Když teď vláda vypne český průmysl, svět mu uteče, což způsobí nedozírné škody

Názor
Výrobní podmínky v tuzemském zpracovatelském průmyslu se letos v únoru citelně zlepšovaly, ačkoli ne až tak výrazně, jak se předpokládalo. Příslušný index společnosti Markit vykázal v únoru hodnotu 56,5 bodu. Tato hodnota zachycuje vývoj podmínek v průmyslu. Pokud je vyšší než padesát bodů, dochází z měsíce na měsíc ke zlepšení. Hodnota dosahuje více než padesáti bodů nepřetržitě od loňského září. 
Uzavírka českého průmyslu, o které se nyní vážně diskutuje, by napáchala enormní škody. Ilustrační foto: Škoda Auto

Letos v únoru opět došlo ke zlepšení, které ovšem nebylo tak výrazné jako lednové a prosincové zlepšení. V lednu a prosinci totiž index vykázal hodnotu dokonce 57 bodů. Únorový výsledek tuzemského průmyslu nepříjemně překvapil i analytiky. Ti oslovení agenturou Bloomberg předpokládali ve střední hodnotě svých odhadů, že hodnota indexu bude v únoru činit 58,4 bodu.

Zlepšení v tuzemském průmyslu tak citelně zaostalo za prudkým únorovým zlepšením v německém zpracovatelském průmyslu. Příslušný index společnosti Markit pro Německo totiž vykázal hodnotu 60,7 bodu. Podmínky v průmyslu se tak u našeho západního souseda zlepšovaly nejvýraznějším tempem za poslední více než tři roky.

Český, a zejména německý průmysl těží ze silné zahraniční poptávky. Německo je výrazněji než Česko obchodně přímo navázané na asijské trhy v čele s tím čínským. Asijské ekonomiky se přitom solidně zotavují z loňského covidového úderu. To se o evropských ekonomikách říci nedá, neboť zrovna právě v Česku nyní hrozí totální ekonomická uzavírka, včetně průmyslu.

Globální ekonomické zotavování ovšem způsobuje také silné inflační tlaky ve výrobě, protože související přetížení mezinárodní přepravy, po výpadku loňského prvního pololetí, ji notně prodražuje. Německé a české podniky se tak potýkají s nákladnější mezinárodní kontejnerovou přepravou či s výpadky v asijských dodávkách, což celou výrobu prodražuje.

PSALI JSME:
Asijské ekonomiky předbíhají Evropu v ekonomickém růstu

Evropským průmyslovým výrobcům se nedostává například oceli, plastů či třeba elektronických součástek typu čipů. A to v době, kdy vyhlížejí markantně sílící poptávku, kterou zapříčiní vakcinace podstatné části globální populace a další zotavování z pandemické krize. Výsledkem omezených dodávek a sílící poptávky je značný tlak na růst cen průmyslových vstupů, který se zatím jen z menší části promítá do růstu cen výstupů.

Současná situace ve výrobě je varovnou předzvěstí možné citelně vyšší spotřebitelské inflace v ČR, než s jakou se nyní počítá. Výrazně zrychlené tempo inflace je nyní ale hrozbou prakticky celosvětově, i v důsledku razantních rozpočtových a měnověpolitických stimulačních opatření.

Celkové jsou stávající i vyhlížené podmínky v českém i německém průmyslu poměrně značně příznivé. Uzavírka českého průmyslu, o které se nyní vážně diskutuje, by tak napáchala enormní škody, neboť by jej odstavila v čase nynější silného vzmachu, tuzemského a zejména mezinárodního.

To by byl fundamentální rozdíl oproti spontánním odstávkám v tuzemském průmyslu z loňského jara, které byly do značné míry reakcí na čínské, resp. německé odstávky. Svým způsobem „stál“ před rokem průmysl celého světa, nyní by však „stál“ pouze průmysl český, zatímco zahraniční průmyslová výroba bujaře poroste. Svět by nám tak Česku „utekl“ tak, že by jej jen obtížně dohánělo. Ekonomického škody tak mohou být nedozírné.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Sedm důvodů proč odmítnout totální ekonomický lockdown: Zahubíme si ekonomiku, ale nezahubíme virus

Zavřít reklamu ×
  1. To je ale blábol . Zakázky jsou u nás na dlouhou dobu dopředu . Než konstruktéři něco vymyslí a nakreslí , pak se musí objednávat materiál a teprve pak to jde do výroby . Sestaví se to a teprve pak se nastříhají kusy cca 100ks na vyzkoušení . Zakazník to vyzkouší a stejně pak chce dělat upravy . A pak teprve doopravdy se to vyrábí a kompeltuje . Klidně i rok to trvá . Kde by našli korporace takové laciné pracanty co dělají kvalitně a levně 🙂 . Takovéto struktury se budují desítky let . To není postavit fabriku a valit kusy . Musíte mít na to lidské zdroje .

  2. Od roku 2025 je nařízena z Bruselu přísnější norma na spalovací motory. Tato norma prakticky nejde splnit snad jen u hybridu. Hybrid ani elektrické auto na odbyt nepůjde.Takže nás pohroma stejně nemine!Dokud nebude výplata 100 tis. kč abych si mohl koupit Teslu za 1.5 milionu korun + po pár letech nová baterie do Tesly za 320 tis. kč…….To je problém.Ne Covid ani migranti ani zastavení průmyslu na 3 týdny.Toto výše popisované odepíše automotive v ČR natrvalo.Jsem zvědavý z čeho bude stát po roce 2025 žít,když automotive padne a zůstane ostatní průmysl.

  3. Takže je to jasné, fabriky naplno a korona všude. To se stejně zastaví samo až dorazí britská nakažlivější verze a 50% lidí to ve fabrice chytne.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Ceny ve stavebnictví stále rostou

Investoři i drobní stavebníci už mnoho měsíců doplácejí na rostoucí ceny ve stavebnictví, které jim výrazně zvyšují náklady. A nic se na tom stále nemění, zdražování stále pokračuje. Podle aktuálních dat Českého …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.