Opravdovým zlomovým bodem bude pro většinu lidí chvíle, kdy budou přesvědčeni, že elektromobilita je pro ně ekonomicky i prakticky výhodnějším řešením, a to bez ohledu na to, jestli vnímají jako zajímavější jízdu elektromobilem nebo autem se spalovacím motorem. V této úvaze bych se rád zaměřil na praktické využití stávající infrastruktury a cenový pohled na provoz elektromobilu.
V České republice máme aktuálně přes 5 200 nabíjecích bodů a asi 30 tisíc registrovaných elektromobilů. S tímto poměrem i s přihlédnutím k tomu, že velká část majitelů elektromobilů má možnost dobíjet mimo veřejné stanice, je vytíženost veřejných nabíjecích bodů přibližně tříprocentní.
Už dnes je elektromobilita velmi zajímavou alternativou pro všechny ty, kteří mají možnost dobíjet automobil přes den v práci nebo přes noc či o víkendu doma. Elektromobilisté pak jezdí většinu času bez potřeby zastavovat za účelem doplnění energie.
Moje vlastní zkušenost ukazuje, že majitel elektromobilu s přístupem k třífázové zásuvce, který tráví na cestách hodně času a ročně najede přibližně 70 tisíc kilometrů, jezdí přibližně ze 70 procent bez potřeby využití veřejných dobíjecích stanic.
S tím souvisí samozřejmě i ekonomický pohled na provoz, protože domácí „pomalé noční nabíjení“ střídavým proudem (AC) je ve srovnání s veřejnými místy znatelně, zhruba o polovinu, levnější. A když máte možnost využít elektřinu vyrobenou vlastní fotovoltaikou? V takovém případě jezdíte s elektromobilem doslova za zlomek ceny ve srovnání s jakýmkoli autem s tradičním motorem.
Konkrétně se k cenám dobíjení ještě vrátím. Především na delších cestách je však pro řidiče logicky zásadním hlediskem na provoz elektromobilu rychlost doplnění „paliva“. Naplnění nádrže benzínem nebo naftou trvá spolu se zaplacením v závislosti na provozu na dané čerpací stanici řekněme sedm až deset minut.
Pro řidiče elektromobilu je pak zásadní rozdíl, jestli dobíjí své auto 20 nebo 35 minut. Zde je třeba připomenout, že rychlost nabíjení baterie elektromobilu závisí na dvou věcech – na výkonu dobíjecí stanice a na schopnosti automobilu daný výkon využít.
Většina elektromobilů, které jsou aktuálně na trhu, umožňuje využít dobíjecí výkon mezi 100 až 210 kilowatty. Přes 740 tzv. rychlodobíjecích DC stanic nabízí maximální výkon 50 až 75 kW, tedy méně, než si dokáže automobil „vzít“.
Tato forma dobíjení je proto smysluplná např. na ulicích nebo v obchodních centrech, kde majitel dobije během řekněme hodiny baterii svého elektromobilu z deseti do 90 procent v průběhu vyřizování věcí nebo nakupování a pokračuje dál v cestě. Na dálkových trasách je rychlodobíjení uvedeným výkonem vhodné spíše jako doplňková služba pro částečné doplnění energie baterie.
Na dálkových trasách se v současné době staví především ultrarychlé DC nabíjecí stanice, které lze rozdělit do dvou kategorií. První dokáže dodat maximální výkon mezi 75 až 180 kilowatty, těch je nyní v Česku 363 a nabízí 683 nabíjecích míst, což už udělá v kombinaci s e-autem, které umí výkon využít, spoustu muziky.
V reálných podmínkách při úvaze spotřeby cca 20 kW na 100 km lze tak s přihlédnutím k nabíjecí křivce dostat do auta během půlhodinového nabíjení energii zhruba na ujetí 300 km. A pak tu máme rozšiřující se síť HPC stanic (z anglického High Performance Charging, pozn. aut.) které nabízí přes 130 nabíjecích stání a dokáží poskytnout 180 až 400 kilowatt.
Využití jejich plného výkonu samozřejmě závisí na elektromobilu. Jako první uvedlo na trh elektromobil s 800voltovou architekturou a nabíjecím příkonem 320 kW Porsche a dnes je obdobných vozů na trhu už několik.
Během 20minutového nabíjení lze tak dobít e-auto na cca 400 km. To už je z mého pohledu velice komfortní poměr doby jízdy vůči době nabíjení, nehledě k tomu, že bez pravidelných přestávek po cca třech hodinách jízdy nelze bezpečně na dálkových trasách řídit jakýkoli automobil.
Trh se velmi rychle mění a poskytovatelé průběžně navyšují podle možností i vytíženosti výkony na jednotlivých místech a staví nové větší nabíjecí lokality. Kam se bude posouvat ultrarychlé dobíjení dál?
To je otázka, na kterou neumíme jednoznačně odpovědět. Výkony dobíjecích stanic se postupně navyšují a faktem je, že v Číně začínají přicházet na trh elektromobily, které dokáží využít nabíjecí příkon kolem 500 kilowatt a rychlost nabíjení pod 12 minut.
Pojďme k reálným cenám. Při pomalém domácím nabíjení s využitím třífázové zásuvky vyjde většinu lidí jedna kilowatthodina aktuálně přibližně na pět korun. To znamená, že při jízdě velmi výkonným elektromobilem, jako je Porsche Taycan Plus s výkonem 435 koní a jeho průměrné spotřebě 20 kWh/100 km při předpisové jízdě, vyjde ujetí jednoho kilometru zhruba na jednu korunu.
Už tahle informace zní extrémně zajímavě. Nicméně ve chvíli, kdy nabíjí majitel elektromobil během slunečného dne z vlastní fotovoltaiky, jezdí zdarma. Jak tomu bude v případě využití ultrarychlé dobíjecí stanice? Zde přichází do hry ekonomika jednotlivých provozovatelů stanic.
Někteří výrobci elektromobilů dávají svým zákazníkům k dispozici vlastní dobíjecí karty, které lze využít u většiny provozovatelů rychlodobíjecích stanic a lze tak dobíjet automobil výhodněji než za standardní cenu s tím, že podmínky jednotlivých automobilek se liší.
Tak třeba s nabíjecí kartou od Porsche má majitel elektromobilu možnost využít ultrarychlé dobíjení u sítě Ionity, kde zaplatí 10 Kč/kWh. Za využívání karty si Porsche standardně účtuje paušál 600 korun měsíčně, ten však majitelům nových aut první tři roky neúčtuje. V popsaném režimu s využitím ultrarychlého dobíjení stojí ujetí jednoho kilometru asi dvě koruny.
Obdobný model vlastních karet nabízejí i další automobilky a také jednotlivé sítě provozovatelů dobíjecích stanic. To ve výsledku znamená, že u stejné stanice dobíjí uživatelé svůj elektromobil za různé ceny podle toho, které dobíjecí karty si platí.
Ultrarychlé dobíjecí stanice jsou na českých dálnicích k dispozici každých přibližně 30 až 40 km a cena za kilowatthodinu se pohybuje s využitím různých dobíjecích karet přibližně od 10 do 15 korun za kilowatthodinu. V závislosti na spotřebě konkrétního elektromobilu (spotřeba se pohybuje mezi cca 13 až 23 kW/100 km) lze pak konstatovat, že ujetí 1 kilometru vyjde při využití ultrarychlého dobíjení uživatelé přibližně na 1,5 až 3 koruny.
Autor je popularizátor elektromobility a tvůrce Youtube kanálu Electro Dad
(Redakčně upraveno)
Tak autor je zřejmě z vyšších sfér.Né každý ročně najede 70 tisíc kilometrů, né každý má Porsche, né každý má RD a fotovoltaické panely.Tisíce aut parkují na sídlištích před domy kde nejsou žádné přípojky.Totéž bych mohl napsat o autech na LPG nebo CNG kdy přípojku budu mít v garáži a pak stačí jen upravit měsíční zálohy.
