Jak se vyhnout sankcím z EET? Podnikatele ochrání pojištění i školení zaměstnanců

Pojišťovna Generali jako první na trhu nabízí od poloviny listopadu pojištění rizik související se zavedením registračních pokladen a to včetně případných sankcí. Podle expertů po podobném produktu podnikatelská veřejnost už delší dobu volala. V kombinaci s dalšími doporučovanými kroky by tak mělo být možné předejít případným sankcím ze strany finanční správy za nenahlášení tržeb, které podnikatelé v pohostinství nezavinili. Během krátkého časového období si pojistnou ochranu sjednaly desítky podnikatelů v gastro sektoru. Zájem o pojištění roste každý den s blížícím se startem EET, které se naplno rozjede už za týden.

První pojištění pro EET od pojišťovny Generali se vztahuje jak na hardware, tak na software registračních pokladen. „Zahrnuje také krytí nákladů na obnovu dat po pojistné události včetně případné sankce udělené státními orgány za neodeslání datové zprávy správci daně, například z důvodu zničení pokladny a uložených dat po úderu blesku. Právě ze sankcí, které nevyvolá jejich vlastní zavinění, má přitom podle informací z trhu podnikatelská veřejnost velké obavy,“ připomíná Jiří Cívka, tiskový mluvčí pojišťovny Generali.

Provozovatelé restaurací, penzionů a hotelů, kterých se první vlna EET týká, se standardně pojišťují proti rizikům vyplývajícím z možností živelních událostí, krádeží nebo vandalismu, ale také na odpovědnost za škody, které by mohly způsobit třetím osobám. Generali nabízí krytí těchto rizik v rámci speciálního produktového balíčku Gastro, který pokrývá drtivou většinu těch, jež restauratérům a hoteliérům hrozí. „Nově tento balíček zahrnuje i pojištění registračních pokladen,“ doplňuje Jiří Cívka pojišťovny Generali.

Podle Jaroslavy Hankové, vedoucí týmu daňových poradců skupiny Apogeo, živnostníci a podnikatelé už delší dobu volají po pojištění, které by je v co největším rozsahu chránilo před sankcemi za nezaviněné nesplnění povinností vyplývajících z EET. Budou totiž mimo jiné odpovídat za jakoukoli chybu svých zaměstnanců, ať už neúmyslnou, nebo úmyslnou.

„Pokud číšník nebo servírka v restauraci nenamarkuje hostovu útratu a finanční správa to odhalí, sankce budou směřovat k zaměstnavateli, nikoli k zaměstnanci,“ upozorňuje Jaroslava Hanková. „Nebude přitom rozhodující, zda půjde o neúmyslné jednání, nebo okrádání zaměstnavatele,“ zdůrazňuje Hanková.

Klientům zároveň doporučuje kombinovat toto pojištění s postupem, který by jim měl pomoci obhájit před finanční správou případné „zatajení“ části tržeb v režimu EET.

„Co nejdříve by měli proškolit personál, aby zvládl práci s registrační pokladnou, poučit jej o důsledcích pochybení a vést o tom dokumentaci, v níž tento krok podpisem stvrdí i zaměstnanci,“ upřesňuje daňový expert skupiny Apogeo Jiří Žežulka, který do soukromé sféry přišel začátkem letošního roku se zkušeností z postu šéfa finanční správy.

V případě porušení zákona se podle Žežulky může právnická a podnikající fyzická osoba vyvinit právě tím, že prokáže, že ‚vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby k porušení právní povinnosti nedošlo.

„Právě prokazatelné seznámení zaměstnanců s jejich povinnostmi ve vztahu k EET například formou školení může být tím důkazem, který následně bude muset kontrolní orgán zohlednit při rozhodování a uložení pokuty. S vysokou pravděpodobností může tento dokument zachránit podnikatele od uložení sankce,“ dodává Jiří Žežulka.

Do ostrého startu elektronické evidence tržeb (EET) zbývá už jen poslední týden. Od čtvrtka 1. prosince 2016 čeká zapojení do EET na 50 tisíc živnostníků a podnikatelů poskytujících ubytovací a stravovací služby, kteří přijímají platby v hotovosti, kartou, nebo dalšími způsoby s výjimkou převodu na účet. Zdaleka ne všichni jsou již zaregistrovaní.

Harmonogram EET

K 1. březnu 2017 se EET začne týkat oblasti maloobchodu a velkoobchodu. Od 1. března 2018 má dojít na ostatní činnosti, například svobodná povolání, dopravu nebo zemědělství, v poslední vlně – od 1. června 2018 – dojde i na vybraná řemesla a výrobní činnosti.

Co musí podnikatel mít kvůli EET

Datové připojení (internet nebo mobilní internetové připojení)

Zařízení (přístroj) včetně SW nebo aplikace, které umožní tržbu/platbu zaevidovat, spojit se s finanční správou, přijmout fiskální identifikační kód a údaje odeslat, jakož též vytisknout účtenku, která se dá kupujícímu

Registraci = autentizace – před přijetím první evidované tržby podat žádost o autentizační údaje

Čeho se EET týká

Vedle mincí a bankovek se vztahuje i na platby kartou, šekem nebo směnkou, ale také dárkovým poukazem či stravenkami, dokonce i virtuální měnou typu bitcoin nebo peněz zaslaných přes platební brány, jako je PayPal. Naopak firmy, které platby od svých zákazníků přijímají převodem z účtu na účet, mohou zůstat v klidu.

Zdroj: Tisková zpráva

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *