Kazítka nám rozbíjejí výrobky těsně po záruční době, tvrdí 75 procent zákazníků

Setkal se s tím téměř každý: Krátce po uplynutí záruční doby se fén, mobilní telefon nebo pračka porouchaly a naštvanému zákazníkovi nezbylo nic jiného, než si koupit nový výrobek. Většina lidí je přitom přesvědčena o tom, že nejde o náhodu, ale o cílenou metodu, jak lidi nutit kupovat si pořád nové a nové věci. Ukazují to aktuální průběžné výsledky průzkumu projektu Opravme Česko.
Zákazníci by podle průzkumu uvítali, pokud by si pokažené výrobky mohli nechat opravit. Foto: Pixabay

Více než 75 procent lidí se setkalo s tím, že se zejména elektrické výrobky rozbijí krátce po konci záruční lhůty. Mnozí by si přitom rádi nechali své výrobky opravit, ale často nevědí kde. Pro tento jev se zažil název kazítko nebo ještě jeden vulgárnější kur*ítko. Dokládají to průběžné výsledky průzkumu mezi českými zákazníci v rámci projektu Opravme Česko.

„Nejde většinou o žádnou konkrétní součástku, ale o celý soubor výrobních postupů, volbu materiálů a podobně. Výrobky jsou zkrátka často tak nekvalitně konstruované, že se brzy rozbijí a výrobci co nejvíce znesnadňují možnost jejich opravy, například rozebrání a opětovné složení,“ konstatoval Jan Charvát, zakladatel webu Opravárna a předseda nově založeného spolku Opravme Česko.

PSALI JSME:
Vadné zboží reklamujte s optimismem

Nadpoloviční opravy

Zákazníci by přitom uvítali, pokud by si pokažené výrobky mohli nechat opravit. Podle už zmiňovaného průzkumu se ovšem velmi často setkávají s tím, že se opravit už nedají – uvedlo to zhruba 47 procent dotázaných. Druhá početná skupina (bezmála 35 procent) zase konstatovala, že by opravy byly příliš drahé.

Průzkum rovněž podle Jana Charváta vyvrací názor, který často používají představitelé výrobního průmyslu, že lidé o opravdu ani moc nestojí, protože touží po novém modelu. Tuto možnost prý zaškrtlo jen necelá čtyři procenta. Charvát tvrdí, že opravit je možné 56 procent porouchaných výrobků.

„Zbytek nelze opravit z důvodu nekvalitní konstrukce nelze nebo se to nevyplatí, protože například nejsou dostupné náhradní díly za rozumnou cenu. To se podle nás musí změnit,” řekl Charvát. „Na našem webu opravarna.cz, který spojuje opraváře a servisy se zákazníky, máme zaregistrováno přes tisíc opravářů a servisů po celé republice. Dokážeme tedy najít zákazníkům opravu téměř na cokoliv opravitelného.“

PSALI JSME:
Reklamace zboží z e-shopu odradí od dalšího nákupu až polovinu zákazníků

Jako yetii nebo lochneska

Podle Radka Hacaperky, ředitele Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů, jsou takzvaná „kazítka“ mytologickým výmyslem. „Často se o nich mluví. Ale nikdo zatím neprokázal, alespoň u výrobců, které zastupujeme, že by se používala. K tomu, aby se něco takového realizovalo, by se na tom muselo pracovat už ve vývoji. Vzrůstaly by náklady. A hlavně – je to otázka etiky,“ řekl Hacaperka před časem v rozhovoru pro iDnes.cz.

Uvedl, že na evropském trhu elektrospotřebičů panuje neuvěřitelná konkurence, takže něco jako kazítka jsou nemyslitelná. Výrobci by tím riskovali, že přijdou o své zákazníky. „Dovedete si představit, že se vám po čtyřech letech pokazí výrobek, o kterém si budete myslet, že je kvalitní, a že si pak půjdete koupit výrobek od stejné firmy?“ řekl Hacaperka. „Kazítka jsou jako yetti nebo lochneska. Všichni o nich mluví, ale nikdo je neviděl.“

Připomněl, že Evropská unie zakazuje používání spousty materiálů, které se dříve běžně používaly – jako olovo nebo cín. „Jsou to materiály, které měly svůj účel, například při výrobě tištěných spojů, spojování drátů. Tyto látky jsou nebezpečné z hlediska vlivu na životní prostředí a spotřebitele. Ale pokud se od nich ustoupí, musí se brát zřetel na to, že to bude mít vliv na životnost výrobků,“ řekl Hacaperka.

PSALI JSME:
Za explodující mobily platí Samsung vysokou cenu. Přichází o miliardy dolarů

Kauza iPhone

Například ale společnost Apple byla několikrát obviňována svými zákazníky, že úmyslně zpomaluje své telefony, aby si lidé museli koupit nové přístroje. Apple se k tomu dokonce přiznal. Tuto konstrukci ovšem odmítl. Tvrdil, že smyslem bylo, aby se kvůli opotřebeným bateriím telefon při vyšším výkonu nezaseknul, nevypnul. Lidé tomu ale nevěřili a zejména ve Spojených státech podali na firmu spoustu žalob, přestože se posléze dalo „zpomalení“ systému vypnout a vrátit do standardního režimu.

V Itálii loni na podzim udělil tamní odpovědný úřad firmě pokutu ve výši několika milion eur se zdůvodněním, že o tom Apple neinformoval své zákazníky. Za stejný prohřešek dostal vysokou pokutu rovněž konkurenční Samsung, ale ten posléze uvedl, že se proti rozhodnutí italského úřadu odvolá.

Zavřít reklamu ×
  1. Pan Hacaperka tomu asi moc nerozumí, když mluví o složitém výzkumu, vždyť spousta součástek se umisťuje na chladiče, protože topí, čili stačí jenom chladič zmenšit, nebo součástku umístit někam, kde je nedostatečná ventilace.

    • No a jak zajistíte, aby se to nepodělalo hned nebo ještě v záruce? Neříkám, že to nejde, ale takové zařízení už bez vývoje a složitější odhalitelné konstrukce nesestrojíte.

      • Vypočítat za jak dlouho se vysuší kondenzátor v blízkosti chladiče a jak daleko od chladiče ho dát opravdu není problém. Jako televizák z konce osmdesátých let si nepamatuji, že by výrobce podobnou „vychytávku“ dříve někde použil. Vypočítat za jak v průměru dlouho se rozbije pračka z ložiskem za 10 korun místo za 40, také není problém a opraváři toto znají. Vyšším levlem je poté to udělat nerozebiratelné.

    • to samé jsou automatické pračky.Těsnění kolem ložiska je dopasované do lůžka které není hladké ale trošku drsné.Takže cca za pět let se začne dostávat voda do ložiska a to odejde.Známý má sevis na opravu praček a na dílně mi to ukazoval.No a o elektronice kde jsou součástky citlivé na teplo osazovány blízko napájení se ani nebudu rozepisovat.Kur.vítka nefungují tak aby se výrobek rozsypal hned po záruční době (to je spíše problém rychlovýroby) ale tak aby výrobek nevydržel déle než plánovanou životnost.Což u levných praček je 5-6let.

  2. Větší problém jsou moderní auta,která stojí neuvěřitelné peníze a jejich životnost oproti autům z roku kolem 2000 je tak třetinová.Takovou lednici si klidně koupím každých 5 roků.Nové auto si nekoupím nikdy,protože nemám zájem dát půl melounu a za 5 roků kupovat zas nové auto.Díky,ale nemám zájem,když auto z roku 2000 mě bude ještě sloužit v pohodě dalších 10 roků.

    • K těm autům jsem se tu snažil něco napsat, ale neuveřejnili to, na tomhle fóru nemá cenu diskutovat jsou asi podělaný až za ušima, aby je náhodou někdo nežaloval.

      • Váš zmiňovaný příspěvek byl zveřejněn, stejně jako tento. Podělaní až za ušima určitě nejsme, každý diskutující je v případě potřeby velmi snadno dopátratelný mj. pomocí providera, jeho IP adresy a MAC adresy. Kromě toho odpovědnost za obsah diskusního příspěvku nese jeho autor. A pokud váš příspěvek obsahoval vulgarity nebo externí linky, byl systémem automaticky vyhodnocen jako spam a odstraněn. Redakce

        • To je v pořádku, jsme rádi za příspěvky našich čtenářů, když jsou k věci. Ale nezveřejňují se v diskusi hned, obvykle je to s nějakou prodlevou. Takže díky za pochopení všem našim čtenářům. Domníváme se, že většina vás ocení, že diskuse nejsou zapleveleny spoustou nesmyslů, jako je tomu na jiných webech. Redakce

  3. Dodavatelé materiálů a různých komponentů mají v objednávce od výrobce požadavek na životnost 2-3 roky. Proč by to tedy měli dělat z kvalitnějších materiálů, když by si tím snižovali zisky?
    Mě osobně se už 2x pokazil mobil přesně po 2 letech. Vždy odešla baterie, která byla pevnou součástí telefonu. Netuším jak se jim to podařilo tak načasovat. Vzhledem k ceně těch mobilů mi to zas tak nevadilo.
    Ale když kamarádovi, co si koupil nové auto odešel motor půl roku po záruce s 60 tisíci na tachometru, za to už by si výrobce skutečně zasloužil pár facek.

    • S vasim názorem na výrobu souhlasim. Baterií v mobilu si můžete většinou vymenit i sám, jen si to musíte předem nastudovat a nesmíte se bát. Stačí k tomu nářadí za 500 a baterii cez ebay. A auta prostě tak fungují. Je to dráha záležitost a pokud nejste velmi bohatý neměl by jste si nové kupovat. Ony ty nižší modely za rekneme 500tis jsou většinou daleko vetsi hrůza než auta za běžnou cenu. Ani na jedno dneska normální člověk nemá…

    • V životě bych si nekoupil nové auto je to nehorázně předražená věc.
      Koupit si auto v ceně bytu mi příjde opravdu praštěný a to bych nekoupil ani kdybych vyhrál ve sportce 20 miliónů.
      Výrobní náklady jsou daleko nižší.
      A když se to pokazí po záruce i 3 roky po ni nemám co dodat ŠHIT.

      • Auto v ceně bytu? Kde bydlíte? Já v Praze, kde menší byt stojí tak 5-7 milionů. To už by bylo solidní autíčko :).

      • Pracuji v automobilce a můžu vám říct že některé díly jsou děs a hrůza.Dráty kabelů jsou tenké jak na elektrický vláček,plno elektronických volovin které se mohou kdykoliv podělat a vše zamontované tak aby jste musel rozebrat půl auta 🙁

  4. Rad bych vedel napriklad o telefonu ktery by byl tedy rozebiratelny ale aby splnoval i ip76 vode odolny, mel jsem napriklad Samsung Galaxy S2 a vydrzel mi 5 let dokud jsem si vlastni vinou nerozflakal sklo, jinak by verim fungoval doted, mozna bude i problem ze lide uprednostnuji znacky ktere jsou sice levnejsi ale pristroj nema zadnou historii a vyrobce nema zkusenosti.. pak takovy pristroj slouzi v rukach uzivatelu jako zkusebni nastroj… dnes se napriklad mobilni telefony lepi protze je mnoho soucastek ktere potrebuji odvadet teplo proto je vetsinou na kremikove desce prilepeny cely panel plhs z druhe strany display pak se prilepi zadni kryt a predni sklo.. tak se da nejlepe vyrobit tenky, odolny a vode odolny telefon, pokud by mely byt konstrukce rozebiratelna, jak vyrobce pri reklamaci pozna zda se kapalina dostala do pristroje vadou konstrukce nebo tim ze uzivatel porusil konstrukci, donedavna slo vyjmout baterku z mobilu a zapojit nabijecku do mobilu, tim padem slo vice proudu do mobilu nez pri zapojene baterce a byla velka sance ze se telefin nenavratnnle pokazil, jak k tomu prijde vyrobce ? Je to to same jak nekteri experti PC HW schvalne pretaktuji nekolik mesicu pred uplynutim zaruky a pak se dozaduji reklamace za novy kus nebo vraceni penez… takze dost dobre chapu proc vyrobci telefonu delaji zamerne nerozebiratelne mobily protoze v dnesni dobe informaci jde lehce zjistit co udelat aby uzivatel poruchu uhral na reklamaci…

    • Mě by to třeba vůbec nenapadlo, jít a s někým vyjebat, asi jiná doba. Lidi si dneska všechno dělají sami. Nejdříve obchodník odrbe zákazníka a pak už je to kolotoč do kterého naskakují další a další smůla jen že to nemá žádný vypínač.

    • Pokud se mobil s připojeným napájením a bez baterie pokazí, tak je to jednoznačně chyba výrobce. Telefon musí být konstruován na napětí nabíječky. Výrobci si to zjednodušují, anebo to dělají schválně, aby mohli lepit.

  5. a co na to zelení a jiní žabičkáři a ekoteroristi, tady se můžete prezentovat, elektro boom u dopravních prostředků je taky nesmysl a mlčí nýmandi

  6. Proč akumulátorový vysavač (Li-on) od firmy Elektrolux,vydržel 2 roky a 1 měsíc (odporoučel se akumulátor).Druhý vysavač (novější model,take Li-on aku) odešel po 2 letech a 3 měsících. Náhoda ?
    Asi těžko.

    • Buďte rád, že neodešel po půl roce. Na akumulátor je záruka 6 měsíců jako na spotřební materiál.

  7. to je zase mediální ,,masírka“…..tohle už je známo mnoho let a firmy se s tím ani netají a Český ,,odporník“ tvrdí opak…

  8. Tak o tom víme všichni a to konkrétně AFÉRA DIESELGATE!!! To je něco naprosto podobného. Když to měříte, tak to ukazuje vše v pohodě a když jezdíte, tak to vyfukuje humus který je zakázaný. A takto to 100% funguje i u všech spotřebičů. Jejich vývoj není na kvalitě, výdrži a spolehlivosti, ale na přesném ukončení životnosti a záruky !!!!!!!!!! Dnes jsou schopní i naprogramovat KOLAPS, END, SPÁLENÍ a montují součástky které to způsobí a Vy musíte kupovat nové protože oprava je a si na 3/4 ceny nového!!! Toto bude další MEGAAFÉRA!!!!!

  9. Kazítka nikdo neviděl ?
    Koupil jsem si flexu v hobby marketu, po cca. roce nešla zapnout. Otevřel jsem jí a zjistil, že od vnějšího vypínače dovnitř ke spínači vede asi 10cm dlouhé plastové táhlo s malým zobáčkem na konci, který pohyboval spínačem a te se ulomil. Odnesl jsem jí do obchodu k reklamaci, kde mi toto zlomené táhlo nahradili novým (po 3 týdnech čekání), které se mi rozlomilo asi dva měsíce po skončení záruky. Táhlo jsem zahodil, nahradil ho kovovým drátkem a flexa mi bez problémů slouží už dobrých 5 let …
    A takových případů by se jistě našli hromady .

  10. Kurvítka jsou běžnou součástí téměř každého elektrotechnického výrobku. A nemusí to být vyloženě kurvítko, ono stačí, jak to třeba je u tiskáren, že si tiskárna počítá počet projetých papírů (nikoliv potištěných!) a pak vám zahlásí, že dál nejede a že máte navštívit servis. V servisu vypláznete minimálně 500,-Kč a tiskárna vám zase funguje, ale pouze do té doby, než v ní projede nastavený počet papírů. Pak se celý proces se servisem zase opakuje. Když si ale na netu najdete, že je třeba stisknout tuhle a tuhle a tamtu klávesu najednou, podržet pár sekund, tak se tiskárna resetuje, vy ušetříte 500,-Kč a tisknete vesele dál. Není tohle trestné?!

    • Tiskárna Epson multifunkce inkoust A4 za 2500,- potiskla 16 balíků ( tedy 16*500 listů) za rok. Bez oprav a údržby

  11. Řešení: Zveřejnit seznam výrobců, jichž se takové stížnosti týkají, a ttyo výrobce bojkotovat! 🙁

  12. Klidně dodám svoji trošku do mlýna – ku*vítka mýtus nejsou. Vím to z první řady – ve firmě je máme 😀 Není třeba složitý vývoj, ono se vždycky něco najde. Když si toho někdo všimne, dostane rovnou info, že je to ku*… Inženýři prostě přijdou a řeknou, sem dej tohle a ne toto… potřebujeme, aby se to kazilo – a je to. Nicméně ano – existují skutečně firmy, kam přinesete výrobek, schéma atd. a řeknete, že chcete, aby vám vymysleli ku*… Vymyslí jich obvykle několik… zaplatíte a pak si jen ve své firmě vyvýjíte vadné výrobky. I s takovou firmou jsme skutečně jednali… Taková je realita… Tohle je černý trh, pánové politici, k nějakému řediteli evropských výrobků se tohle nedostane, stejně jako např. drogy nekoupíte v samoobsluze… musíte se dívat „za oponu“.

  13. Mám IP6s a jsem max spokojený. Mám ho už téměř 4 roky a nikdy se nesekl ani nezamrznul. Nevím jak na tom jsou zbylé produkty apple ale když chcete kvalitní mobil kupte si iphone.

    • Tak to gratuluju, mám kolem sebe několik lidí s iPhony, které odcházejí úplně stejně jako jakékoli jiné telefony. Akorát za víc peněz :).

  14. Už jenom z principu si nový výrobek nekupuji od stejného výrobce. Moc si tim asi nepomůžu, ale cítím to jako pomstu.

  15. No a jak jinak by prodali svůj nejnovější výrobek? 🙂 S těmi materiály je pravda a zároveň není. Třeba notebooky snad všech výrobců, mají standartně pod chladičem nekvalitní teplovodivou pastu, která má zlepšovat přenos tepla do chladiče a ta obvykle do konce záruky vytvrdne a začne fungovat opačně. Rozebrat notebook po záruce a nenajít tam sádru místo pasty je spíš vyjímka , proto i v pravidelně čištěných noteboocích je nejčastější pozáruční závada to že odchází grafická karta, která je navíc v naprosté většině případů integrovaná na základní desce a oprava stojí tisíce což se třeba u těch nejlevnějších nevyplatí investovat. Přitom kvalitní pasta není nijak drahá v závislosti na množství od 100 korun a i o nejmenší množství vystačí minimálně na deset notebooků. V servise vyjde výměna na několik stovek (bohužel je většinou nutné celý notebook rozebrat a zase složit), což je rozhodně méně než následná oprava. Není to od výrobců moc hezké že to tam dávají, ale taky proč by měli používat materiály které vydrží i po záruční době, nebo i věčně, když už jim to může být jedno?
    Na druhou stranu spotřebitelé často berou elektroniku jako bezúdržbové zařízení, které bude fungovat dokud ho budou používat, ale zkuste tak brát auto a uvidíte že když budete jezdit 2-3 roky za předpokladu že nebudete ani dolévat a měnit olej, tak budete rádi. Rytí do výrobců není cesta k prodloužení životnosti zařízení, je to pravidelná údržba. Zase ale je u zařízení kde to má smysl, tedy pokud nejde o nějaký mobil což je skoro dno segmentu nazývaného spotřební elektronika (a všichni by se měli zamyslet nad tím co ten název naznačuje), protože s těmi hračkami můžete dělat co chcete a stejně pokud nestačí jen volat a psát, tak je pár let po záruce na vyhození, po tom co skončí softwarová podpora a to takovým způsobem že na tom nefunguje nic i když by klidně mohlo. Proto nové mobily většinou ani nejsou vyráběné tak aby šly snadno opravit, nebo třeba i jen vyměnit baterii. Často jsou poslepované lepidlem (a ne kvůli vodotěsnosti protože třeba baterie přilepená na zadní straně displaye nemá s vodotěsností nic společného) a rozebírání tak nese vyšší riziko poškození ostatních částí. Nemá to cenu dělat pořádně, protože na tom stejně za několik let nebude fungovat nic…

  16. Před 10 lety jsem dostal notebook od ASUSU u jednoho nejmenovaného prodejce a po 2 letech a 2 měsících odešla grafická karta, která byla integrovaná na základní desce. Jelikož to bylo po záruce, tak by mě oprava stála 11 tis. tak jsem to odmítnul, cena notasu byla 25tis. a byl jsem dotázán, zda to chci za poplatek 1 tis. ekologicky zlikvidovat 😀 Je to jasné, já jim to dám, on si někdo u nich zaplatí za opravu a má notas za 11tis a já to ještě zaplatím 😀
    Dále mobilní telefon: před 3 roky jsem si kupoval LG G4 a mnozí asi jistě tuší že bootloop. Telefon mi odešel 2 týdny po konci záruky, kolegovi odešel v den záruky a druhému 3 týdny před koncem záruky … proč jsem si kupoval LG G4? protože to byl jeden z posledních telefonů, který se dal krásně rozebrat a říkal jsem si, že případná oprava bude hračka. To jsem ale netušil, že nebudou žádné součástky, servis mi ani neodpověděl, jen mi přišla zpráva od LG, že moc litují, případně at se podívám na jejich nový LG G6 😀 Takže mi zbyl telefon, který má displej jak nový, nepoškrábaný atd jako těžítko …
    Blacklist: ASUS a LG

  17. Když se dělají takové výrobky, tak to lidi pro boha nekupujte! Já mám doma starou plazmovou televizi, jinde po baráku staré CRT televize, přičemž všechno jsou na svou dobu top výrobky, co někdo vyhodil. Nábytek mám bytelný, starý 50 let, zdarma za odvoz a jezdím v 17let staré Škodovce, co je proti dnešním šuntům ještě kus spolehlivého auta. Navíc je na ni dostatek dílů na vrakáči. Akorát bílou techniku máme relativně moderní. Třeba stará lednice by byla ukrutným žroutem energie. Bohužel hodně lidem vyhovuje neustále nakupovat v řetězcích nové a nové výrobky, které brzy končí na sběrném dvoře. Já tohle odmítám, protože život je příliš krátký, abych neustále dělal na nějaké nové věci. Lepší je mít svůj klid a nehnat se neustále za nákupem nových výrobků. Lidé si totiž neuvědomují, že si v tom krámě kupují vlastně jen možnost užívat danou technologii po určitou dobu. Ten výrobek je totiž šunt s časovanou životností. Radši ať mi kouká sláma z bot, než abych se za něčím takovým neustále honil.

