Když jí miluješ, není co řešit. Kofola si připomíná 65 let

První lahve s nápojem, který vznikl jako domácí alternativa k západním kolám, sjela z výrobní linky na konci března 1960. Přitom chybělo jen málo, aby tato populární limonáda nadobro zmizela. Finanční a ekonomické informace (faei.cz) ve spolupráci se společností Kofola ČeskoSlovensko přináší příběh této slavné značky.

Původní kofola ze šedesátých let. Foto: Kofola ČeskoSlovensko
Původní kofola ze šedesátých let. Foto: Kofola ČeskoSlovensko

Na začátku bylo zadání z nejvyšších státních míst na vytvoření ryze československého nápoje, který bude schopen konkurovat západním kolám. Ambiciózní úkol dostali odborníci Spojených farmaceutických závodů Spofa Praha.

Výsledkem dvouletého bádání týmu docenta Zdeňka Blažka se stal sirup Kofo, což je směs 14 přírodních látek včetně bylin, ovoce a kofeinu, který se stal základem Kofoly. A je jím dodnes.

První lahve se naplnily v Praze v březnu roku 1960, velkovýroba se pak spustila v Opavě, v národním podniku Galena. Kofola se okamžitě stala velmi populární, takže se výroba rozšířila do více než 120 sodovkáren po celém Československu.

Krize po sametové revoluci

Na počátku 70. let dosahovala roční produkce neuvěřitelných 180 milionů litrů. Poptávka byla natolik velká, že leckdy nebyl ani dostatek surovin. Krušné časy nastaly na počátku 90. let, kdy na domácí trh začala naplno proudit zahraniční trh.

Galena měnila vlastníky a tradiční ovocno-bylinková limonáda postupně mizela z trhu. Dokonce to vypadalo, že zcela skončí. V roce 1993 ale vstoupil na tuzemský trh český podnikatel řeckého původu Kostas Samaras, který se stal pro budoucnost Kofoly klíčovou postavou.

Tehdy koupil sodovkárnu v Krnově a spolu se svým synem, zetěm a dalšími dvěma společníky začal podnikat pod hlavičkou rodinné firmy Santa Nápoje. Postupně pronikali se svými výrobky z regionu do dalších částí republiky. Koncem 90. let začali mladí nápojáři hledat silnou značku, která jim pomůže růst.

Klíčovým momentem se stal rok 2002, kdy se naskytla příležitost odkoupit od Galeny, respektive od jejího nového amerického vlastníka, společnosti Ivax, recepturu a ochrannou známku Kofola.

„Šlo o dosud nejvyšší obchod v oblasti duševního vlastnictví. Nikdo nám tehdy nevěřil, že koupě Kofoly za 215 milionů korun opravdu dává smysl,“ vzpomíná v současnosti Jannis Samaras, který postupně převzal vedení rodinné firmy.

Tradiční Kofola znovu začala stoupat nahoru. Vznikl slogan Když ji miluješ, není co řešit“ i legendární vánoční reklama se zlatým prasátkem, která se stala symbolem Vánoc. Samarasovi začali investovat do inovací a rozšiřovali nejen své portfolio, ale i počet výrobních závodů.

Od trojúhelníku po obdélník

V roce 2012 se ikonická Kofola propsala do názvu rodinné firmy. Dnes pod hlavičkou Kofoly ČeskoSlovensko najdete víc než 20 značek, třeba Rajec, Vineu, Korunní a Ondrášovku, Jupí či Semtex. Firma působí vedle Česka a Slovenska rovněž ve Slovinsku, Chorvatsku a Polsku.

„Z pohledu kvality nápojů jsou vždy klíčové vstupní suroviny. Dlouhodobě se proto zaměřujeme nejen na ochranu vodních zdrojů, ale i na kvalitu dalších surovin. Zajímá nás nejen původ, ale i příběh od semínka po produkt,“ vysvětluje Jannis Samaras.

V roce 2023 firma dokonce koupila jabloňové sady na úpatí Nízkého Jeseníku, kde vysazují specifické odrůdy pro své nápoje. Kofola nás zavedla zpátky ke kořenům na pole k surovinám a k opravdové a udržitelné lásce,“ dodává Samaras.

Letos si připomíná významné výročí také i další ikonická značka, a to česká oplatka Tatranka, která se začala vyrábět před 80 lety v roce 1945. Zajímavostí je, že tehdy měla tvar trojúhelníku, měla totiž připomínat vrcholy slovenských hor.

Jenže to nebylo moc praktické, sušenky se ořezávaly ručně nožem, což znamenalo spoustu odřezků, a tudíž neefektivní výrobu. Problém byl rovněž s balením. A tak se přešlo na tvar, který známe dodnes.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek