Kdo zapomene, pěkně se prohne

Tahle zapomětlivost vás už za pár dní může přijít hodně draho. Od října totiž povinné ručení čeká další významná změna, kterou se opravdu nevyplatí ignorovat. Opominutí totiž znamená nejen pokutu, ale v případě nehody i úhradu všech škod.
Změnu si vynutil přechod na systém, v němž budou policisté dohledávat on-line v registru platnost tzv. bílých karet. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Změnu si vynutil přechod na systém, v němž budou policisté dohledávat on-line v registru platnost tzv. bílých karet. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Dosud totiž platilo, že stačilo povinné ručení zaplatit o pár dní po datu, k němuž bylo s pojišťovnou sjednáno. Od 1. října je to však jinak. Za platnou se považuje pouze zaplacená pojistka. Auta, za která pojišťovna nemá peníze připsaná na účtu, se považují za nepojištěná.

Není to však ze strany pojišťoven zlomyslnost vůči řidičům, jak se se snad mohlo zdát. Tuto změnu si vynutil přechod na systém, v němž budou především policisté platnost tzv. bílých (ještě loni zelených, pozn. aut.) karet dohledávat on-line v registru a úředníci podle registrovat vozidla. To naopak život řidičům usnadní, protože od 1. října už nemusí platnost pojistky prokazovat bílou kartou fyzicky, nebo v mobilu. Už ji zkrátka mohou beztrestně nechat doma. Pojišťovny i přes tuto novinku však doporučují mít pro případ nehody kartu přece jen uloženou ve vozidle. Jsou na ní totiž kromě doby platnosti vyznačeny další důležité údaje a kontakty, které se mohou v případě karambolu hodit. Uvedené novinky zatím platí pouze na území České republiky.

Při cestách do zemí Evropské unie musejí mít řidiči kartu stále fyzicky u sebe. Až od příštího roku bude také v zemích EU stačit její digitální verze a tu papírovou řidiči využijí pouze mimo unijní země.

Pojistka až po zaplacení

Ale vraťme se k první novince, protože ta může znamenat velký průvan ve vašich financích. Pozor si musejí dát nejen ti, kteří nechávali platbu pojištění na poslední chvíli a spoléhali na to, že se s upomínkou ozve pojišťovna, ale že pojistka pár dní do zaplacení zůstává aktivní.

Nové pravidlo se citelně týká i těch, kteří si pořizují vůz nový či ojetý. Povinné ručení nevzniká, jak jako dosud, ve chvíli, kdy s pojišťovnou uzavřete pojistku, ale až ve chvíli, kdy je na účet pojišťovny připsána sjednaná částka. Což může nastat nikoli v řádu hodin, ale i dní.

Zpoždění se netoleruje

Až v této chvíli je informace o zaplacení pojistky zaslána na Českou kancelář pojistitelů (ČKP) s uvedením dne i hodiny začátku účinnosti pojistky, protože někdy tento přesný údaj může řidiče zachránit či potopit. Tím se informace dostane do registru vozidel, k němuž mají přístup policisté při silniční kontrole i úředníci kvůli registrování vozidla.

Velmi snadno může nastat situace, že řidič si chce zakoupený vůz užít co nejdříve a na silnici vyrazí s autem, které není dosud zaregistrované, případně ani pojištěné. Obdobná situace může nastat také v případě, kdy se majitel vozu rozhodl přejít k jinému pojistiteli.

Jestliže chcete být od října pojištěni a užívat vozidlo ihned, musíte zaplatit ihned. Pokud jste okamžitou platbu pojišťovně avizovali, ale nakonec nestihli, může pojišťovna původně zadaný počátek pojištění posunout na následující den, ale nejdéle po týdnu prodlení návrh smlouvy zruší.

Každá pojišťovna však může mít podmínky placení povinného ručení nastavené trochu jinak, takže se vyplatí přečíst si pojistnou smlouvu.

Statisíce neplatičů na silnici

Kdo bude nadále spoléhat na to, že na nějakém dni zpoždění při placení pojistky nesejde, hodně riskuje. Jezdit bez povinného ručení znamená riskovat pokutu od policie, případně i ČKP. Že by to zkusil jen blázen? Podle statistik České kanceláře pojistitelů se bez povinného ručení pohybuje na našich silnicích až 200 000 vozidel.

Od roku 2018 byly obnoveny příspěvky do garančního fondu, které ČKP vymáhá na neplatičích povinného ručení. Fond slouží k úhradě škod způsobených právě nepojištěnými vozidly.