    • To možná bude tím, že někdo třeba nechce čumět na starou CRT televizi a sedět na 50 let starém nábytku…problém je v tom, že tyto ku*vítka/nekvalitní díly jsou už ve spoustě věcí a člověk to neví dopředu s jistotou jestli tam jsou nebo ne…

  18. Jak je to s elektronikou a spol? V moderních TV se používají ve zdrojích elektrolytické kondenzátory s omezenou trvanlivostí. Pozná se to na barvě. Jiné součástky se prakticky nedají manipulovat, jedinou možností je sít’ový zdroj. Když zůstane obrazovka tmavá tak si každý myslí že je to konec a jde koupit nový TV. Ve svých různých objektech mám všude 30 až 40 let staré (zahraniční) TV, pracují bez jakékoliv poruchy a kupodivu i obrazovky drží kontrast. Mají sice vyšší spotřebu energie, to je pravda, pracují ještě s VN, ale přežily už několik nových generací TV. To samé v jiných podobách funguje i u jiných spotřebičů, motory vysavačů jsou dnes tepelné agregáty v plastových pouzdrech a špatnou kvalitou ložisek. Zlatá ETA. To se týká jak nářadí tak motorů sekaček nebo pil na dřevo. A největším problémem je absolutní absence náhradních dílů, s těmi se už prakticky nepočítá a řeší se to vrácením peněz v době záruky. Ceny jsou sice dnes akceptovatelnější, ale jedná se o produkty odsouzené k vyhození. Dříve byly dražší a dostal jste po léta náhradní díly. Je to systém ke kterému jsme vedeni. A automobily, to je jiná třída, ND dostanete, ale nemůžete si je vyměnit sami, skoro na všechno potřebujete digi vybavení. Elektronika je náchylná na poruchy, konektory nabírají i přes izolaci vlhkost. Čím komplikovanější el., tím víc poruch. Ale z aut roků 1970 – 2000 by dnes výrobci a jejich servisy nemohli žít. A to je důvod proč chtěli naši občané kapitalismus, aby prožili taková dobrodružství o kterých zde často čteme. V jednom systému se kritizoval nedostatek zboží, v tomto systému se kritizuje poruchovost, špatná kvalita a nedostatek ND. Není to legrace???? Za socialismu měl můj nadnárodní koncern v Praze prodejnu ND na zahraniční techniku a SAT na Seiferově třídě pod krytím firmy TUZEX a pod označením ONDRA JAPAN SERVICE. Jezdila tam celá republika a všechny díly na tuzexové dovozy jsem dodával já. Problémy nebyly žádné a Tuzex platil jak švýcarské hodinky. To byly doby superlativů, dnes jsem zkoušel objednat díl na rychlovarnou konvici a oni mne označili za blázna. Tak je třeba nenaříkat a se vztyčenou hlavou cválat směrem turbo-digitální degeneraci.

    • Ondro,ty kondenzátory nepoznáš zpravidla podle barvy,ale dle napětí.Jsem opravář praček a ledniček a velmi často narážím na to,že zdroj napětí pro ovládání je na 12 voltů,ale kondenzátory i jiné součástky jsou na 8-9 voltů,takže vydrží jen omezenou dobu provozu.Není to vázáno jen na jednu značku,většinou to najdeš téměř všude,je to tím,že výrobce takové elektronické řídící jednotky dodává více značkám,jestli na záměrně,to netuším,zpravidla ušetří cca 2-6 Kč na jedné,oproti ceně součástek,které tam správně patří….. A to se vyplatí !!!!
      Jarda

    • Poruchovost je důsledkem tlaku na cenu. Zvykli jsme si kupovat technologicky vyspělá zařízení za pár kaček (ať už si pod tím představíte jakékoli číslo). Výrobci nám tuto možnost, logicky, chtějí poskytnout, takže tlačí náklady dolů. A s náklady jde dolů kvalita. Nepřijde mi na tom nic překvapivého.

  19. Pro mně byla noční můrou sekačka HECHT. Novou koupila babička za 1800,- . Po půl roce odešel kuželový převod, oprava 1200,- za rok ložiska motoru a převodovky 800,-Kč. Stroj šel do kontejneru.

  20. Na jednom školení, jsem slyšel vyprávět o Škodovkách, které jezdí mezi Prahou a Libercem. Mají najezdit co nejrychleji tuším 200000 kilometrů, pak je rozeberou do šroubku a zjistí co není poškozeno a to se pak zase ještě trochu ošidí. Je to z doslechu ale prý to tak funguje.

  21. O nějaké etice či absenci ku.vítek ať povídají dětem ve školce.

    Cíleně se dělá aušus, kde sice nenajdeme zbytečnou součástku, po jejímž odstranění by se věc nepokazila, ale prodávají se kupříkladu ložiska nevyčištěná, nenamazaná, což když si kupříkladu na přívěs koupíte novou nápravu, nemáte možnost ani zjistit, ani ovlivnit. A i kdyby se neužilo tohoto aušusu, je dimenzování ložisek předmětem výuky na každé strojní průmyslovce. Není tedy problém při předpokládaném počtu otáček a vůbec započítání namáhání při provozu to nadimenzovat tak, aby s koncem záruky bylo finito.

    To samé kabely vedené tak, aby se utavily, nebo kupříkladu EGR ventil, kur.ítko samo o sobě, který když má v tepelně namáhaných částech plastová ozubená kolečka, nevydrží dlouho.

  22. Malá trouba, gril, značku si nepamatuji. Perfektní po všech stranách. 2 roky +- začal zlobit přepínač horní – dolní – oba ohřevy. Jen trochu a většinou fungoval. 2,5 roku a nic. Elektrice dost rozumím, tak jsem do toho vlezl. Přepínač měl pod pružinami, které dosedaly na spínací kontakty krychličky z nějaké pružné umělé hmoty. Perfektně přitlačovaly pružiny. Nicméně, i u toho přepínače bylo dost velké horko a pružná krychlička přestala pružit. Stala se nepružná, přepínač nepřepínal a oprava dotazem +- 300 korun, až dojdou (dojdou-li) náhradní díly. Ty krychličky, to snad nebyla kurvítka? A proč je tam teda dali a nedali něco horku odolnějšího?

  23. Pan Radek Hacaperka, ředitel Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů je předpokládám dobře placenej naivka. Ku*vítka jsou všude, jen výrobci vědí, že ten aušus budou prodávat neustále, neexistuje web kde by se zákazník dozvěděl, jak kvalitní výrobky firmy vyrábějí. Například myčka Elektrolux: prožrala se hadice od čerpadla vypouštění, délka 7cm v ceně ca 30,-Kč, ale ač je na jedné straně napojena na vanu sponou, do čerpadla je vlepená!! A byť čerpadlo bylo v pořádku, celý nový komplet stál 1200,-Kč!! Když se prožrala hadice k mycímu čerpadlu, opět v hodnotě ca 30,-Kč, byla vlepená do vany myčky!! A cena opravy?? Nová vana s hadicí za 1500,- plus oprava, a to je rozdělání celé myčky!! Vyřešil to nákup hadice pro chladiče os.aut v Gumexu a chvilka práce… Nebo zakoupená vrtačka 1000W, převodovka s ložisky zapuštěnými v plastovém tělese vrtačky, po dvou letech měla převodovka zuby od sebe… Boiler, jehož nádrž prý s dvojím smaltem se prožrala za tři roky… Atd. Je to světový trend, že státy měří svou úroveň podle růstu HDP – ale když je to o výrobě, je to tedy i o spotřebě, a tedy o věcech zakoupených po vyhození vadných… A to je pro občana neřešitelný problém. A kde jsou zelení, Greenpeace, a jiní „rádobyekologové“, proč nebijí na poplach, že brzy budou vyrábět firmy výrobky na jedno nebo týdenní použití. Mám doma ruční vrtačku starou 40 let, a pořád jede, nerozklížený nábytek po babičce, atd. Co k tomu dodat. Nic

    • Tak si nekupujte vrtačku s ložisky v plastu. Kupte se profi stroj za pětinásobnou cenu a ten vám nejspíš vydrží déle. Koupit si levný šmejd a pak si stěžovat že nevydrží…
      A pokud jde o tu myčku, tak bych za tím neviděl nic jiného než buď snížení nákladů nebo ochranu před vytečením. Ano, hadice vlepená do dalšího dílu nejde vyměnit, ale taky nehrozí, že by se uvolnila a vyteklo to. Pro výrobce je důležité, aby se výrobek v záruční době nerozbil. Kolik stojí oprava je, logicky, druhořadé.

  24. Asi tak – minulý týden jsem zjistil, že mi naprosto zmrtvěla inkoustová multitiskárna A3. Přitom ji používám minimálně jen na větší výkresy, aby byla čísla čitelná. A nepřišel bych teď na to, kdybych neinstaloval nové Widle a znovu tedy neistaloval ovladač tiskárny. Tiskárna má nějakých 5 let a povětšinou je vypnutá. Jenže už nejde zapnout, mrtvo, temno. Tedy o opotřebení určitě nejde a přepětí v síti také nebylo, na to mám instalované ochrany.

    Pravdou je, že od dob nepoužívání olovocínových pájek a přechodu na ten stříbrný typ se kvalita elektroniky hodně zhoršila. V mnoha případech stačí znovu přepájet spojovací body a zařízení obživne, jenže u SMD technologie to není zrovna jednoduché. Také pájení SMD součástek tavnými lepidly (pájka je koncipována jako lepidlo, na které se součástky přichytí a pak se celý PS ohřeje a tím dojde k zapájení) je problém, sice to ulehčí strojové osazování, ale pak stačí plošný spoj trochu prohnout a součástky odletují jako holubičky ze skály. Kromě toho dnes elektronika rychle zastarává a vzhledem k její ceně není problém si koupit výkonnější provedení, když staré odejde. Z toho důvodu se moc nebere zřetel na kvalitu součástek, pokud nejde o zbrojní zařízení. Japonci sice drží součástkovou kvalitu, ale Čína na to dlabe – jenže je chrlí v milionových množstvích za pidiceny a zákazník a většinou bere cena, protože chce mít také to, co mají ostatní, aby byli správně in. Jenže pak máme třeba bálou elektroniku, tedy lednice, pračky atd. Zajímavé je, že ačkoli jako chlap sám doma moc neperu, minulá pračka mi odešla přesně po udávané životnosti 10 let. Sice se jen zadřela ložiska na bubnu ale to by se stávat nemělo. A snad všichní víme o problému lednic Liebherr, kdy odchází těsně po záruce s tím, že je neopravitelná, protože kontrukce chladícího systému opravu neumožní… A zde je problém – toto nejsou hračky za pár stovek, ale za velké tisíce (Liebherr a Miele jsou v desítkách tisíc) a ne každý má na to co dva roky takové spotřebiče kupovat.

  25. Kazítka nejsou žádný výmysl a rozhodně to není nutně ani součástka navíc. Ani není pravda že to stojí další peníze – jednoduše vývojové oddělení nejenže zkouší minimální životnost, ale taky má za cíl ji příliš nepřekročit -tedy pokud něco nevyhovuje minimání životností, vylepší se to jen o kousek aby to zase nebylo moc. To zároveň šetří materiál. Navíc u jednodušších dílů jde životnost poměrně přesně vypočítat, tak proč toho nevyužít… A například u autodílů se náhradní díly projektují na poloviční životnost oproti dílu do prvomontáže.

  26. Že radši místo nějakého Hacaperky nedáte slovo servisákovi nebo elektronikovi 🙂 Nekvalitní a špatně umístěné kondenzátory (chladiče, topící odpory…) poddimenzované součástky, nekvalitní pájka v kombinaci s tepelným namáháním součástek, záhadně odcházející integrované obvody a v poslední době rostoucí skupina chyb ve firmwaru… Tomu pánovi ze srdce přeji brzké prozření a bezbolestný kontakt s realitou.

  27. něco na tom bude. Pračku Tatramatku jsme měli 20 let a Whirpulku jen 16 a už se musela opravovat

  28. Kurvítka existují,jeden jsme měli v sušičce, součástka jela hodně přes sto procent, takže Ende, nový panel okolo 6 tisíc, známej opraví všechno, díl byl za 200 Kč, ještě k tomu z drátů udělal chlazení, sušička, která stála 25000 jede vesele dál

  29. Kurvítka jsou nesmysl, protože nedávají ekonomický smysl. Důvod toho, že se výrobky rozbíjejí není v tom, že by v nich byly nějaké součástky „naprogramované“ na určitou životnost, ale v tom, že tlak na cenu a potažmo výrobní náklady nutí výrobce používat méně kvalitní materiály/součástky. Logicky, záruka je 2 roky, takže požadavek výrobce na subdodavatele je, aby součástka vydržela něco přes dva roky. Jasně, nebyl by problém dát tam součástku, která vydrží 10 nebo 50 let, ale její cena by byla přiměřeně vyšší, což by buď znamenalo nižší marži nebo vyšší koncovou cenu a tím pádem horší konkurenceschopnost. Výrobce se, logicky, snaží vyrábět za minimální náklady při dodržení všech požadavků. A ať si každý sáhne do svědomí, jestli se náhodou taky nekouká na cenu, když si něco kupuje.
    Samozřejmě v mnoha oborech existují firmy, které vyrábí zboží, které vydrží, ale počítejte s jinou cenou. Příklad: bunda z tržnice bude stát 400, ale promokne a za dva roky jí můžete vyhodit. Kvalitní membránová bunda od českého výrobce bude stát 10 000, ale budete ji mít 15 let a až se vám prodře, tak ji pošlete výrobci a on Vám za pár stovek vymění třeba celý díl (vyzkoušeno). S elektronikou je to samozřejmě složitější, protože těžko najdete malou firmu, která dělá třeba telefony. Navíc dnešní telefon přestane za pár let stíhat, protože nároky softwaru se pořád zvyšují, takže nemá moc cenu, aby vydržel déle než třeba 5 let. Pokud jde ale o jinou než běžnou spotřebaní elektroniku, tak možnosti jsou. Existují výrobci audiotechniky, kteří Vám vyrobí co budete chtít. Kvalita bude špičková, ale cena taky. Až budou lidi ochotni dát za domácí audio místo 3 000 třeba 30 000 nebo ještě lépe 300 000, tak jim bezpochyby vydrží déle než 2 roky.
    Kdo si chce stěžovat na kvalitu, nesmí při nákupu koukat na cenu.

    • Milý Honzo, nekoukám na cenu, jsem ochotný investovat do zařízení i celkem dost peněz, ale pokud výrobce i u poměrně drahé TV za 40 tisíc prostě velmi krátce po skončení záruky přestane dodávat náhradní díly, tak je jaksi zákazník nahraný a nucen koupit jiný výrobek. A pak se mu nedivte, že pak dává přednost tomu levnějšímu, když zjistí, že užitná hodnota a životnost telky za 40 tisíc nebo za 10 tisíc je v podstatě stejná. Moje vlastní zkušenost s TV od Samsungu. A navíc zrovna Samsug podle servisu dodává náhradní díly ještě 5 let po skončení výroby, zatímco jiní výrobci je dodávají maximálně 2 roky po dobu záruky. Takže mi vysvětlete jaký je pak rozdíl v opravitelnosti či neopravitelnosti výrobků různé ceny a podle vás i kvality, když na ně nejsou náhradní díly. Tohle je neporovnatelně horší přístup výrobců než byl dříve, protože moje osobní zkušenost z doby před 30 roky s přístupem tehdejší firmy AIWA od níž jsem měl RMGF AIWA CS-250, kde odešla mechanika a místní servis to nebyl schopen opravit, byl takový, že jsem napsal do Japonska a oni mi poslali nový náhradní díly a ten výrobek funguje do dneška. 33 let. A stačí ho jen udržovat.

  30. Když jsem se narodil, dostal jsem od babičky mixér/šlehač na mixování miminkovských kašiček. Dnes je mi 51 a mixér pořád funguje. Až totéž dokážou současné výrobky, přestanu věřit na kur*ítka.

  31. Pračka whirlpool nám odešla po 2 letech a 14 dnech. Ložisko. Info od několika opravářů: Tam je plastová vana, musí se to rozříznout a pak zalepit, to se nevyplatí. Další BEKO: Po 2 letech a měsíci v háji topné těleso. Na pračce byla ještě originál nálepka, že je tam topné těleso s extra technologií proti vodnímu kameni a že je tím jeho životnost X-krát prodloužena (X je nějaké vysoké číslo, už nevím jaké). Naštěstí v rámci prodloužené záruky opraveno.
    A pak mi někdo říkejte že výrobci nenastavují životnost výrobků….
    V podnájmu jsme před těmito skvosty měli nějakou historickou vrchem plněnou Zanussi pračku (cca 30-40 let starou – někdy ze sedmdesátých let) – plasty na vrchu se sice rozpadaly, ale jinak fungovala o 106, nerezový buben vypadal stále jako nový. Jednou jsem do ní za cca 100,- dokupoval klínový řemen a při té příležitosti zhruba vymetl bordel co se tam za ta léta nalepil…. Předpokládám že tam pere stále.

  32. Pan Hacaperka je tragik. Moje vlastní zkušenost kupříkladu s inkoustovými tiskárnami Canon je taková, že jedna tiskárna Canon Pixma mi odešla 3 měsíce po skončení záruky – odešly tiskové hlavy. Cena opravy kolem 2 tis Kč. Druhá tiskárna Canon Pixma mi idešla cca. 5 měsíců po skončení záruky – odešly tiskové hlavy. Cena opravy kolem 2 tis Kč. Opravdu mi chce někdo tvrdit, že to není úmysl? Hlavně ta neuvěřitelná a nehorázná cena náhradních dílů vůči pořizovací ceně výrobku a to, že výrobci odmítají dodávat náhradní díly třeba po dobu delší než je záruka daného výrobku. Vlastní zkušenost s poměrně drahou TV Samsung, kde když odešel procesor, tak se musel kanibalizovat z jiné TV, protože už Samsung nedodával náhradní díly. I když ten je podle servisu dodává až 5 let, zatímco LG a další výrobci jen po dobu 2 let. Tedy po dobu záruky. A opravdu, když si koupím telku za 40 tisíc, tak očekávám, že vydrží delší dobu než jen 5 let. A samozřejmě, že i ta stupidita EU, která omezuje používání kvalitnějších materiálů na tom má také svůj podíl. Nicméně, mám doma sbírkové počítace Apple jako třeba Macintosh IIci či Powermac G3, které fungují přes 20 či 26 let let a fungují i dnes, mám doma hifi komponenty, které fungují více než 30 let a naprosto bezvadně i dnes, ale o ničem z toho, co si kupuji dnes bych se to tvrdit neodvážil. Protože se dnes jde pouze za spotřebou a neustálým vyráběním nových věcí a na nějakou ekologii se kašle, protože se sice zakáží používat určité materiály, ale neustálou výrobou nových výrobků se zvyšuje spotřeba elektrické energie a těžby nových surovin pro výrobu. Takže ekologie stejně pláče.

  33. Já mám 19 let starou televizi, 20 let staré auto a vše slouží bez problému. Televize nebyla ani jednou v opravě, auto najeto přes 220 000 km( motor 1,2 ) jen pravidelný servis. Švagr za posledních 10 let 5x nová televize, 2 x motor v autě. Jen se modlím aby mi ty věci ještě nějakou dobu vydrželi a nebudu muset koupit ty nové sr.čky.

  34. Jsem zaměstnán jako správce budov ,v jejichž rámci se starám o dvě výměnníkove stanice + příslušenství. Veškeré “ mosazné“ šroubení je do dvou let pokryto puchýři oxidu ,pod nimiž je prorezavěla díra… Tyto výměny stojí každoročně tisíce korun. Na zahradě mám kohoutek z první republiky,vyrobeny z údajně stejné ho materiálu, jež slouží již kolem 80 let a povrch je hladký …Co dodat…

  35. Měl jsem 3 ks tiskárny stejného typu, koupené v rozpětí 2 týdnů přestaly svorně tisknout po cca 2,5 roce v časovém rozpětí 1 měsíce. Všechny začaly hlásit vadnou náplň a po výměně za novou originální tuto načetly jako již použitou a došlo k zablokování tiskárny. Dohledal jsem tehdy fórum, kde bylo několik desítek dalších stejně postižených zákazníků…..

  36. Výrobky jsou testovány v tak zvaných laboratořích,Na různých přístrojích se simuluje běžné používání výrobku. po analíze opotřebení se buď ubírá nebo přidává na kvalitě použitého materiálu či elektroniky. Vše se dělá tak aby výdrž jednotlivých komponentů nepřesáhla firmou stranovený čas. Pokud vám televize , pračka či auto vydrží 20 let či více , nebudete mít co žrát a ekonomika se zhroutí.

  37. Jj bavim se servisaky kazdou chvilku a musim rici, ze mi to take potvrzuji. Elektromotory stare 50 let vrci dodnes. A ty stare tak 4-5 umiraji jak na bezicim pasu…

  38. Teď mi odešly dvě věci během dvou dnů, náhodou jsem obě koupil v rozmezí pár týdnů před 2 lety:
    – kancelářská židle: ulomilo ze opěrátko ruky, cena židle 5.000CZK (ani drahá, ani levná bych řekl) Kancelářská ergonomická židle PISTON — s bederní opěrkou i podhlavy. Když jsem si prohlédl prasklý díl, plastový odlitek měl uvnitř vyztužení žebry, které byly součástí odlitku. Ale v jednom místě žebra byla přerušena bez zjevného důvodu a přesně tam po 25 měśicích došlo k prasknutí
    – Druhý výronek: tyčový vysavač Elektrolux PQ91-ANIMA PURE Q9 za skoro 10.000CZK. Motorek začal být hlučný a vysavač nesál. Po rozebrání jsem objevil rozpadlé oběhové kolo na motorku. Kolečko bylo vyrobeno z tenounkého plastu a lajdácky slepené nebo svařené (asi lepené, tak tenký materiál asi nelze svařovat). Opět po 25 měsících.
    Asi nemusím dodávat, že v obou případech prodejci záruku nebo kulanci odmítli s tím, že jsem si měl koupil prodlouženou záruku. Tak je jasné, že „kurvítka“ jsou výhodná pro všechny kromě zákazníka: výrobce si zaručí další prodej (když jsem hloupý a risknu znova toho samého) nebo prodej drahých náhradních dílů na opravu a prodejce má peníze z extra záruky. Jen zákazník na tom vyjde zkrátka – buď zaplatí navíc nebo zaplatí navíc.

Napsat komentář: franta flinta Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.