Fotbal je nejpopulárnějším sportem na světě. A jelikož se na mistrovství světa koná jen jednou za čtyři roky, patří šampionát tradičně k nejsledovanějším událostem – nejen po sportovní, ale i finanční stránce. Fanoušci drží palce svému týmu, ekonomové počítají zisk a další přínosy. Pro globální značky jde o ideální místo pro investici, která se vyplácí.
Na seznamu oficiálních partnerů, sponzorů a regionálních podporovatelů jsou takoví giganti jako Adidas, Coca-Cola, Gazprom, Hyundai Motor, Visa, Anheuser-Busch, McDonald´s nebo ruská firma těžící diamanty Alrosa či ruská telekomunikační společnost Rostelecom. Kdo má největší šanci na největší úspěch? Podle Petera Garnryho ze Saxo Bank mohou ze šampionátu vytěžit nejvíce především dvě firmy – textilní Adidas a potravinářský China Mengniu Dairy.
„Adidas je rychle rostoucí spotřební značkou, které fotbalové mistrovství může ještě více pomoci. Je však těžké odhadnout tuto pozitivní podporu předem. China Mengniu Dairy je o něco méně zřetelným případem. Společnost podepsala sponzorskou smlouvu v prosinci minulého roku a na základě ní bude na mistrovství podávat jogurtové nápoje, což podpoří velkou reklamní kampaní i doma v Číně,“ uvedl akciový stratég Peter Garnry ze Saxo Bank.
Čínské investice a sázkařský masakr
Čínské firmě napomáhá to, že prezident „země středu“ Si Ťin-pching slíbil, že se země stane fotbalovou velmocí. Má na čem pracovat, její mužstvo na ruském mistrovství světa chybí. Podle Garnryho lze očekávat nárůst online reklamních výdajů o 835 milionů dolarů. „Oproti ročnímu obratu v branži ve výši 80,4 miliard dolarů to sice není nějaká obrovská částka, přesto to pro online portály může představovat významnou podporu,“ soudí Garnry.
Kromě online reklamy bude mít mistrovství světa nepochybně výrazný vliv také na sportovní sázení. Fotbal obvykle přiláká největší počet hráčů, kteří jsou ochotni investovat nemalé částky. Na mezinárodní úrovni jsou v této oblasti nejvýznamnější společnosti GVC Holdings, William Hill, Playtech, Kindred Group a Betsson.
Ovšem také české sázkové kanceláře očekávají rekordní sázky – mohly by přesáhnout 2,5 miliard korun. Už týden před zahájením šampionátu například Tipsport přijal sázky za zhruba 20 milionů korun, a to bylo v době, kdy vrcholil Roland Garros a sázkaři se soustředili na tenis. Těsně před zahájením a samozřejmě i v průběhu sportovních klání v Rusku očekávají české sázkové kanceláře „fotbalový masakr“.
Fotbalové pivo se přeceňuje
Fotbal bývá tradičně spojován s pivem a jeho přední výrobci rovněž využívají různé sportovní události k reklamě a následnému zvýšení svých příjmů. Podle akciového stratéga Petera Garnryho ze Saxo Bank je ovšem tento vliv ve spojení s fotbalovým šampionátem přeceňován.
„Turnaj je totiž příliš malý a trvá jen omezenou dobu. Neočekáváme tedy, že by samotné mistrovství mělo mít na pivaře nějaký relevantní dopad. Ani předchozí šampionáty citelné zvýšení poptávky po pivu nepřinesly,“ argumentuje Garnry.
I v tomto segmentu lze najít českou stopu, byť se národní tým na fotbalové mistrovství světa opět neprobojoval. Velkou reklamní kampaň, v níž o sobotách nabízí každé šesté pivo zdarma, spustil pivovar Samson, který je oficiálním partnerem šampionátu. Českobudějovický Samson patří do portfolia belgicko-brazilské společnosti AB InBev, která je největším světovým pivním koncernem. Mezi její další značky patří například Stella Artois nebo Corona.