Sankce pro neplatiče pojistného jsou stanoveny vyhláškou ministerstva financí podle charakteristiky vozidla jako denní poplatky (např. u aut 30 až 93 Kč), jejichž výše se však při dlouhodobém neplacení ročně dostává na částku násobně vyšší, než by bylo řádné povinné ručení.

Kolik od policie?

Řidiči, který se nemůže prokázat zaplaceným povinným ručením při silniční kontrole, hrozí ještě dnes dvě možné pokuty. Pouze zapomenutá bílá karta znamená sankci až 3 000 korun, toto hrozba však už za pár dní pomine.

Jestliže se však prokáže, že řidič povinné ručení na řízené vozidlo nezaplatil (od října tento údaj nebude v registru), může ve správním řízení počítat s pokutou až 50 000 Kč. Ale to zdaleka není všechno. V případě zavinění nehody úhrada způsobených škod půjde v plné výši za neplatičem povinného pojištění.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 10
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Ma Marcela

    To se chce po českých řidičích. Ale UK mají vše povoleno a bez postihu!!!

  2. Václav

    Platím čtvrtletně, platbu mám nastavenou na 15. Někdy se stane, že to vyjde na víkend a platba se pošle později (u pojištění je stav nezaplaceno). Týká se to tedy i tohoto případu?

    • JV JV

      Ano prostě nemáte zaplaceno. Takže doporučuji to platit manuálně, a platit to třeba ve středu.

    • Mi Mirek

      Mám nastavenou trvalou platbu deset dní před splatností a nemám se zaplacením problém.

  3. Mi Mirek

    Pojišťoval jsem skútr u nejmenované pojišťovny. V jejich aplikaci bylo po čtyři dny napsáno nezaplaceno. Když ,jsem volal na banku ,ta mi řekla ,že to bylo zaplaceno ten den kdy jsem dal pokyn. Díky tomu , že zasáhla banka to bylo připsáno. Potkat policajty tak jsem dojezdil.

  4. láďa

    Když někdo opomene zaplatit povinné, tak to je malér (kromě těch, kteří to neplatí záměrně), ale když platím desetiletí bez incidentu, tak to nikdo neocení a přitom to platím těm druhým, co pořád bourají. Byl bych pro to, aby se to neplatilo všeobecně vůbec (pouze havarijní) a všechny škody by zaplatil viník ze svého a dali by si všichni větší pozor. Kdo by nechtěl platit, tak by přišel o všechno (auto, dům, úspory atd.), jinak povinná práce v kriminále – to je kapitalismus.

  5. La Laděk

    A jak to bude s povinným ručením u nově koupených aut? Doteď jsem koupil auto a smlouvu uzavřel klidně on-line s tím, že platila okamžitě a já jel z showroomu/bazaru už s platnou pojistkou. To teď jako budu zločinec, když si budu chtít odvézt auto z bazaru hned v den koupě, protože platba bude „viset“ mezi bankami? Celkově je tahle novela nebeská pitomost – protože všecky smlouvy o POV jsou už léta dostupné v centrálním registru ČKP/ČAP a jde z něj zjišťovat i to, jestli je pojistka aktuálně zaplacená nebo ne. Takže tahle „novinka“ je zas další státní buzerace a vydírání řidičů/majitelů aut a nic jiného …

    • Da David

      Lépe bych to nenapsal. Pojistka platí v moment podpisu. Stejně tak jakákoliv jiná smlouva. Podpisem se stává platná. To, že tam někde je napsáno, že pojistné je splatné při podpisu, v případě jejího nezaplacení, neznamená že je smlouva neplatná. Pouze podmínky smlouvy nejsou splněny, ale to neznamená, že smlouva neplatí. Takže podpisem smlouva platí a tečka. Ať si pojišťovny tedy vymohou, že nejdříve zaplať a pak se podepíše smlouva, pak OK. Ale takhle jak je to nastíněno, je to jak jste napsal vy – tedy buzerace.

  6. st stanislav

    je zajimave ze se to nevstahuje na ukacka mestska policie me rekla ze maji dokonce ukrajinska auta zakazano kontrolovat tak kde to jsme zase jen buzerace ceskych lidi

  7. Ir Irulan

    to by mne fakt zajímalo jak se budou ty pokuty vymáhat na menšinách nebo národních hostech ,nebo to zase bude tak že za ukrajince zaplatí pokuty stát tedy my a u menšin se k vymáhání ani nepřistoupí a budou se žímat jen ti kteří pracují a platí daně ? tak co mi vlastně stát mimo buzerace nabízí jako odměnu za daně ?