Kdo našetří na ojeté auto dříve? Čech, Slovák, Polák, nebo Němec?

Ojedinělá analýza porovnávající ceny aut na sekundárním trhu s výší reálných příjmů, přepočtených kupní silnou obyvatel a také s průměrnými měsíčními úsporami má překvapivý výsledek – jak Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) sdělili experti AAA Auto, autoři expertizy. Vítězi totiž nejsou Němci, jak by každého napadlo.
Průměrný český motorista si na ojeté auto ušetří rychleji než jeho kolega ze zahraničí. Ilustrační foto: AAA Auto
Průměrný český motorista si na ojeté auto ušetří rychleji než jeho kolega ze zahraničí. Ilustrační foto: AAA Auto

Ačkoli by se na první pohled mohlo zdát, že německý motorista si za svůj plat může koupit auto z druhé ruky klidně hned, není to pravda. Aspoň podle unikátní analýzy společnosti AAA Auto. Na ojetý vůz totiž našetří nejrychleji průměrný český řidič.

„Jednou z příčin pro Čechy příznivého výsledku je také fakt, že ojetá auta jsou v tuzemsku opravdu levná, konstatoval Petr Vaněček, generální ředitel Aures Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě prodejců ojetých vozů AAA Auto a Mototechna.

Dodal, že ojetiny v posledních letech zdražují jen nominálně a ve srovnání s neustále rostoucí kupní silou obyvatel jsou nyní „dostupnější než kdykoli dřív“.

Našetřeno za 34 měsíců

Podle expertizy našetří průměrný Čech na ojetinu za 34 měsíců, což je ještě o dva měsíce kratší doba než u Poláka. Němci a Slováci mají ještě výraznější odstup. Lidé z „Áček“ také vysvětlili metodiku, jak k těmto výsledkům došli.

Uvedli, že v tomto případě se nevystačí s obvyklými výpočty, pracujícími s prostým vydělením ceny auta průměrnou výší hrubé mzdy – takový výsledek je dobrý pouze při porovnávání v čase a při nedostatku jiných údajů.

„Lepší je zjistit, kolik lidé dokážou vydělat čistého, tedy po odvodu daně z příjmu a povinného pojistného, a zohlednit odlišné úrovně cen, zejména služeb v jednotlivých zemích – a pak také hlavně to, kolik zvládnou z platu ušetřit,“ vysvětlil Petr Vaněček.

Podle statistické organizace Eurostat si průměrný Evropan – a tedy i Čech – dokáže ze své čisté mzdy každý měsíc dát stranou necelých 16 procent. A onu statistickou čistou mzdu spočítal Eurostat pro Čechy v roce 2023 na necelých 34 tisíc korun. Slováci pak „berou“ 22 300 korun, Poláci 34 500 korun a Němci 50 200 korun.

Dodejme, že statistická čistá mzda je měsíční disponibilní medián příjmu, přepočítaný podle kupní síly, což eliminuje rozdíly v cenové hladině mezi jednotlivými členskými zeměmi Evropské unie.

Ušetřených 16 procent pak v českých reáliích znamená 5 440 korun, na Slovensku 3,5 tisíce, v Polsku 5,5 tisíce a v Německu osm tisíc korun. Než se dostaneme ke klíčovému výpočtu, je třeba říci, že typická ojetina stojí v ČR 189 000 korun (opět medián, pozn. aut.), na Slovensku 238 500 Kč, v Polsku 200 600 Kč a v Německu 451 000 korun.

„Typický Čech tedy může na typické ojeté auto naspořit za 34 měsíců, Polákovi to trvá jen o dva měsíce déle. Němec pak čeká 56 měsíců, Slovák musí vydržet celých 67 měsíců. Pokud vezmeme v potaz, že nákup auta je většinou rodinnou záležitostí, lze uvažovat o tom, že na něj šetří minimálně dvě výdělečně činné osoby – v tom případě by se doba spoření zkrátila na polovinu,“ uvedl Vaněček.

