
Implementace AI může být pro část firem velkou změnou a také technologickou komplikací. Do pravidelného kontaktu s umělou inteligencí přichází podle průzkumu společnosti Up Česká republika pouze 16 procent zaměstnanců tuzemských firem.
V tuto chvíli umělou inteligenci implementují hlavně firmy, které od ní očekávají řešení akutního problému. Ostatní udržují status quo, byznys jim funguje a jejich ochota k výrazné změně je malá. Pokud se vedení společnosti přece jenom rozhodne zapracovat umělou inteligenci do firemní kultury, často u zaměstnanců narazí.
Podle průzkumu se totiž většina z nich umělé inteligenci cíleně vyhýbá. Školení je první krok, většina zaměstnanců ale skončí jen na něm. Potřebují vidět, jak umělou inteligenci aktivně používá jejich okolí. Jakmile budou tyto nástroje používat dva nebo tři lidi v pracovním kolektivu, inspiruje to i ostatní.
Účinným způsobem, jak zaměstnance motivovat k pravidelnému využívání umělé inteligence, je najít ve firmě ambasadora. Ideální je identifikovat lidi, kteří jsou do problematiky zapálení. V každé firmě jsou zpravidla minimálně dva.
Ti mají za úkol jedinou věc – ukazovat, jak nástroje fungují. Dát kolegům zpětnou vazbu a vysvětlit jim, kde udělali chybu nebo proč se daná situace pro tohle konkrétní řešení nehodí. V opačném případě se nováčci mohou dostat do slepé uličky a začít řešit situace podle původního vzorce.
Nízká ochota experimentovat i strach o bezpečnost
České firmy používají umělou inteligenci nejčastěji pro automatizaci rutinních pracovních procesů. Bývá dobrým krokem vytipovat nejvhodnější příležitosti, kde by mohla umělá inteligence fungovat.
Znamená to udělat si audit a projít všechny procesy v rámci firmy, udělat souhrn všech lidských činností a identifikovat nejkritičtější body. Jen v oblasti automatizace je v každé firmě odhadem třicet až padesát příležitostí, kde je užití generativní AI efektivní.
Spousta českých firem zdůvodňuje svou pasivitu strachem o bezpečnost sdílených informací. Přestože organizace, které umělou inteligenci vyvíjí, garantují zabezpečené a citlivé zacházení se svěřenými daty, pro některé firmy tato skutečnost znamená výraznou překážku.
O data je třeba se starat, o tom není pochyb. Ale pokud firmy mají správné nastavení a správnou licenci, mohou i veřejné modely, jako Chat GPT, používat bez obav. Pro větší společnosti se nabízí možnost lokálních modelů, díky nim mohou AI provozovat a kontrolovat uvnitř vlastní infrastruktury.
Firmy řeší pomocí AI jen akutní problémy
V následujících letech analytici očekávají překotný vývoj na trhu s umělou inteligencí. Podíl domácích firem, které tyto technologie využívají, se aktuálně podle Českého statistického úřadu pohybuje kolem jedenácti procent. Celoevropský průměr je o dvě procenta vyšší.
Jsme v podobné situaci jako v roce 2000, kdy začalo reálné používání internetu. Některým firmám se teď může jevit adopce umělé inteligence jako něco velmi zbytečného. Stejně tak na přelomu tisíciletí připadalo některým firmám zbytečné investovat do vlastních webových stránek.
Faktorů, proč se tak děje, se nabízí hned několik – nízká ochota experimentovat, strach o bezpečnost sdílených dat nebo technologické překážky. Umělou inteligenci teď implementují hlavně firmy, které od ní očekávají řešení akutního problému. Pokud české firmy zaspí nástup umělé inteligence, budou pouze dohánět manko a připraví se o potenciální zisk.
Autor je CEO společnosti AI Excellence
(Redakčně upraveno)