East Japan Railway nejprve zavede vlaky, kde mnoho úkolů strojvedoucího převezme automatizace, avšak řidiči v kabinách ještě zůstanou, podotkl list The Japan Times. Stane se tak od roku 2028 na téměř 37 kilometrů dlouhém úseku trati mezi stanicí Nagaoka a stanicí Niigata na severozápadě země, přičemž veřejný test se odehrál už v listopadu 2021.
Osm centimetrů místo půlmetru
Novináři, kteří si zkušební jízdu v prefektuře Niigata ve dvanácti vozové soupravě nenechali ujít, podle webu asia.nikkei potvrdili, že strojvedoucí propojený s řídícím dispečinkem pouze hlídal a čekal na případné neobvyklé situace, avšak do jízdy samotné nijak nezasahoval.
„Vlak se samočinně rozjel z nástupiště a po několika kilometrech jízdy zastavil v depu s přesností na osm centimetrů, přičemž povolená tolerance činí padesát centimetrů,“ napsal web. Společnost doufá, že v roce 2028 vyzkouší vlaky bez strojvedoucího na krátkém úseku mimo provoz, než je posléze vpustí mezi Tokiem a Niigatou na lince Džóecu-šinkansen.
Lidi nejsou – a nebudou
„Prostřednictvím samořídících souprav bez strojvedoucího a přeměnou řízení železnic na účinný a udržitelný systém se přizpůsobíme změnám v sociálním prostředí, kam spadají kupříkladu úbytek populace a reformy ve způsobu práce zaměstnanců,“ stojí v prohlášení společnosti.
„Hlavním hnacím motorem plánu je neustále inovovat železniční technologii, což by mohlo pomoci řešit nedostatek pracovních sil a další problémy,“ řekl mluvčí JR East. Japonsko, jehož klesající populace je druhá nejstarší na světě, se již potýká s nedostatkem pracovníků v mnoha odvětvích ekonomiky.
Maximální rychlost šinkansenů na trase Džóecu dosahuje 275 kilometrů za hodinu, avšak na jiných – z celkem devíti tratí po celé zemi – se mohou řítit rychlostí 300 km/h nebo rychleji.