Japonský šinkansen bez strojvůdců?

Jeden z hlavních japonských železničních operátorů uvedl, že za deset let by po zemi vycházejícího slunce mohly svištět legendární ultrarychlé soupravy šinkansen bez strojvůdců. Přiznal, že ho k uskutečnění pronikavé změny v cestování, na které si obyvatelé jediného císařství na světě zvykli od letních olympijských her v roce 1964 v Tokiu, vede i demografická krize v zemi.
Za deset let by v Japonsku mohly svištět legendární ultrarychlé soupravy šinkansen bez strojvůdců. Ilustrační foto: Pixabay.com
Za deset let by v Japonsku mohly svištět legendární ultrarychlé soupravy šinkansen bez strojvůdců. Ilustrační foto: Pixabay.com

East Japan Railway nejprve zavede vlaky, kde mnoho úkolů strojvedoucího převezme automatizace, avšak řidiči v kabinách ještě zůstanou, podotkl list The Japan Times. Stane se tak od roku 2028 na téměř 37 kilometrů dlouhém úseku trati mezi stanicí Nagaoka a stanicí Niigata na severozápadě země, přičemž veřejný test se odehrál už v listopadu 2021.

Osm centimetrů místo půlmetru

Novináři, kteří si zkušební jízdu v prefektuře Niigata ve dvanácti vozové soupravě nenechali ujít, podle webu asia.nikkei potvrdili, že strojvedoucí propojený s řídícím dispečinkem pouze hlídal a čekal na případné neobvyklé situace, avšak do jízdy samotné nijak nezasahoval.

„Vlak se samočinně rozjel z nástupiště a po několika kilometrech jízdy zastavil v depu s přesností na osm centimetrů, přičemž povolená tolerance činí padesát centimetrů,“ napsal web. Společnost doufá, že v roce 2028 vyzkouší vlaky bez strojvedoucího na krátkém úseku mimo provoz, než je posléze vpustí mezi Tokiem a Niigatou na lince Džóecu-šinkansen.

Lidi nejsou – a nebudou

„Prostřednictvím samořídících souprav bez strojvedoucího a přeměnou řízení železnic na účinný a udržitelný systém se přizpůsobíme změnám v sociálním prostředí, kam spadají kupříkladu úbytek populace a reformy ve způsobu práce zaměstnanců,“ stojí v prohlášení společnosti.

„Hlavním hnacím motorem plánu je neustále inovovat železniční technologii, což by mohlo pomoci řešit nedostatek pracovních sil a další problémy,“ řekl mluvčí JR East. Japonsko, jehož klesající populace je druhá nejstarší na světě, se již potýká s nedostatkem pracovníků v mnoha odvětvích ekonomiky.

Maximální rychlost šinkansenů na trase Džóecu dosahuje 275 kilometrů za hodinu, avšak na jiných – z celkem devíti tratí po celé zemi – se mohou řítit rychlostí 300 km/h nebo rychleji.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB