Kolik spotřebitelé ještě zaplatí za růst prodeje Heinekenu?

Analýza
Výrobce piva Heineken jede na plné obrátky za růstem, jak bylo opět patrné při prezentaci čtvrtletních a ročních čísel. Aby bylo možné růst financovat, hodlají vrcholoví manažeři Dolf van den Brink (generální ředitel) a Harold van den Broek (finanční ředitel) pokračovat ve zvyšování cen. Velkou otázkou je, zda jsou spotřebitelé na celém světě ochotni za tento růst dále platit.
Dvě třetiny nárůstu prodeje Heinekenu loni pocházely z přenesení inflace na distributory a spotřebitele a jedna třetina z většího důrazu na umístění různých značek piva jako „prémiových“. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Na konci roku panovala vrcholná nálada. Tržby, objem, zisk: Ve všech regionech, které Heineken rozlišuje, šly nahoru. Výjimkou byla Asie, kde objem piva vzrostl téměř o 30 procent. Pro ilustraci, značka Heineken je nyní v Číně na třetím místě podle podílu na trhu.

Díky dobrým výsledkům v roce 2022 se nyní objem piva vrátil na úroveň roku 2019, tedy roku před vypuknutím celosvětové epidemie covidu. Z této pozice plánuje vedení společnosti další růst.

Dvě třetiny nárůstu prodeje v roce 2022 pocházely z přenesení inflace na distributory a spotřebitele a jedna třetina z většího důrazu na umístění různých značek piva jako „prémiových“. Čtěte: Nabízení stejného piva za vyšší cenu prostřednictvím chytrého marketingu. Společnost Heineken bude v této strategii pokračovat i v roce 2023.

Vyšší náklady na energie a obaly donutí společnost Heineken k dalším úsporám nákladů, ale marketingový rozpočet zůstane zachován a zaměří se na propagaci prémiového piva. To se dá hodně ocenit, protože silné značky často získávají podíl na trhu v době hospodářského poklesu.

PSALI JSME:
Nápojová válka: Coca-Cola a Pepsi hrají s různými míči

Růst by měl přinést nejen „prémiový“, ale také prodej nealkoholických nápojů. V tiskové zprávě k výročním údajům byla významně zmíněna oblast „kromě piva“. Během prezentace Van den Brink hrdě zmínil, že během amerického Super Bowlu byla promítána reklama Heineken 0.0.

Z prezentace však také vyplynulo, že segment „beyond beer“ (kromě piva, pozn. red.) je stále příliš malý na to, aby přitáhl pozornost. Prozatím celosvětově tahá za nitky nealkoholické pivo. Dychtivý investor si pomyslí: Právě tady je ještě prostor pro růst.

Velkou otázkou, na kterou Van den Brink rovněž nedokázal odpovědět, je, zda jsou světoví spotřebitelé ochotni nadále platit stále rostoucí ceny. Náklady na základní potřeby, jako jsou potraviny a energie, a ukusují si z rozpočtů domácností stále větší část.

Obavy některých analytiků proto spočívají v tom, že Heineken možná příliš riskuje. Van den Brink je přesvědčen a má jasno: Měl by to být růst, větší riziko s vyhlídkou na větší výnosy. To je také jasný vzkaz pro investory. Pro rok 2023 očekává Heineken růst zisků o pět až deset procent, a to s ohledem na další růst v Asii a mírný pokles v Evropě.

Autor je analytik společnosti eToro
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Solidní výsledek společnosti Carlsberg navzdory zásadním výzvám v roce 2022

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.