Ačkoli by se na první pohled mohlo zdát, že německý motorista si za svůj plat může koupit auto z druhé ruky klidně hned, není to pravda. Aspoň podle unikátní analýzy společnosti AAA Auto. Na ojetý vůz totiž našetří nejrychleji průměrný český řidič.
„Jednou z příčin pro Čechy příznivého výsledku je také fakt, že ojetá auta jsou v tuzemsku opravdu levná, konstatoval Petr Vaněček, generální ředitel Aures Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě prodejců ojetých vozů AAA Auto a Mototechna.
Dodal, že ojetiny v posledních letech zdražují jen nominálně a ve srovnání s neustále rostoucí kupní silou obyvatel jsou nyní „dostupnější než kdykoli dřív“.
Našetřeno za 34 měsíců
Podle expertizy našetří průměrný Čech na ojetinu za 34 měsíců, což je ještě o dva měsíce kratší doba než u Poláka. Němci a Slováci mají ještě výraznější odstup. Lidé z „Áček“ také vysvětlili metodiku, jak k těmto výsledkům došli.
Uvedli, že v tomto případě se nevystačí s obvyklými výpočty, pracujícími s prostým vydělením ceny auta průměrnou výší hrubé mzdy – takový výsledek je dobrý pouze při porovnávání v čase a při nedostatku jiných údajů.
„Lepší je zjistit, kolik lidé dokážou vydělat čistého, tedy po odvodu daně z příjmu a povinného pojistného, a zohlednit odlišné úrovně cen, zejména služeb v jednotlivých zemích – a pak také hlavně to, kolik zvládnou z platu ušetřit,“ vysvětlil Petr Vaněček.
Podle statistické organizace Eurostat si průměrný Evropan – a tedy i Čech – dokáže ze své čisté mzdy každý měsíc dát stranou necelých 16 procent. A onu statistickou čistou mzdu spočítal Eurostat pro Čechy v roce 2023 na necelých 34 tisíc korun. Slováci pak „berou“ 22 300 korun, Poláci 34 500 korun a Němci 50 200 korun.
Dodejme, že statistická čistá mzda je měsíční disponibilní medián příjmu, přepočítaný podle kupní síly, což eliminuje rozdíly v cenové hladině mezi jednotlivými členskými zeměmi Evropské unie.
Ušetřených 16 procent pak v českých reáliích znamená 5 440 korun, na Slovensku 3,5 tisíce, v Polsku 5,5 tisíce a v Německu osm tisíc korun. Než se dostaneme ke klíčovému výpočtu, je třeba říci, že typická ojetina stojí v ČR 189 000 korun (opět medián, pozn. aut.), na Slovensku 238 500 Kč, v Polsku 200 600 Kč a v Německu 451 000 korun.
„Typický Čech tedy může na typické ojeté auto naspořit za 34 měsíců, Polákovi to trvá jen o dva měsíce déle. Němec pak čeká 56 měsíců, Slovák musí vydržet celých 67 měsíců. Pokud vezmeme v potaz, že nákup auta je většinou rodinnou záležitostí, lze uvažovat o tom, že na něj šetří minimálně dvě výdělečně činné osoby – v tom případě by se doba spoření zkrátila na polovinu,“ uvedl Vaněček.
Podobné stáří i najeté kilometry
Podle expertů AAA Auto mají české, slovenské i polské ojetiny podobné parametry – mediánové stáří devět až deset let a najeto mají kolem 160 tisíc kilometrů. V porovnávaných zemích se tedy prodávají obdobné vozy, srovnání dostupnosti tak není výrazně zkresleno.
Konkrétní modely se samozřejmě mírně liší. V Česku a na Slovensku je nejprodávanějším typem Škoda Octavia, v Polsku je to Opel Astra. Naopak v Německu má typická ojetina stáří pouhých sedm let a nájezd kolem 70 tisíc kilometrů, což znamená, že Němci šetří na novější a méně ojetá auta – na vůz s „českými parametry“ by tedy spořili výrazně kratší dobu.
Podle společnosti Aures Holdings se v listopadových inzertních nabídkách objevilo 150 664 ojetých vozidel, což je o 3,2 procenta více než v říjnu. Počet vozů na trhu narůstá nepřetržitě už od ledna, kdy se nabízelo zhruba o 20 tisíc aut méně.
Zajímavý je i finanční pohled – průměrná měsíční střední hodnota ceny totiž meziměsíčně klesla o deset tisíc korun. Své jistě udělaly i slevy v rámci Black Friday, do něhož se zapojili i největší prodejci ojetin.
„Až dosud přitom medián nabídkových cen buď rostl, nebo přinejmenším stagnoval. V létě se pohyboval kolem hranice 210 tisíc korun, v září a říjnu kolem 200 tisíc, listopad přinesl propad o dalších deset tisíc na 189 tisíc korun. Do statistiky se tak promítly i slevy v rámci každoroční akce Black Friday,“ řekl Petr Vaněček z Aures Holdings.
Nejlevnější regiony
Zajímavé údaje přinesla analýza inzertního portálu TipCars, která srovnala ceny ojetých vozů v jednotlivých regionech. A tak zatímco v Libereckém kraji prodejci pětiletou Škodu Octavii průměrně nabízí za 374 tisíc korun, v Plzeňském kraji vyjde na 523 tisíc. V případě Škody Fabia jsou rozdíly o poznání menší. Ve většině regionů se ceny pohybují okolo 275 tisíc korun.
„Průměrné ceny v jednotlivých krajích ovlivňuje řada proměnných – od dostupných motorizací přes počet vozů v regionu až po konkurenci mezi prodejci. Samozřejmě je také třeba počítat s tím, že se na sekundární trh dostávají vozy s různou úrovní výbavy, což se zákonitě projeví zejména v regionech, kde není až tak široký výběr,“ vysvětlil Marek Knieža, ředitel TipCars.
Například úplně nejlevnější Fabii pořídíte podle TipCars v Ústeckém kraji. Průměrná cena zde aktuálně činí 217 tisíc korun, což je hluboko pod celorepublikovým průměrem. Ten se u pětiletých Fabií pohybuje okolo 275 tisíc korun.
Jak ale Knieža upozornil, určitě to neznamená, že by měli všichni zájemci o koupi Fabie vyrazit na Ústecko. Na většinu z nich by se totiž nedostalo. V době, kdy TipCars porovnával regionální ceny, se v Ústeckém kraji nabízely jen dvě Fabie vyhovující nastaveným kritériím. „Je to ostatně právě nízká nabídka v tomto regionu, díky které vychází ze srovnání nejlépe,“ řekl Knieža.
Hele vzhledem k tomu že ten Němec tu ojetinu potom prodá nám má celkem jistý náskok 😅
Hlavně je to nesmysl, protože by se mělo jednat o stejné vozidlo. Přeci není adekvátní, že sice našetřím dřív, ale na podstatně větší střep 😀 Nebo stejné auto ve stejném stavu u nás stojí 180 a v Německu 400? To je neskutečná manipulace 🙂