Každé páté dovezené ojeté auto je havarované. Je Česko vrakovištěm Evropy?

Průměrné stáří vozového parku v ČR se stále zvyšuje. V loňském prvním pololetí dosáhlo podle Svazu dovozců automobilů 14,82 roku, podle aktuálních statistických údajů je průměrné stáří vozidel v České republice 15,1 roku. Na silnicích to tak ale nevypadá, tvrdí asociace autobazarů.
Každé páté dovezené ojeté auto je havarované a téměř třicet procent dotažených aut vykazuje známky zamaskované těžké havárie. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Klíčem k této hádance je tzv. dynamické měření,“ vysvětluje Petr Přikryl z asociace autobazarů APPAA. To se podle Přikryla provádí tak, že na vybraných silnicích všech úrovní, tedy městských i mimoměstských, probíhá zaznamenávání registračních značek. Tyto záznamy jsou následně předány ministerstvu dopravy, které k nim přiřadí potřebné parametry.

Takto získaná data dávají tedy daleko lepší představu o skutečném stavu vozového parku než statická metoda, která vychází z registru vozidel a nijak nereflektuje, zda se vozidla objevují v reálném provozu, či nikoliv. Podle tohoto měření je průměrné stáří vozidel, která jezdí v reálném provozu, osm a půl roku.

Podle dynamického měření (alespoň z pohledu stáří vozového parku) jsme podle Přikryla z APPAA na úrovni Rakouska, Švýcarska, nebo Německa. Vozidla starší 15 let prý v reálném provozu najezdí v průměru přibližně dva tisíce kilometrů ročně. „Že nejsme vrakovištěm Evropy, se potvrzuje i v českých autobazarech, kde se v současné době nejvíce prodávají vozidla stará osm až deset let,“ říká Přikryl.

„Zatímco v roce 2010 bylo průměrné stáří prodávaných vozidel 10 let a průměrná cena vozu byla 125 000 Kč, tak letos je průměrné stáří prodaných vozů 7,5 roku a průměrná cena 175 000 Kč,“ potvrzuje Filip Kučera z Auto ESA. Autobazar podle něj v posledních dvou letech zaznamená stále větší poptávku po vozidlech do pěti let stáří, které splňují poslední velmi přísné emisní limity.

Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) se letos dovoz ojetin propadl o více než čtvrtinu na 55 134 vozů. Jejich průměrné stáří je 10,6 roku, přičemž podíl vozidel starších deseti let je nadpoloviční (52,89 %). Vloni na podzim společnost Cebia na základě analýzy na tisíci dovezených vozech upozornila, že každé páté dovezené ojeté auto je havarované a že téměř třicet procent dotažených aut vykazuje známky zamaskované těžké havárie.

PSALI JSME:
Každé páté dovezené ojeté auto ze zahraničí je zamaskovaný vrak

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Automobilky hlásí obří propady prodejů

Škodovce se propadají prodeje nových vozidel méně, než ostatním značkám na evropském trhu. Díky tomu vzrostl její tržní podíl, takže každý sedmnáctý nově prodaný automobil má logo s okřídleným šípem.

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Hokejista nerovná se automaticky milionář. Takových je jen zlomek,“ říká kladenský útočník

Rozhovor
S hokejem začínal poměrně pozdě, až v sedmi a půl letech, v rodném Chomutově. Tam zažil první góly, první pády na tvrdý led. A taky dva drsné pády životní. Ale i díky nim se naučil, že je vždy dobré mít naspořeno pro strýčka Příhodu, a že je spousta věcí, které si kupujeme, ale vlastně vůbec nepotřebujeme. „K tomu, aby byl člověk milionář, nepotřebuje mít miliony na kontě,“ říká v rozhovoru pro FAEI.cz kladenský …
Rolovat nahoru