Kazítka způsobující poruchu ve spotřebičích neuvidíte, ale jsou tam

Rozhovor
Výrobci televizorů, praček, fénů nebo mobilních telefonů se dušují, že do svých spotřebičů nemontují žádná speciální kazítka, jejichž smyslem je porouchat přístroj, a přimět tak zákazníka, aby si koupil nový. Jenže podle průzkumu projektu Opravme Česko se více než 75 procent dotázaných setkalo s tím, že se zejména elektrické výrobky rozbijí krátce po konci záruční lhůty. Zákazníci jsou přesvědčeni, že nejde o náhodu, ale o cílenou metodu.
Buď si necháme líbit, že se nám rychlovarná konvice rozbije každé dva až tři roky, nebo dáme výrobcům jasně najevo, že nám to vadí, že to takhle nechceme, říká Jan Charvát. Reprofoto: Český rozhlas

„Kazítko není žádná konkrétní součástka, ale celý soubor výrobních postupů, volba materiálů, nekvalitní konstrukce výrobku. To ho předurčuje ke krátké životnosti,“ řekl v rozhovoru pro Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) Jan Charvát, zakladatel webu Opravárna a předseda nově založeného spolku Opravme Česko.

Jak jste se vlastně k tématu „kazítek“ nebo také „kur*ítek“ dostal? Bylo to proto, že se vám brzy po vypršení záruční lhůtě porouchalo několik domácích elektrospotřebičů?
Ano, to mě štvalo a vedlo mě to k založení webu opravarna.cz, který jednoduše propojí zákazníka s opravářem. Časem jsme začali zjišťovat, že i přes poměrně hustou síť opravářů nakonec dost spotřebičů stejně končí neopravených. Jsou totiž neopravitelné ze své podstaty. Například k nim nejsou díly, jsou nekvalitní nebo ani nejdou rozebrat.

PSALI JSME:
Jaké domácí spotřebiče nakupujeme nejčastěji?

Skutečně jste přesvědčen o tom, že výrobci montují do televizí, praček nebo mixérů „kazítka“?
Nemontují. Kazítko není žádná konkrétní součástka. Ale je to celý soubor výrobních postupů, volba materiálů, nekvalitní konstrukce výrobku. To ho předurčuje ke krátké životnosti.

Když jsme se tomuto tématu poprvé na FAEI.cz věnovali, vyvolal text velkou diskusi. Naši čtenáři psali například o podezřele tenkých drátcích nebo komponentech, které se montují u zdroje tepla, aby dlouho nevydržely. Jsou to ona „kazítka“? Nebo jak vypadají?
My se setkáváme hlavně s nekvalitní konstrukcí, používání nýtů namísto šroubů, nedostupností náhradních dílů a schémat. Ale od našich opravářů máme také informace například o televizích, kde je kondenzátor přímo vedle tepelného zdroje, což ho po čase zaručeně zničí. Přitom by mohl být umístěn kdekoliv jinde. To už je na pováženou.

PSALI JSME:
Kazítka nám rozbíjejí výrobky těsně po záruční době, tvrdí 75 procent zákazníků

Spousta výrobků – například mobilní telefony – jsou konstruovány tak, že si jejich uživatel ani sám nevymění baterii. Je to podle vás součást strategie, jak nutit zákazníky kupovat si stále nové výrobky?
U mobilních telefonů určitě. Baterky jsou někdy i součástí mobilu a nejdou vymontovat. Mobily se také začnou po určité době zpomalovat a to nutí zákazníka koupit nový přístroj. Tohle se nám samozřejmě nelíbí. Chtěli bychom, aby šly mobily například upgradovat, aby se komponenty mohly snadno vyměnit.

Podle Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů jsou „kazítka“ něco yetti nebo lochneska. Všichni o nich mluví, ale nikdo je neviděl. Tvrdí, že „kazítka“ si firmy nemohou dovolit mimo jiné kvůli tomu, že by v silném konkurenčním prostředí přešli zákazníci k jiné značce. Co na tento argument říkáte?
Že je to v podstatě pravda. Skutečně nejsou vidět, jak jsem to už zmiňoval. Jde ale o to, že výrobci jsou tlačeni na co nejnižší cenu, a tak vyrábějí nekvalitní věci. Ale jelikož to dělají téměř všichni, tak dosud nemuseli mít strach, že by zákazník přešel jinam. Tato doba ale podle  nás končí. Na trhu se objevují výrobci, kteří dají na kvalitu. Od malých lokálních firem až po velké společnosti, jako je třeba Groupe SEB (Rowenta, Tefal, Krups). Ti si zakládají na opravitelnosti svých výrobků a dokonce jí po dobu deseti let garantují. Pak tu máme blížící se legislativu EU. Pokud se firmy už teď nezačaly přizpůsobovat budoucím požadavkům na kvalitu a opravitelnost, budou mít problém.

PSALI JSME:
U smartphonů lidé upřednostňují výdrž baterie. Vývoj akumulátorů ale zaostává za rostoucími nároky

Není potíž třeba v tom, že Evropská unie zakazuje používat zdraví nebezpečné materiály, jako je olovo nebo cín, takže se v elektrospotřebičích používají náhradní zdroje, které nemají takovou životnost?
Ano, o zákazu používání olova nám naši opraváři píšou často, vadí jim to. Předpokládám, že Evropská unie k tomu měla nějaké důvody, ale možnost opravy to skutečně zhoršuje. Není to ale rozhodně hlavní problém.

Existuje proti „kazítkům“ vůbec nějaká ochrana?
Ano. My, spotřebitelé. Buď si necháme líbit, že se nám rychlovarná konvice rozbije každé dva až tři roky, nebo dáme výrobcům jasně najevo, že nám to vadí, že to takhle nechceme. V tomto je důležitá osvěta a informovanost.
My právě v rámci projektu opravmecesko.cz dokončujeme žebříček výrobků podle jejich opravitelnosti se stupnicí od 1 do 10. To by mělo spotřebitelům pomoct při výběru. Postupně otevřeme rovněž fórum, kde budou lidé výrobky hodnotit a psát své zkušenosti s možností/nemožností je opravit.

PSALI JSME:
Jak si lidé v minulém století představovali „chytrou domácnost“

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Devět z deseti rodičů dává dětem kapesné. Nejčastěji kolem pěti stovek měsíčně

Průzkum
Typické české dítě jako kapesné od svých rodičů dostává kolem 500 Kč měsíčně, rodiče mu je vyplácí pravidelně každý měsíc a nejčastěji v hotovosti. Vyplývá to z marketingového výzkumu, který si na téma rodinné finance u výzkumné agentury Kantar zadala Equa bank. Oceňujeme, že banka šetření neprezentuje jako „reprezentativní průzkum“, což při pěti stech respondentů činí řada jiných firem.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru