Ježíšku, setři se! Češi za losy utrácejí miliardy

Stírací losy se v českých rodinách stávají jedním z nejrozšířenějších dárků pod stromečkem. Před vánočními svátky se jich prodá několikanásobně více, než je celoroční průměr. Češi za ně každý rok utrácejí miliardy korun.
Češi stírací losy milují a rádi za ně utrácejí. Foto: Sazka

Barevné kartičky se stíracími políčky se staly jedním z fenoménů Vánoc, pod stromečkem nebo na štědrovečerním stole. Prodeje stíracích losů rostou rok od roku, největší zájem je o ně ale právě před vánočními svátky.

Podle mluvčího Sazky Václava Friedmanna rostou právě v této době z prodeje stíracích losů oproti dlouhodobému průměru až pětinásobně. Obdobnou zkušenost má rovněž konkurenční Fortuna. „Růst prodejů pokračuje. Loňský rok jsme měli rekordní, meziročně tato kategorie vyrostla o 40 procent. Prodeje v období Vánoc jsou násobně vyšší než v průběhu roku,“ uvedl před časem pro ČTK ředitel úseku loterií Tipsportu Jan Havel.

Nejoblíbenější Tutovka

První stírací los v zemi, nazvaný Spartakiádní, vydala Sazka v roce 1989. Vyšel na desetikorunu, přičemž vytištěno a prodáno jich bylo deset milionů. Také následující dva losy měly sportovní zaměření i názvy – Sport pro všechny a Olympijská hra.

Úplně nejúspěšnějším losem v historii Sazky byla Tutovka. Z ní se stal fenomén, který v devadesátých letech uchvátil celé Česko. Celkem se jí v devíti etapách prodalo 182 milionů kusů za více než 2,3 miliardy korun.

Zájem Čechů o lesů od té doby vůbec neklesl, přesně naopak. Každý rok za ně utratí několik miliard korun a prodeje stále rostou. Populární jsou také proto, že se každý okamžitě dozví, zda vyhrál, nemusí tedy čekat na losování čísel. Pravděpodobnost finančního přilepšení je navíc vyšší než u číselné loterie. Losy jsou více osobní, každý si může vybrat podle svého vkusu z mnoha variant – na trhu jsou desítky různých typů.

Muži dohánějí ženy

Ještě před několika lety byly stírací losy doménou žen, ale to už neplatí. Muži je v poslední době dohánějí, podle Sazky už tvoří 40 procent zákazníků. Často si ale losy kupuje třeba skupina přátel, kteří pak stírají výherní pole v restauraci nebo kavárně.

Češi sice rádi dávají stírací losy svým nejbližším příbuzným nebo známým jako prezent, nemusí to ovšem být tak nezištné. Když obdarovaný náhodou přece jen vyhraje nějakou zajímavou částku, ten, kdo los koupil, dost často jeho radost nesdílí – byť to navenek nedá znát.

Když si Sazka před několika lety udělala průzkum mezi „stírači“, ukázalo se, že téměř dvě třetiny darujících očekávají určitý podíl z výhry. V případě, že se odhalí větší výhra, až 60 procent lidí začne přemýšlet, proč si raději los nenechali pro sebe. Na druhou stranu bezmála 90 procent dotázaných by se o získané peníze podělili s darujícím. Tedy tak to uvedli v průzkumu…

PSALI JSME:
Ze stíracích losů je fenomén. Ten, kdo ho daruje, očekává podíl z výhry

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Čtyřlístek posil v konzultační skupině FLO

Podle informací poskytnutých portálu Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) se digitální konzultační skupina FLO rozhodla rozšířit svůj management. Šéfem strategie se stává Pavel Špryňar, datový tým posiluje …

Milan Duda povede marketing Bonami

Po více než šesti letech v CZC přechází Milan Duda do Bonami, aby zde převzal roli marketingového ředitele. Jak společnost sdělila redakci Finančních a ekonomických informací (FAEI.cz), k jeho klíčovým kompetencím …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB