Počet případů, kdy se plnilo pojistné plnění, zůstal v roce 2017 podobný jako v předchozím roce – na zahraniční dlužníky připadlo 31,2 % pojistných událostí a na tuzemské 68,8 % případů. Reálně vyplacené pojistné plnění se však v loňském roce zvýšilo oproti roku 2016, a to až o 34,2 %. Evidována byla také řada velkých škod. V takových případech se klientům investice do pojištění pohledávek opravdu vyplatila, ochránili tak své firmy před rizikem vážných existenčních problémů.
Dle průzkumů stále platí, že tuzemské společnosti využívají nabídky pojištění pohledávek méně často než je tomu u firem v zemích západní Evropy. Analýza Euler Hermes přitom potvrzuje, že i v tuzemsku jsou to právě zdánlivě zdravé firmy, které se podílejí na polovině z počtu insolvencí.
Firmy mají tendence podceňovat rizika a často si neuvědomují, že až 40 % jejich aktiv tvoří právě pohledávky za odběratelem. Do problémů se mohou dostat jak malé a střední podniky, které spoléhají jen na několik málo klíčových odběratelů, tak i velké společnosti a instituce. Když se ohlédneme do nedávné minulosti, najdeme několik výmluvných příkladů – např. německou firmu Schlecker (největší drogistický řetězec v Evropě), španělskou společnost Fagor nebo české společnosti OP Prostějov, Elektra PV či Karban, jež všechny skončily v insolvenci.
Euler Hermes má v současnosti přímé zastoupení ve více jak 50 zemích a pokrývá 34 % světového trhu úvěrového pojištění. Za období své 20leté existence společnost vyplatila v ČR na pojistném plnění částku v řádu miliard CZK. Více než 50 % škod bylo přitom vyplaceno za společnosti, které byly zpočátku vnímány jako spolehliví plátci.
„Pojištění pohledávek u společnosti Euler Hermes přináší klientům několik klíčových výhod: skutečně kvalitní a rychlé prověření bonity odběratelů se zárukou odškodnění, včetně průběžného monitoringu, kvalifikované vedení mimosoudního i soudního inkasa pohledávek včetně vzdáleného zahraničí za výhodné ceny, i podporu silného partnera při jednání s odběratelem a u problémových pohledávek. Zejména u nových odběratelů je pojištění a prověření pojistitelem způsob, jak neztrácet či neomezovat první obchody z důvodu neznalosti partnera či trhu,“ sdělil Luděk Obadal, Country Manager společnosti Euler Hermes v České republice.
Analýza Euler Hermes potvrdila za loňský rok poměrně výrazný nárůst zájmu o účinné zajištění pohledávek. Dle statistik vzrostl meziročně počet nových klientů pojišťovny zejména v zemědělském, textilním a oděvním sektoru, a to až trojnásobně. Významně stoupl zájem o produkt v oborech stavebnictví, doprava a logistika, paliva a nábytek, kde se počet nových klientů v loňském roce zvýšil oproti roku 2016 o 100 %.