Je podpora autobusových dopravců ze strany státu stále na místě?

Analýza
Veřejná doprava v Česku krvácí jako nikdy v novodobé historii země. Podle nedávno zveřejněných čísel ministerstva dopravy v letošním prvním pololetí ubyla veřejně provozovaným autobusům a vlakům v tuzemsku přibližně třetina pasažérů. Přímo „potoky krve“ jsou pak k vidění kolem tuzemských letišť. Dostatečné zlepšení ve druhém pololetí nenastává. 
Jestliže kvůli koronavirové krizi chřadnou, až zanikají celá odvětví typu kongresové turistiky, je nabíledni, že by měly zanikat také linky, trasy a tratě veřejné dopravy. Ilustrační foto: Pixabay.com

Veřejná autobusová doprava trpí ještě více, než ta vlaková. Například od ledna do června zaznamenala meziroční propad o více než 35 procent. To znamená, že letos v prvním pololetí přepravily veřejně provozované autobusy o přibližně 65 milionů lidí méně než loni ve stejném období roku.

Za celý rok se tedy úbytek může pohybovat kolem stovky milionů lidí. Nejhůře je na tom mezinárodní autobusová doprava. Ta v nejkritičtějším druhém letošním čtvrtletí vykazovala dokonce 83procentní pokles cestujících.

Kapitolou samou o sobě je letecká doprava. Loni v prvním pololetí roku česká letiště odbavila 8,2 milionu cestujících. Letos za stejné období roku jen 2,6 milionu. Podobně jako v autobusové a vlakové dopravě i v té letecké přišel hlavní úder ve druhém čtvrtletí. Tuzemská letiště od dubna do června odbavila jen lehce přes 50 tisíc lidí. Přitom loni ve druhém čtvrtletí to bylo bezmála pět milionů osob.

Letos tedy nastal pokles v rozsahu zhruba dvou řádů. Pro ta regionální tuzemská letiště, která již delší dobu nevykazují nijak příznivé hospodářské výsledky či jsou zasažena úbytkem cestujících či linek, může být zásah koronaviru až likvidační, zejména pokud by celosvětový i evropský citelný propad letecké dopravy trval déle.

PSALI JSME:
Českým letištím vzal koronavirus více cestujících, než je evropský průměr

Slabou útěchou je dopravcům to, že kvůli koronavirové krizi se dramaticky propadl nejen jejich byznys, ale také cena pohonných hmot. Z průzkumu historického vývoje cen pohonných hmot a průměrné mzdy v Československu, resp. později v České republice plyne, že minimálně od druhé světové války nebylo možné za průměrnou hrubou mzdu pořídit takový objem paliv jako letos na jaře.

Dopravci ale budou v důsledku koronavirové krize zasaženi trvaleji, než mnohá jiná odvětví. Například letecká doprava se na úroveň svého výkonu z roku 2019 celosvětově dostane až zhruba v roce 2025.

Lze předpokládat, že v příštích letech bude do Česka přijíždět méně zahraničních turistů než ve vrcholném roce 2019 a že třeba kongresová turistika jako obor těžce zchřadne, pokud vůbec přežije.

Probíhající druhá, ba třetí vlna pandemie koronaviru samozřejmě situaci dále zhoršuje, neboť bezútěšnou situaci činí ještě vleklejší. Čím déle si lidé budou odvykat fyzické dopravě, tím méně se jich vrátí k „vzorcům cestování“, které měli zaběhnuté před letoškem. Ať už jde o autobusové, vlakové, letecké či jiné pasažéry.

PSALI JSME:
Veřejná doprava kvůli koronaviru krvácí. Jak dlouho a za jakých podmínek ji držet při životě?

Do bezútěšné situace se vkládá stát. Například železničním dopravcům kompenzuje část ztrát z dálkové dopravy, kterou si u nich objednává. Hlavní část kompenzací by přitom připadla Českým drahám. Částečně by se „zahojili“ také soukromí železniční dopravci, pokud si u nich tedy stát dopravu objednává.

