Kdo vydělá na fotbalovém mistrovství v Rusku

Analýza
Největší sportovní událost roku je tu. V Rusku začalo jednadvacáté mistrovství světa ve fotbale. Je nejdražší v historii, podle prvních odhadů vyjde na 12 až 14 miliard dolarů. Pro mnohé firmy je to ideální místo pro svou prezentaci, slušný výdělek nebo zvýšení své ceny.
Ilustrační obrázek: Pixabay

Fotbal je nejpopulárnějším sportem na světě. A jelikož se na mistrovství světa koná jen jednou za čtyři roky, patří šampionát tradičně k nejsledovanějším událostem – nejen po sportovní, ale i finanční stránce. Fanoušci drží palce svému týmu, ekonomové počítají zisk a další přínosy. Pro globální značky jde o ideální místo pro investici, která se vyplácí.

Na seznamu oficiálních partnerů, sponzorů a regionálních podporovatelů jsou takoví giganti jako Adidas, Coca-Cola, Gazprom, Hyundai Motor, Visa, Anheuser-Busch, McDonald´s nebo ruská firma těžící diamanty Alrosa či ruská telekomunikační společnost Rostelecom. Kdo má největší šanci na největší úspěch? Podle Petera Garnryho ze Saxo Bank mohou ze šampionátu vytěžit nejvíce především dvě firmy – textilní Adidas a potravinářský China Mengniu Dairy.

„Adidas je rychle rostoucí spotřební značkou, které fotbalové mistrovství může ještě více pomoci. Je však těžké odhadnout tuto pozitivní podporu předem. China Mengniu Dairy je o něco méně zřetelným případem. Společnost podepsala sponzorskou smlouvu v prosinci minulého roku a na základě ní bude na mistrovství podávat jogurtové nápoje, což podpoří velkou reklamní kampaní i doma v Číně,“ uvedl akciový stratég Peter Garnry ze Saxo Bank.

Čínské investice a sázkařský masakr

Čínské firmě napomáhá to, že prezident „země středu“ Si Ťin-pching slíbil, že se země stane fotbalovou velmocí. Má na čem pracovat, její mužstvo na ruském mistrovství světa chybí. Podle Garnryho lze očekávat nárůst online reklamních výdajů o 835 milionů dolarů. „Oproti ročnímu obratu v branži ve výši 80,4 miliard dolarů to sice není nějaká obrovská částka, přesto to pro online portály může představovat významnou podporu,“ soudí Garnry.

Kromě online reklamy bude mít mistrovství světa nepochybně výrazný vliv také na sportovní sázení. Fotbal obvykle přiláká největší počet hráčů, kteří jsou ochotni investovat nemalé částky. Na mezinárodní úrovni jsou v této oblasti nejvýznamnější společnosti GVC Holdings, William Hill, Playtech, Kindred Group a Betsson.

Ovšem také české sázkové kanceláře očekávají rekordní sázky – mohly by přesáhnout 2,5 miliard korun. Už týden před zahájením šampionátu například Tipsport přijal sázky za zhruba 20 milionů korun, a to bylo v době, kdy vrcholil Roland Garros a sázkaři se soustředili na tenis. Těsně před zahájením a samozřejmě i v průběhu sportovních klání v Rusku očekávají české sázkové kanceláře „fotbalový masakr“.

Fotbalové pivo se přeceňuje

Fotbal bývá tradičně spojován s pivem a jeho přední výrobci rovněž využívají různé sportovní události k reklamě a následnému zvýšení svých příjmů. Podle akciového stratéga Petera Garnryho ze Saxo Bank je ovšem tento vliv ve spojení s fotbalovým šampionátem přeceňován.

„Turnaj je totiž příliš malý a trvá jen omezenou dobu. Neočekáváme tedy, že by samotné mistrovství mělo mít na pivaře nějaký relevantní dopad. Ani předchozí šampionáty citelné zvýšení poptávky po pivu nepřinesly,“ argumentuje Garnry.

I v tomto segmentu lze najít českou stopu, byť se národní tým na fotbalové mistrovství světa opět neprobojoval. Velkou reklamní kampaň, v níž o sobotách nabízí každé šesté pivo zdarma, spustil pivovar Samson, který je oficiálním partnerem šampionátu. Českobudějovický Samson patří do portfolia belgicko-brazilské společnosti AB InBev, která je největším světovým pivním koncernem. Mezi její další značky patří například Stella Artois nebo Corona.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Lidé a společnost

Jak nasytit lidstvo. Pomůže genetický kód pšenice

Dvěma stovkám vědců z dvaceti zemí světa se po třinácti letech společného výzkumu podařilo rozluštit celý dědičný kód pšenice seté. Na bádání se významnou měrou podíleli také olomoučtí odborníci z Ústavu …

Češi si odnesli z lesa houby za miliardy

Sběr hub a dalších lesních plodů je takřka celonárodní koníček. Každý rok si Češi odnesou z lesa tuny hřibů, kozáků, lišek, borůvek, ostružin nebo brusinek za několik miliard korun. Vloni to bylo podle ministerstva …

Nejčtenější

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru