Jak na vrácení nevhodných vánočních dárků nebo reklamaci zboží ve slevě?

Poradna
Za poslední roky přibývají pod vánočním stromečkem dárky objednané přes internet a ty mohou i přes dobrý záměr obdarované zklamat. Pokud se to stalo i vám, přinášíme několik rad, jak postupovat.
Jak na vrácení nevhodných vánočních dárků nebo reklamaci zboží ve slevě? Ilustrační foto: Pixabay.com

Obecně platí, že přes internet se nevyplatí kupovat dárky dlouho dopředu. U věcí koupených přes internet je totiž stěžejní lhůta 14 dnů, která se počítá ode dne následujícího po převzetí zakoupeného zboží. Vrácení dárku však není úplně jednoduché.

„Dárky nakoupené v říjnu budete jenom obtížně vracet, pokud e-shop nemá v obchodních podmínkách speciální prodlouženou lhůtu na odstoupení od kupní smlouvy například o 30 nebo 60 dní, a tudíž vrácení nevhodného dárku po Vánocích,“ říká Miroslav Šperka, advokát a partner společnosti V4 Group.

Pokud od kupní smlouvy klient odstoupí, měl by mít tento krok pro případ budoucího sporu prokazatelně potvrzený. Telefonické odstoupení od kupní smlouvy nemusí být dostačující, pokud není následně potvrzeno písemně. Různé e-shopy mají na svých stránkách návod, jak zboží vrátit, reklamovat nebo od kupní smlouvy odstoupit.

„Řádně doručeným odstoupením od smlouvy se uzavřená kupní smlouva ruší a zákazníkovi vzniká povinnost vrátit prodávajícímu zboží do 14 dnů a prodávajícímu povinnost vrátit zákazníkovi kupní cenu a předtím vzniklé náklady na doručení, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy,“ vysvětluje Šperka.

Náklady na vrácení zboží hradí zákazník, ledaže nebyl prodávajícím o této povinnosti předem výslovně poučen, což může být uvedeno v obchodních podmínkách. Prodávající nemá povinnost vrátit kupní cenu spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel předá vrácené zboží, nebo jinak prokáže, že zboží už odeslal.

PSALI JSME:
Na internetu nakupujte jen s kalendářem

„Odstoupit od uzavřené kupní smlouvy přes internet a vrátit nevhodný dárek zpět prodejci ale nelze vždy. Občanský zákoník stanovil několik výjimek, kdy tak nelze učinit. Jde o případy, kdy byl dárek speciálně upraven prodávajícím pro spotřebitele, nebo pokud jde o zboží, které se rychle kazí,“ dodává právník.

Mnoho lidí se domnívá, že nelze reklamovat zboží, pokud vyhodili původní krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako například různá dárková balení, sběratelská edice, nebo třeba sluneční brýle v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím.

Leckdo se také domnívá, že je jistější koupit dárek v kamenné prodejně, protože se pak lépe vrací. Ale není tomu tak. „Prodejce ale může sám dobrovolně připustit odstoupení od kupní smlouvy a umožnit vrácení zboží. V tomto případě, kdy prodejce poskytuje spotřebiteli jistý nadstandard nad rámec zákona, může prodejce vyžadovat speciální podmínky pro vrácení zboží,“ uvádí Šperka.

PSALI JSME:
Osm rad, jak se nenechat napálit e-shopem

Typicky podle něj může jít o povinnost vrátit zboží nepoužité, s originálními visačkami. „Nebo namísto vrácení kupní ceny obdržíte pouze poukaz na nákup jiného zboží u téhož obchodníka,“ dodává a doporučuje pozorně číst účtenky a podmínky vrácení zboží v kamenných prodejnách. Podmínky totiž mohou být u každého obchodu trochu jiné.

Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank v souvislosti s povánočními slevami upozorňuje, že bezdůvodné vrácení zboží e-shopu ve čtrnáctidenní lhůtě po zakoupení není totéž, co uplatnění zákonného práva reklamace.

„Poskytnutí slevy, ať už jde o slevu povánoční či novoroční, není důvodem k omezení zákazníkova práva zboží reklamovat, nebo vrátit do čtrnácti dní v případě zakoupení on-line. Ať už zákazník nakoupí za jakoukoli cenu, vždy platí, že jej může reklamovat po dobu 24 měsíců od převzetí,“ říká.

PSALI JSME:
Vadné zboží reklamujte s optimismem

Výjimkou jsou slevy poskytnuté individuálně na vadný kus. Vada a sleva musí být v takovém případě ovšem explicitně uvedeny na dokladu o koupi. „Zákazník by však neměl otálet. V nejsilnější pozici vůči prodejci je tehdy, pokud zboží reklamuje už během šesti měsíců od převzetí,“ doplňuje ekonom.

A pokračuje: „Pokud se totiž v této době vada projeví, má se za to, že existovala již před zakoupením; bezvadnost zboží bude muset prokazovat prodejce. Po uplynutí šestiměsíční lhůty už je to naopak zákazník, který musí prokazovat to, že si vadu nezpůsobil sám.“

Obchodníci někdy mohou reklamaci odmítat uznat s tím, když zákazník zboží zakoupil v akci „X + 1 zdarma“. „Mohou totiž argumentovat, že záruka se vztahuje pouze na zaplacené zboží, nikoli na darované. Pokud však oba kusy zboží od sebe nelze odlišit, jde o množstevní slevu a zákazník může reklamovat každý kus zvlášť,“ vysvětluje Lukáš Kovanda.

PSALI JSME:
Drahé outdoorové hodinky nezvládly slabý déšť, prodejce reklamaci neuznal

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kyberzločinec se natahoval pro 13 milionů korun, ale neuspěl

Průzkum
Více než polovina Čechů a Češek se dostala do situace, kdy se někdo snažil ukrást peníze z jejich účtu nebo platební karty. Vyplývá to z výsledků nejnovějšího průzkumu, který Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla technologická a platební společnost Mastercard. Podle České bankovní asociace (ČBA) je nejvyšší zachráněná částka u jednoho klienta 13 milionů korun.