Miliardové podpory se na podzim dočkali také autobusoví dopravci. Získali možnost čerpat záchranné peníze v rámci programu Covid BUS. Jde o obdobu programu, který ministerstvo pro místní rozvoj rozběhlo na podporu hotelů a penzionů. Nebylo to tedy „lůžkovné“, ale „sedačkovné“.

Vzhledem k tomu, že stát už podpořil kdekoho, rozhodně nejen hotely a penziony, je podpora dopravců na místě. Bezpochyby patří k nejvíce zasaženým odvětvím, přičemž je na nich značně závislá podstatná část obyvatel Česka.

Na druhou stranu se na mysl dostává otázka, kdy vlastně stát s podporou toho či onoho odvětví skončí, resp. čím další pomoc bude podmiňovat. V oblasti veřejné dopravy se nabízí například možnost rušení některých linek, tras a tratí.

PSALI JSME:
Reklamou proti bídným službám. Jsme tu pro vás. České dráhy – národní dopravce

A je nutné, aby malé Česko mělo tolik regionálních letišť, placených z veřejných peněz? Může se to zdát až kruté, ale existuje jiná možnost než rušení tras a letišť? Ano, existuje. Je jí další zadlužování budoucích generací. Už se z toho stalo klišé. Ale je to tak. I peníze, které jdou na „sedačkovné“, bude muset někdy, jednou, někdo splatit.

Jestliže kvůli koronavirové krizi chřadnou, až zanikají celá odvětví typu kongresové turistiky, je nabíledni, že by měly zanikat také linky, trasy a tratě veřejné dopravy. A že by se mělo šetřit i na dalších nákladech, včetně personálních.

Samozřejmě, tuto nepříjemnou pravdu žádný politik lidem sdělovat nechce. Pokud však například soukromý sektor přechází v době koronavirové mohutně na režim práce z domova (home office), transformativní změna by měla postihnout i sektor veřejný, včetně veřejné dopravy.

Nelze při životě udržovat tu veřejnou dopravu, která se ze svého současného „krvácení“ již nikdy nevzpamatuje. Pak totiž budeme za peníze našich dětí a vnoučat umožňovat přežití jakýmsi „zombíkům“, jejichž existence už nemá z celospolečenského hlediska prakticky žádné opodstatnění a představuje hlavně jen plýtvání.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Obejdeme se bez zahraničních turistů?

Zavřít reklamu ×
  1. Podpora autobusových dopravců je zcela mimo mísu.Tady v pohraničí se autobusem nikam nedostanu,musím vlastnit na dojíždění do zaměstnání auto,no vlastně dvě auta.To druhé rezervní je kvůli poruše toho prvního a nebo jen neprojítí auta na zlodějské státní instituci zvané STK.Majitel firmy z novým autem Audi Q7 nebude rozumět mému dotazu ohledně okamžité dovolené ze dne na den že jsem neprošel na STK nebo kvůli poruše auta.Pan podnikatel na STK nechodí,protože nemá nikdy auto starší čtyř let a na poruchu má zařízeno odtah + náhradní vozidlo. To si pracující žebrota může akorát nechat zdát!

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Kupujete zájezd k moři? Neradujte se předčasně!

Konečně můžeme k moři! Naše velké těšení se ale během pár hodin změnilo v užaslé pohledy a nevěřícná gesta. Už jsme totiž během covidové pandemie pozapomněli, jak je to s kvalitou služeb u nás a jak daleko chybí …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Půjčujete kamarádovi auto? Rozmyslete si to

Poradna
Půjč mi auto na dovolenou, to moje má malý kufr. Kdo by této prosbě odolal, vždyť kamarád je spolehlivý řidič a se svým vozem momentálně žádný výlet neplánujete? Takže vyhovíte, ale už za pár dní se nestačíte divit, kam vás dobré srdce a výpomoc bližnímu dovedly. Své odpovědnosti majitele a provozovatele vozidla se totiž nezbavujete ani jeho půjčením komukoli.
Rolovat nahoru