ČBA získala údaje o 220 tisících úvěrů, které byly ke konci října v moratoriu. To je pro představu přibližně sedm procent z celkového počtu všech bankovních úvěrů. U 196 tisíc z nich, tedy v 89 procentech, se klienti již v průběhu listopadu vrátili k běžnému splácení.
„Pokud jde o zbývající 24 tisíce úvěrů, banky se už v průběhu listopadu dohodly na jejich restrukturalizaci s jedenácti tisíci klienty a s dalšími třinácti tisíci jednají, což znamená, že v průběhu prosince počet úvěrů s restrukturalizací po moratoriu dále naroste,“ informoval redakci portálu FAEI.cz hlavní poradce České bankovní asociace Vladimír Staňura.
„S řadou klientů banky komunikovaly již delší dobu před ukončením moratoria,“ sdělil Staňura a dodal, že „má radost z toho, že katastrofické scénáře se nenaplnily“. Rozdělení podle produktů, popřípadě klientského segmentu, zůstalo podle něj velmi podobné zákonnému moratoriu: 62 procenta úvěrů představují spotřební úvěry pro fyzické osoby, 25 procent jsou hypotéky fyzických osob a 13 procent představují úvěry právnických osoby a živnostníků.
Banky podle hlavního poradce ČBA ještě před ukončením moratoria odhadovaly, že budou jednat s 10 až 15 % klientů, kteří byli v moratoriu, o dalším odkladu nebo restrukturalizaci. „V tuto chvíli jsou výsledky nepřesné, nicméně lze předpovědět, že půjde o nízké desítky tisíc případů, tedy něco přes jedno procento z celkového trhu,“ uvedl Staňura.
„U těchto případů banky nyní navazují komunikaci s klienty a projednávají poskytnutí restrukturalizace, včetně typu. Přesnější čísla tedy budou zřejmá na začátku příštího roku,“ uvedl Vladimír Staňura. Zároveň ale upozornil, že se může stát, že banka žádosti klienta o restrukturalizaci úvěru nevyhoví.
„V některých opodstatněných případech banka restrukturalizaci provést nemůže a ani nesmí – musí vždy jednat s péčí řádného hospodáře. Kromě toho jsou banky pod přísným dohledem České národní banky, která nekompromisně zakročí, pokud má za to, že banka postupuje příliš benevolentně,“ poznamenal hlavní poradce České bankovní asociace.
„Pokud „odmítnutý“ klient s rozhodnutím banky nesouhlasí nebo jejímu odůvodnění nerozumí, může se obrátit na příslušné reklamační oddělení banky, případně na ombudsmana,“ navrhl Vladimír Staňura a doporučil, aby se v takovém případě lidé obraceli na Poradnu při finanční tísni, která umí v takovéto svízelné situaci poradit.
Banky podle Staňury slíbily, že se ke klientům, kteří se v souvislosti s koronavirovou pandemií obrátí na banku s žádostí o řešení své situace po skončení zákonného moratoria, budou chovat vstřícně, a kde to bude jenom trochu možné, dohodnou se na další restrukturalizaci.
„Čísla jsou jasná. Klienti u 46 procent úvěrů, které byly v moratoriu a potřebovaly řešení, získali další odklad nebo restrukturalizaci. Mám za to, že banky své sliby o vstřícnosti více než plní a tím také prokázaly, že individuální přístup ke klientům s potížemi se splácením funguje a je cílenější a účelnější než přístup plošný,“ uzavřel hlavní poradce ČBA.
Kam se klienti v případě reklamace zamítavého rozhodnutí o restrukturalizaci úvěru mají obracet?
Banka | Kontakt | Další informace |
Air Bank | [email protected] | Více zde |
ČMZRB | [email protected] | Více zde |
Česká spořitelna | [email protected] | Více o ombudsmanovi zde |
ČSOB | [email protected] | Více o ombudsmanovi zde |
Equa bank | [email protected] | Více o ombudsmanovi zde |
Expobank | [email protected] | Více zde |
Hypoteční banka | [email protected] | Více o ombudsmanovi zde |
Komerční banka | [email protected] | Více o ombudsmanovi zde |
mBank | [email protected] | Více zde |
MONETA Money Bank | [email protected] | Více o ombudsmanovi zde |
MPSS | [email protected] | Více o ombudsmanovi zde |
PPF banka | [email protected] | Více zde |
UniCredit | [email protected] | Více zde |
Úvěr? A kdo ho bude splácet,když z výplaty na konci měsíce zbude sotva pětikilo. To alkohol nepiju,nekouřím,levné alternativní palivo LPG do auta,většinu potravin na poli za domem…..Ale,můj kapitalista už letos koupil druhou Audi Q7 pro svou manželku ať se nemusí přetahovat o jedno auto.Jejich syn má naštěstí teprv 14 roků a auto řídit nemůže.Jinak bychom ani nedostali výplatu pokud by pan podnikatel musel koupit tento rok ještě třetí Q7……