Každé páté dovezené ojeté auto je havarované. Je Česko vrakovištěm Evropy?

Průměrné stáří vozového parku v ČR se stále zvyšuje. V loňském prvním pololetí dosáhlo podle Svazu dovozců automobilů 14,82 roku, podle aktuálních statistických údajů je průměrné stáří vozidel v České republice 15,1 roku. Na silnicích to tak ale nevypadá, tvrdí asociace autobazarů.
Každé páté dovezené ojeté auto je havarované a téměř třicet procent dotažených aut vykazuje známky zamaskované těžké havárie. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Klíčem k této hádance je tzv. dynamické měření,“ vysvětluje Petr Přikryl z asociace autobazarů APPAA. To se podle Přikryla provádí tak, že na vybraných silnicích všech úrovní, tedy městských i mimoměstských, probíhá zaznamenávání registračních značek. Tyto záznamy jsou následně předány ministerstvu dopravy, které k nim přiřadí potřebné parametry.

Takto získaná data dávají tedy daleko lepší představu o skutečném stavu vozového parku než statická metoda, která vychází z registru vozidel a nijak nereflektuje, zda se vozidla objevují v reálném provozu, či nikoliv. Podle tohoto měření je průměrné stáří vozidel, která jezdí v reálném provozu, osm a půl roku.

Podle dynamického měření (alespoň z pohledu stáří vozového parku) jsme podle Přikryla z APPAA na úrovni Rakouska, Švýcarska, nebo Německa. Vozidla starší 15 let prý v reálném provozu najezdí v průměru přibližně dva tisíce kilometrů ročně. „Že nejsme vrakovištěm Evropy, se potvrzuje i v českých autobazarech, kde se v současné době nejvíce prodávají vozidla stará osm až deset let,“ říká Přikryl.

„Zatímco v roce 2010 bylo průměrné stáří prodávaných vozidel 10 let a průměrná cena vozu byla 125 000 Kč, tak letos je průměrné stáří prodaných vozů 7,5 roku a průměrná cena 175 000 Kč,“ potvrzuje Filip Kučera z Auto ESA. Autobazar podle něj v posledních dvou letech zaznamená stále větší poptávku po vozidlech do pěti let stáří, které splňují poslední velmi přísné emisní limity.

Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) se letos dovoz ojetin propadl o více než čtvrtinu na 55 134 vozů. Jejich průměrné stáří je 10,6 roku, přičemž podíl vozidel starších deseti let je nadpoloviční (52,89 %). Vloni na podzim společnost Cebia na základě analýzy na tisíci dovezených vozech upozornila, že každé páté dovezené ojeté auto je havarované a že téměř třicet procent dotažených aut vykazuje známky zamaskované těžké havárie.

PSALI JSME:
Každé páté dovezené ojeté auto ze zahraničí je zamaskovaný vrak

×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Do Česka se dovážejí stále starší auta

Průměrné stáří prodávaných ojetin bylo loni u nás 9,5 let. Vozy, které se k nám dovážely, však vykazovaly průměrné stáří 10,7 roku, meziročně v průměru zase o pár měsíců více. Podíl aut starších patnácti let loni …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Předvídanost bitcoinu? Bude omezen celkovou zásobou stejně jako zlato,“ říká Dominik Stroukal

Rozhovor
Kryptoměnový svět se bouřlivě rozvíjí. Od roku 2009, kdy vznikly první kryptoměny jsme byli svědky několika vzestupů a pádů. Spousta lidí a firem se snaží z „bitcoinového světa“ udělat víc, než jen „digitální zlato“ a vytvořit standardní finanční produkty. Vloni se cena bitcoinu vyšplhala až k magické hranici 40 tisíc dolarů za jeden bitcoin. Nyní se dá očekávat, že bitcoin může letět strmě dolů až o 80 %, říká …
Rolovat nahoru