Jak správně používat startovací kabely?

Jsou to vlastně rozvírající se nůžky. Na jedné straně nízké teploty snižují výkon akumulátorů aut, na druhé dělají z jejich motorů ztuhlé mátohy, na něž je potřeba docela dost síly, aby se rozeběhly. Když palubní zdroj prvotní impuls dodat nedokáže, například proto, že dvacetistupňový mráz srazil jeho schopnosti na polovinu, je čas poohlédnout se po vnějších zdrojích.
S kabely se pracuje následovně: Červený kabel nejdřív na plusový pól silného akumulátoru, jeho druhý konec na plusový pól slabého. Foto: GTÜ

Potřebný proud nemusí dodat jen jiný akumulátor, stejně poslouží třeba takzvaný booster, což je de facto přenosná rychlonabíječka. Nebo můžete vzít podobné zařízení, které se ale zapojuje do sítě. V obou případech ale nejde o zrovna levné řešení, které navíc nemusí být zrovna po ruce.

Nejčastěji se prostě požádá jiný motorista, zda by ze své baterie nepustil nějakou šťávu do té nemohoucí. Zkusit to můžete i na řidiče náklaďáku, protože jejich 24voltové zdroje občas tvoří dva dvanáctivoltové, takže se stačí napojit jen na jeden z nich. Mějte ale na paměti, že plný a prázdný akumulátor musí mít stejné pracovní napětí.

Bez kabelů to nepůjde

Přesněji řečeno bez pořádných kabelů. Měly by být schopné přenést aspoň 400 ampérů, to znamená, že jejich průřez by měl být aspoň 16 čtverečních milimetrů. Tolik vyžadují benzinové motory, vznětové uvítají 25. Také délka hraje roli, auta se při propojení nesmějí dotýkat, hrozí zkrat.

Tanec propojování

Je zajímavé, že ač jde o jednoduchý proces, jednota v jeho pojetí neexistuje. Například stav motoru auta, které proud dává. Někdo říká, že by měl být i při spojení vypnutý, jiný že v chodu. Když tak se podívejte do manuálu k vozidlu, jak je vše pojato v něm.

První možnost chrání elektrické systémy vybitého auta před energetickým rázem, druhá sází na to, že kabely poteče dost proudu, přičemž někdy se myslí i na zmíněnou ochranu: Doporučuje se, aby měl prázdný vůz zapnutý nějaký spotřebič, třeba světla.

S kabely se pracuje následovně: Červený kabel nejdřív na plusový pól silného akumulátoru, jeho druhý konec na plusový pól slabého. Následně jeden konec černého vodiče na záporný pól silného zdroje a druhý na kostřicí bod slabého vozu. Ten by měl být aspoň 30 centimetrů od baterie. Foto: GTÜ

Zavřít reklamu ×
  1. Podstatné je, aby byly propojeny správně póly baterie. Proč by měl být pól mínus alespoň 30 cm od baterie nechápu,ani to jak působí ochranu rozsvícená světla u vybité baterie, nebo proč by se nesměla auta se stejným ukostřením dotýkat, pokud jsou propojena kabely.To platí jen při připojení na jednu z baterek u náklaďáku, pokud použijete tu co vytváří plus pól. Takové rady se neustále přepisují už desítky let.

Napsat komentář: miro Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.