„Pokud koupíte dárek na e-shopu, z podstaty věci vám není dána možnost si výrobek vyzkoušet, blíže si ho prohlédnout, osahat,“ vysvětlila pro Finanční a ekonomické informace (faei.cz) Kristýna Nováková, advokátka ze společnosti Rödl & Partner: „Proto zákon umožňuje spotřebiteli, který zakoupil výrobek na e-shopu, do 14 dnů od doručení výrobku od smlouvy odstoupit a vrátit jej.“
To redakci faei.cz potvrdil také Miroslav Šperka, advokát a partner společnosti V4 Group: „Odstoupení od smlouvy by mělo být provedeno písemně, aby bylo v případě sporu prokazatelné. Většina e-shopů uvádí postupy na svých stránkách. Po doručení odstoupení vzniká povinnost vrátit zboží do 14 dní, stejně jako prodávající musí vrátit kupní cenu a náklady na dopravu.“
„Pokud spotřebitel nebyl upozorněn na možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů, má právo odstoupit od smlouvy do jednoho roka a 14 dnů, připomněla Nováková. „Odstoupením zaniká právní vztah mezi spotřebitelem a prodejcem od samého počátku. Výrobek musí být samozřejmě nepoškozený. Spotřebitel by ho neměl jinak užívat, než jak by to bylo možné v kamenném obchodě.“
I bez původního obalu. Ale ne vždy
„Prodejce nicméně musí vrácené zboží přijmout, i když ho spotřebitel neodešle v původním obalu. Po spotřebiteli tedy nemůže původní obal vyžadovat. Pokud však jde o speciální obal, který spotřebitel nedodá, může mu ho naúčtovat,“ doplnila advokátka.
„Mnoho lidí se domnívá, že nelze reklamovat zboží, pokud vyhodili původní krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako například různá dárková balení, sběratelská edice, nebo třeba sluneční brýle v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím,“ doplnil Miroslav Šperka.
Náklady na vrácení zboží hradí obvykle kupující, pokud není uvedeno jinak v obchodních podmínkách. „Pokud prodejce sám nezajistí přepravu od spotřebitele zpět k prodejci, může spotřebitel zboží prodejci vrátit osobně na některé provozovně nebo zaslat poštou na prodejcem určenou adresu, či vždy lze vrátit zboží na adresu sídla prodejce,“ uvedla Kristýna Nováková.
Prodejce je následně povinen vrátit spotřebiteli finanční prostředky do 14 dnů od obdržení vráceného výrobku, a to stejným způsobem, jakým platil spotřebitel. Pokud spotřebitel platil například kartou, měl by mu prodejce peníze vrátit na tu samou kartu. Jiným způsobem, například prostřednictvím poukázky na další nákup, může prodejce peníze vrátit spotřebiteli pouze s jeho souhlasem.
U dopravy je důležité, kdo má za balíček odpovědnost
„Prodejci často nabízejí již zaběhnuté způsoby vrácení, kdy sám prodejce zajistí přepravu od spotřebitele zpět k prodejci např. pomocí Zásilkovny, Balíkovny, PPL parcel shopu, kurýra apod. Spotřebitel zpravidla pouze dojde na výdejní místo přepravní společnosti, provozovateli sdělní kód poskytnutý prodejcem a je odesláno zpět,“ vysvětlila Kristýna Nováková.
Výhodou přepravy objednané od podnikatele podle jejího názoru je, že spotřebitel ztrácí předáním výrobku přepravci odpovědnost za řádně doručený výrobek zpět prodejci. „Pokud dojde k poškození výrobku při přepravě, přepravu objednával prodejce, tudíž případnou reklamaci přepravy bude řešit už pouze prodejce s přepravní společností,“ vysvětlila advokátka.
Jinak řečeno, pokud spotřebitel odesílá zboží přepravou, kterou si objednal sám, má vůči prodejci odpovědnost za řádně doručený výrobek. Pokud by v průběhu přepravy vzniklo poškození výrobku, musí případnou reklamaci přepravy řešit sám spotřebitel s přepravní společností.
A co vrátit nelze?
„Odstoupit od smlouvy není však možné v případech, kdy je zboží na míru upraveno, rychle podléhá zkáze, nebo z hygienických důvodů, pokud byl obal otevřen. Příkladem může být zubní kartáček,“ vysvětlil Miroslav Šperka z V4 Group. „Vracet nelze ani zakoupené lístky na představení, či například pobyt,“ doplnila Kristýna Nováková z Rödl & Partner.
Spotřebitel by měl podle Šperky zboží zkoušet jen v minimální míře, jak by to často bylo v kamenné prodejně. „Pokud dojde k většímu opotřebení, může prodejce žádat náhradu za snížení hodnoty zboží,“ upozornil advokát. „I některé kamenné provozovny ale umožňují vrácení, i když to není dáno zákonem,“ konstatovala Nováková.
Kamenné prodejny určují pravidla
Pokud zakoupíte výrobek v kamenném obchodě, tedy v provozovně prodejce, nemáte ze zákona právo na odstoupení od kupní smlouvy, tedy vrácení zakoupeného výrobku do 14 dnů od převzetí. „Někteří prodejci nicméně sami nabízejí možnost vrácení, či výměny výrobku i v případě, že bude výrobek zakoupen v kamenné prodejně. Podmínky jsou ale různé,“ přiblížila advokátka.
Někteří nabízejí lhůtu 14 dní, jiní 30 dní. „Zpravidla se však shodují v tom, že výrobek má být nepoužívaný, a i ideálně v originálním balení, či s neodstřiženými cedulkami,“ vysvětlila Kristýna Nováková. Podmínky vrácení v tomto případě podle ní určuje prodejce, nikoli zákon. Prodejci, kteří nabízejí nadstandardní služby si mohou stanovit vlastní podmínky, třeba že zboží musí být nepoužité.
Miroslav Šperka upřesnil, že kupující na rozdíl od on-line nákupů nemá automatický nárok na vrácení zboží v kamenné prodejně, pokud není vadné. „Prodejce může nabídnout výměnu za jiné zboží nebo poukaz, ale není povinen vrátit peníze. Je proto důležité číst podmínky vrácení uvedené na účtenkách,“ poradil advokát.
Domněnka vadnosti
Šperka dále připomněl, že novela občanského zákoníku, která platí od ledna loňského roku, prodlužuje tzv. domněnku vadnosti na 12 měsíců. Pokud se vada projeví během této lhůty, platí, že zboží bylo vadné již při převzetí. Na prodejci pak leží důkazní břemeno, aby prokázal opak. Novela také upravuje pravidla pro slevové akce.
„Nově musí prodejci uvádět nejnižší cenu, za kterou bylo zboží prodáváno v posledních 30 dnech před slevou. Cílem je zabránit klamavým praktikám, kdy uměle navýšená původní cena zvyšovala atraktivitu slevy. Dále novela zavádí pravidla pro recenze. Podnikatelé nyní musejí propojit recenze s reálnými objednávkami a falešné recenze mohou čelit pokutě či kontrole ČOI,“ doplnil advokát.
Nákupy z Číny: AliExpress a práva spotřebitelů
„Platformy, jako třeba čínský AliExpress, nyní spadají pod nová pravidla pro on-line tržiště,“ uvedl Miroslav Šperka: „Zákon vyžaduje transparentnost informací, například o kritériích řazení produktů a to, zda je prodejce profesionálem. Spotřebitelé v EU mají právo na záruku v délce dvou let a mohou zboží vrátit do 14 dní. AliExpress zajišťuje rovné podmínky, jako kdyby šlo o nákupy v rámci EU.“