Zatímco většinu českých žen lákají k nákupu ceny a slevy, muži hledí spíše na kvalituzdroj: People image created by Pressfoto - Freepik.com

Jak nakupujeme: Ženy jdou po slevě, muži více po kvalitě

Zatímco většinu českých žen lákají k nákupu ceny a slevy (77 %, resp. 33 %), muži hledí spíše na kvalitu (68 %). Nákupní chování se liší i napříč generacemi. U mladých 18–24 let má na rozhodování velký vliv vzhled a design. Osm z deseti z nich používá při nákupu mobilní telefon. Mobilem porovnávají ceny, vyhledávají recenze. Ukázala to studie poradenské společnosti EY.

Češi se při nakupování nejčastěji stále rozhodují podle ceny zboží. Ta je rozhodujícím faktorem až pro tři čtvrtiny Čechů. Hned po ceně je ale na druhém místě žebříčku kvalita. Na ní dávají podle svých slov důraz až dvě třetiny lidí. Trendem posledních let je, že stále více spotřebitelů klade důraz na kvalitu za rozumnou cenu.

Konkrétní značka je důležitá jen pro pětinu Čechů. Do popředí se především u generace mladých Čechů dostává zájem o design výrobků.

„I když jsou mladí pochopitelně výrazně citliví na cenu, vzhled je důležitý až pro třetinu z nich. Hezky vypadající produkt jiného výrobce jsou tak často schopni upřednostnit před jiným produktem, třeba od jejich oblíbené značky,“ říká Ondřej Žák ze společnosti EY.

CHYTRÝ MOBIL – CHYTRÝ ZÁKAZNÍK

U mladých zákazníků je kromě citlivosti na cenu a vzhled patrný i další nákupní trend – využívání chytrého telefonu. Během návštěvy obchodů jej využívá až osm z deseti mladých lidí (82 % oproti 55 % ostatních zákazníků).

Telefon jim při nákupu výrazně pomáhá při rozhodování. Hledají v něm totiž konkurenční cenové nabídky, recenze jiných uživatelů, nebo si zboží fotí a posílají kamarádům či blízkým přes chatovací aplikace, když například potřebují názor ostatních na nové oblečení.

„Chytrý telefon se rychle stává hlavním komunikačním prostředkem mladých lidí při nakupování. Obchodníci, kteří ho správně zapojí do své strategie, budou mít velkou konkurenční výhodu,“ vysvětluje Žák.

Zákazníkům mohou obchodníci posílat například slevové kupony nebo související nabídky. Nebo třeba nabídnout různé nákupní aplikace, které jim ulehčí výběr správného zboží nebo poradí s nákupem.

MLADÍ KAŠLOU NA PROTIVY ZA PULTEM

Proti ostatním generacím mladí také tolik neřeší častý nešvar českého maloobchodu – nepříjemný personál na prodejnách. Důvod je nasnadě, s telefonem v ruce a kamarádem na lince nemají potřebu s obsluhou obchodu téměř vůbec komunikovat.

Třetina mladých by uvítala personalizovanou nabídku v obchodě formou zasílání nabídek přímo v prodejně na mobil.

„Vysoká citlivost na cenu a neochota mladých komunikovat s personálem nám jasně definují výzvy příštího období pro obchodníky. Pečlivá optimalizace cenotvorby na straně jedné a zavádění digitálních komunikačních technologií v obchodě na druhé straně. Velkou a zatím nevyužitou příležitostí ke zvýšení tržeb i spokojenosti zákazníků, je zasílání nabídek na míru,“ vysvětluje Petr Knap z EY.

(kol)

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *