Kde že ty předcovidové sněhy jsou. Škodovka opět dodala na světový trh méně než milion aut

Ještě v roce 2020 se automobilka Škoda Auto, spadající pod křídla německého koncernu Volkswagen, mohla chlubit tím, že již posedmé za sebou dodala svým zákazníkům na celém světě více než milion vozů.
K výsledkům značky Škoda loni významně přispěl růst dodávek v Evropě. V Německu byl v roce 2024 model Enyaq dokonce druhým nejžádanějším elektromobilem. Ilustrační foto: Škoda Auto
K výsledkům značky Škoda loni významně přispěl růst dodávek v Evropě. V Německu byl v roce 2024 model Enyaq dokonce druhým nejžádanějším elektromobilem. Ilustrační foto: Škoda Auto

Jenže tohle už pár let neplatí. Avšak je třeba uznat, že mladoboleslavská dcera je na tom, pokud jde o ekonomické výsledky, lépe než její německá matka, koncern Volkswagen. Škodovka nevyhrožuje uzavíráním továren, nebo zkracováním pracovního týdne. Avšak aniž bych chtěl strašit, co není, může být.

Česká ekonomika je, zejména pokud jde o automobilový průmysl, totiž opravdu těsně navázána na ten německý. Takže pokud jemu se nedaří, je jen otázkou času, kdy začne strádat i ten tuzemský, a to včetně dodavatelů automotive pro naše západní sousedy, jejichž jsme fakticky 17. ekonomickou republikou.

Jednoznačným indikátorem pro „koncernové“ vozy nejsou prodeje v Evropě, ale v Číně. Respektive na asijských trzích. Prodeje škodovek ve dvou nejlidnatějších zemích světa se loni propadly o čtvrtinu: V Indii o 23 procent a v Číně o více než 26 procent, jak informovala mladoboleslavská automobilka.

Klíčový význam pro další rozvoj značky Škoda na indickém trhu má mít nové SUV Kylaq, vyvinuté a vyráběné v Indii speciálně pro místní požadavky. Model Kylaq je prvním vozem Škoda v oblíbené kategorii automobilů s délkou do čtyř metrů, která tvoří téměř 50 procent indického trhu, vysvětlila automobilka.

Škoda Auto dále pracuje na zahájení výroby v nově vybudovaném závodu ve Vietnamu. Místní produkce zprvu vozů Kushaq a později Slavia využije synergie s indickým výrobním zázemím. Rozbíhá se prodej i v dalších zemích, například v Kazachstánu, kam automobilka opětovně vstoupila.

Škodovka loni ve srovnání s rokem 2023 celosvětově zvýšila dodávky automobilů o necelých sedm procent (6,9 %), což znamená, že zákazníkům na celém světě dodala 926 600 vozů. Varovně zdviženým prstem je, že automobilce meziročně kleslo o téměř čtyři procenta množství prodaných aut na domácím trhu (84 500).

Zajímavé je v tomto kontextu srovnání v rámci koncernu Volkswagen se španělskou automobilkou Seat. Ta sice na celosvětový trh loni dodala „jen“ 558 100 automobilů, avšak domácí trh meziročně poskočil směrem nahoru o deset procent prodaných vozů na 87 100.

Do Německa, které je největším odbytištěm obou koncernových značek, španělská automobilka loni dodala rekordních 144 400 vozů (o 11,9 % více než v roce 2023, pozn. aut.), zatímco mladoboleslavská automobilka 187 100 (o 18, 5 % více). Jinými slovy, ze Seatu loni mířilo do Německa 26 procent roční produkce automobilky, u Škodovky to bylo 20 procent.

Mladoboleslavská automobilka ve své tiskové zprávě uvedl, že „navzdory rostoucí konkurenci a zpomalení poptávky po plně elektrických vozidlech v celém odvětví se modelová řada Enyaq těšila velkému zájmu zákazníků“. Přeloženo do čísel to znamená prodej 79 500 vozů, což znamená meziroční pokles o 2,6 procenta. V Německu však byl loni Enyaq druhým nejžádanějším elektromobilem.

 

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek