Jaké změny přinese nový bodový systém?

Novinkou, která čeká na řidiče od začátku roku 2022 (ano, bude to až za rok, pozn. red.), je novela zákona o silničním provozu, respektive bodový systém. Zhruba v polovině srpna ji schválila vláda a za dopravní přestupky budou moci policisté či úřady místo sedmibodové škály nově ukládat dva, čtyři či šest bodů.
Jaké změny přinese nový bodový systém? Ilustrační foto: Depositphotos.com

Odebrání řidičského průkazu po dosažení 12 bodů zůstává beze změny. Po roce a po přezkoušení v autoškole je možné navrátit jak řidičský průkaz, tak body. Zvýšené postihy jsou pro řidiče za alkohol za volantem, za nedovolený vjezd na železniční přejezd a ujetí od nehody.

Naopak mírnější postihy čekají za parkování, za světla a překročení rychlosti do 10 km/hod. U závažných přestupků potom může hrozit až tříletý zákaz řízení. Dosud nejdelší doba zákazu byla dva roky.

Bodový systém vstoupil do české praxe již v roce 2006. Jeho cílem bylo snížení dopravních přestupků a nehodovosti pomocí represivního působení na řidiče. Současná novelizace například zpřísňuje peněžitý trest u přestupků jako projetí na červenou, vjezd na železniční přejezd v případě výstrahy, ujetí z místa nehody nebo alkohol za volantem.

PSALI JSME:
Každý šestý viník autonehody ujel, zůstali po nich zranění i mrtví

Změny se dotknou také povolené rychlosti. Na dálnici v některých úsecích by měla být povolena rychlost 140 km/h. Konkrétní úseky ještě ministerstvo vyspecifikuje. Jednou z novinek novely je řidičský průkaz na zkoušku. Do dvou let od získání oprávnění o něj lidé přijdou už při ztrátě šesti bodů. Opatření cílí na nezkušené řidiče, následky jejich nehod jsou často vážnější než u ostatních motoristů.

Informaci o změně pohybu na bodovém kontě by řidič měl dostat v písemné formě do 14 dnů na adresu trvalého bydliště toho, kdo je uveden jako provozovatel auta. V praxi to ale nefunguje na 100 procent a řidič zjistí, že spáchal přestupek, až po návštěvě úřadu.

Stav je také možné zjistit na výpisu z bodového hodnocení řidiče. Ten lze získat na magistrátu v místě bydliště, přímo na oddělení registru řidičů, nebo prostřednictvím služby Czech Point. Vlastníci datové schránky mohou využít i služby bodový systém on-line. Více informací lze nalézt na stránkách ministerstva vnitra.

Autor je analytik neživotního pojištění Broker Consulting
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Se státem elektronicky moc nekomunikujeme. Česko ve využívání e-governmentu zaostává

Zavřít reklamu ×
  1. To je dost nesmysl, jelikož když není řidič ztotožněn, například při rychlosti či projetí na červenou, tak z podstaty věci se může leda tak obdržet pokuta a ta je zaslána majiteli auta a ten z podstaty věci nemusí být držitelem průkazu na nic. Tudíž nelze žádné body neztotožněnému řidiči přiřadit a majiteli vozidla, který nebyl zjištěn jako řidič vozidla také ne, navíc by to predikovalo, že ačkoliv tedy nemusí na pouhé vlastnictví být držitelem řidičského průkazu, že tedy by jej vlastně musili obvinit za jízdu bez řidičského oprávnění, jenže nelze, nebyl přistižen. Takže nesmysl.

    • Ano, body se přidělují pouze řidiči, který byl zjištěn při spáchání přestupku (tedy zastaven a ztotožněn hlídkou), nebo tomu řidiči, který byl nabonzován provozovatelem vozidla, kterému přijde obsílka s výzvou, aby sdělil, kdo řídil.
      Hojně rozšířený omyl je, že se body udělují za přestupky v klidu (za parkování, zastavení…).

  2. To se mě netýká,body ani řidičák mi sebrat už nemohou !!!
    Takže mají „smolíka“ oni-já určitě ne !!

  3. Body se přidělují a ne odebírají.
    Mě vždycky pobaví, když někdo píše, že mu sebrali body. Když už analytik neživotního pojištění píše o bodovém systému, tak ať si nastuduje principy….

  4. Tvrzení, že někdo neví, že získal nějaké body je naprosto zcestné. Body získáte za projednaný přestupek. Tedy za ten, který byl zjištěn, kde je známý pachatel. Pokud jste dostali pokutu za dopravní přestupek a to ať už v blokovém či správním řízení a e ten přestupek bodován tak o tom víte. Nikomu není třeba nic posílat.

  5. Celé trestání řidičů v dopravě nedává smysl. Nemůžu za jeden přestupek být trestán hned třikrát…To je peněžní pokuta,přidělení bodů a sebrání řidičáku. Jinak neznám nikoho komu byl odebrán řidičák že by přestal jezdit. Buď pořídil motocykl nebo aspoň má auto s tmavým sklem aby policie neviděla na řidiče.Např. já jezdím už 10 let autem,které není psáno na mě takže majitelka auta zaplatí pokutu,kterou jí proplatím a body nebo odebrání řidičáku nehrozí.Ona ta majitelka auta nemá řidičák.Nikdy bych nejezdil autem,které je registrované na moje jméno.

Napsat komentář: Honza Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Divoké parkování se nevyplácí

Pod sjezdovkou jste zaplatili několik stovek parkovného, ale když se po lyžování vrátíte k vozidlu, čeká vás nemilé překvapení. Auto je poškozené či vykradené. Je poškozená karoserie, nebo je pryč nejen vybavení …

Posílají vás rozměnit bankovku? Porušují zákon

Jéé, já nemám zpátky. To si musíte rozměnit! Tak tuhle větu jsme u pokladen slyšeli u mnohokrát a patrně nám pokaždé zrychlila puls. Ani zdaleka to není jen ozvěna dávných časů, kdy pracovníci služeb měli na paměti …

Obral vás kamarád? Bojujte!

Už se vám stalo, že se na váš úkor někdo jiný obohatil? Nemuselo jít o krádež, podvod či jiný úmyslný trestný čin, dokonce ani nešťastnou shodu okolností, a přesto jste přišli o peníze? Prostě jste se snažili někomu …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.