Podobné stáří i najeté kilometry

Podle expertů AAA Auto mají české, slovenské i polské ojetiny podobné parametry – mediánové stáří devět až deset let a najeto mají kolem 160 tisíc kilometrů. V porovnávaných zemích se tedy prodávají obdobné vozy, srovnání dostupnosti tak není výrazně zkresleno.

Konkrétní modely se samozřejmě mírně liší. V Česku a na Slovensku je nejprodávanějším typem Škoda Octavia, v Polsku je to Opel Astra. Naopak v Německu má typická ojetina stáří pouhých sedm let a nájezd kolem 70 tisíc kilometrů, což znamená, že Němci šetří na novější a méně ojetá auta – na vůz s „českými parametry“ by tedy spořili výrazně kratší dobu.

Podle společnosti Aures Holdings se v listopadových inzertních nabídkách objevilo 150 664 ojetých vozidel, což je o 3,2 procenta více než v říjnu. Počet vozů na trhu narůstá nepřetržitě už od ledna, kdy se nabízelo zhruba o 20 tisíc aut méně.

Zajímavý je i finanční pohled – průměrná měsíční střední hodnota ceny totiž meziměsíčně klesla o deset tisíc korun. Své jistě udělaly i slevy v rámci Black Friday, do něhož se zapojili i největší prodejci ojetin.

„Až dosud přitom medián nabídkových cen buď rostl, nebo přinejmenším stagnoval. V létě se pohyboval kolem hranice 210 tisíc korun, v září a říjnu kolem 200 tisíc, listopad přinesl propad o dalších deset tisíc na 189 tisíc korun. Do statistiky se tak promítly i slevy v rámci každoroční akce Black Friday,“ řekl Petr Vaněček z Aures Holdings.

Nejlevnější regiony

Zajímavé údaje přinesla analýza inzertního portálu TipCars, která srovnala ceny ojetých vozů v jednotlivých regionech. A tak zatímco v Libereckém kraji prodejci pětiletou Škodu Octavii průměrně nabízí za 374 tisíc korun, v Plzeňském kraji vyjde na 523 tisíc. V případě Škody Fabia jsou rozdíly o poznání menší. Ve většině regionů se ceny pohybují okolo 275 tisíc korun.

„Průměrné ceny v jednotlivých krajích ovlivňuje řada proměnných – od dostupných motorizací přes počet vozů v regionu až po konkurenci mezi prodejci. Samozřejmě je také třeba počítat s tím, že se na sekundární trh dostávají vozy s různou úrovní výbavy, což se zákonitě projeví zejména v regionech, kde není až tak široký výběr,“ vysvětlil Marek Knieža, ředitel TipCars.

Například úplně nejlevnější Fabii pořídíte podle TipCars v Ústeckém kraji. Průměrná cena zde aktuálně činí 217 tisíc korun, což je hluboko pod celorepublikovým průměrem. Ten se u pětiletých Fabií pohybuje okolo 275 tisíc korun.

Jak ale Knieža upozornil, určitě to neznamená, že by měli všichni zájemci o koupi Fabie vyrazit na Ústecko. Na většinu z nich by se totiž nedostalo. V době, kdy TipCars porovnával regionální ceny, se v Ústeckém kraji nabízely jen dvě Fabie vyhovující nastaveným kritériím. „Je to ostatně právě nízká nabídka v tomto regionu, díky které vychází ze srovnání nejlépe,“ řekl Knieža.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Petr Šoural

    Hele vzhledem k tomu že ten Němec tu ojetinu potom prodá nám má celkem jistý náskok 😅

  2. JE Jaromír Exner

    Hlavně je to nesmysl, protože by se mělo jednat o stejné vozidlo. Přeci není adekvátní, že sice našetřím dřív, ale na podstatně větší střep 😀 Nebo stejné auto ve stejném stavu u nás stojí 180 a v Německu 400? To je neskutečná manipulace 🙂