Autor už předpokládá blízkou dobu, kdy my všichni toto budeme mít. Porsche, RD s panely.
No, mě by zajímalo, kdy ten „teoretik“ najede těch 70 tis. km, když ve dne nabíjí ze Slunce.
O rozpuštění nákladů na vybudování FVE do ceny za 1 km také nikde nepíše.
Má to „zadarmo“ až na tu statisícovou investici.
Jen vypíchnu ekonomický nesmysl : „Nicméně ve chvíli, kdy nabíjí majitel elektromobil během slunečného dne z vlastní fotovoltaiky, jezdí zdarma.“
Tomu odpovídá kvalita celého článku.
to mě i 100km v mem citroenu 1.6 na benzín vyjde levněji
Je to docela láce….mám FVE a běžně se výkup pohybuje od 1 Kč do 2 Kč za KWh. No a pak si kupte elektromobil , který by jste musel nabíjet z veřejných nabíječek. To je ještě otázka jestli jich jednou bude dost stejně jako elektřiny a tím pádem kolik bude stát až ji bude nedostatek. Pak bude tedy moci jezdit auty jen vyvolená skupina lidí. Navíc bude nabíjení kontrolovatelné díky placení pouze kartami. Bude tedy moci být např. i přídělový systém na základě podmínek (i absurdních z dnešního pohledu) nebo i odepření nabíjení a pod.. Je to další krok k manipulaci s lidmi a jejich ovládání. Buď hodný a můžeš si nabít a když nám budeš pomáhat, nabiješ si za méně peněz nebo „kreditů“. Je to utopie? Opravdu? Zkuste se v duchu vrátit do roku 1985 (kdo je moc mladý ať se zeptá rodičů či známých). Kolik věcí nám připadalo jako utopie a nesmysl? Jak jsme si představovali svobodu a demokracii? Jak jsme viděli západ tehdy a jaký tehdy opravdu byl. A jaká je realita dnes? Jsem vděčný rodičům za dobu ve které jsem prožil nejkrásnější roky. Tedy za 80-90 léta. To byla opravdová svoboda se vším co k tomu patřilo. Dnes? Z mého pohledu? Normalizace? Kam se hrabe….
Mám na to stejný náhled. Zkrátím to… když jsme lezli do EU, byla to dobrá adresa. Dnes se z tohoto svazku stává nová normalizace. Kdo nejde s námi, jde proti nám. Nováé šílenosti soudruhů v Bruselu, jejich poskoků Ti jsou ve všech státech EU. Dobře placení, vymýšlejí vše co spěje k tomu, že se Evropa stává nekonkurenčním světadílem. Ti co čekají na vstup do EU, ti jsou většinou rádi , v tomto svazu nejsou. 80-ky a 90 -ky byly nej léta. To je minulost.A lepší to nebude. S von Layen a podobnými blázny, kteří zavádí Zelené šílenství a sami mají v e svých sídlech 5 aut, s 5-ti litrovým obsahem a 1 autíčko na elektriku pro děti? Tak to vidím já.
to mě i 100km v mem citroenu 1.6 na benzín vyjde levněji
Pan Staněk je odborník, ale zamlčuje či zkresluje spoustu věcí. Např. člověk, který jezdí 70 tis. km ročně, sotva významně využije fotovoltaiku na svém domě, to by tam musel stát přes den, většina takových lidí ale bude tou dobou na cestách. A FVE má být hlavně pro provoz domu, přebytky vytvoří v létě, od podzimu do jara bude nabíjení EV zanedbatelné. Navíc stát si také nenechá v budoucnu ujít možnost zdanit každý ujetý km, když by přišel o značnou část spotřební daně na PHM. A ztráta hodnoty vozu? Podobným přístupem jako pan Staněk bych mohl napsat, že provoz EV je předražený, protože jsem se včera vrátil z jihu Španělska se spotřebou 3,8 a nafta stála necelých 28 Kč za litr, tudíž nafťák vychází na 1,04 Kč na kilometr. Celá problematika EV je složitější a nelze ji podávat takto hujersky, podobný přístup většinu lidí akorát naštve.
Musíte to dělat jako p.Staněk mít dvě elektroauta…
To jsou stejně hloupé kecy pana autora, jako v jednom dnešním článku na netu o tom, že si obkladač vydělá měsíčně až 300tis 😋
Já mám elektromobilitu obecně moc rád a fandím ji, ale nesmí se to lámat přes “koleno” a nutit jí s tím, že je to spása a řešení všech problémů s automobilitou.
Za mě drahá sranda, drahá elektřina, a až to budou mít všichní draze se budeme zbavovat baterií, ekologická daň bude obrovská.
Pokud autor dostal domácí dobíjející stanici zadarmo i s bateriovým uložištěm. Poté se to vše opravdu vyplatí. Jinak si to propočítejte.Auto 1500000 Kč. Stanice + úložiště 400 000 Kč. Životnost 300 000 km.
Autor je primitivní LHÁŘ. Domácí Fotovoltaika je „zdarma“ ?!? To jako ji vyhrál v loterii, nemá žádné servisní náklady a ani pojišťovna mu drasticky nezvýšila pojistné za dům ?!? nepočítá ani rozdíl mezi spalovákem + E-autem. A nepíše, že už se svého E-autíčka už nezbaví. Protože E-auto po 5 letech NIKDO NECHCE. O tom, že potřebuje vyměmit pneu 3x častěji také nemluví. A že ty pneu jsou 2x dražší – zase NIC. Prostě – článek hloupého pro hloupé. ( autor je popularizátor = zaplacený za propagaci )
Popsal jste to perfektně. Jen pokud si odečtu rozdíl v ceně pořízení vozidel,
než ho spalovák projede, tak uběhne hodně, hodně dlouhá doba…
Tak s prominutím, Váš komentář je velmi primitivní 🙂 Nikdo neříká, že má FVE zdarma, to jste si vymyslel Vy! Zřízení FVE mě osobně nic drasticky na pojistce nezvýšilo, jedná se o pár stokorun ročně 🙂 Že po pěti letech EV nikdo nechce je Vaše vysněná pohádka 🙂 Na druhou stranu, proč se ho po pěti letech zbavovat ?! Jestli je zde tedy někdo hloupý, budete to nejspíš Vy, nikoli pan Staněk 🙂 Pana Staňka určitě neživí propagace EV, ale je to jeho koníček 🙂 Co živí pana Staňka Vám nebudu vysvětlovat, je to ekonom a dle Vašeho komentáře, byste to nepochopil 🙂
Já koupil 8let starý. Kdyby ho nikdo nechtěl, tak nestojí 10tis€.
Pneu se odjíždí podle toho,
jak kdo řeže zatáčky a s rekuperací se zatáčka projíždí normálně pomalu, pohodlně.
Přední náprava je u dieselů víc zatížená. Proto nikdo žádný větší sjíždění nehlásí.
Tak to je naprosto přesný jsem hlupák který se nechal zlákat a za 1 500 000 mil. si koupil elektrošmejd po 7 měsících jsem ten šunt chtěl prodat ale bohužel nezájem nakonec jsem ho prodal se strátou 800 000Kč. elektrošunt už nechci ani náhodou
Pane Troch, asi nejste hlupák, tak jak píšete..
Ono totiž koupit elektrošmejd(..šunt) za ,,1 500 000 mil. “ a po 7 měsících ho dokázat prodat se z(s)trátou 800 000Kč..
To bych nikdy nedokázal. Opravdu ne. Máte můj obdiv…
Hezký večer.
Až z tohoto článku jsem pochopil co je to dezinformace. Článek nelze označit jako vyloženě lživý, ale ani jako pravdivý, možná je pravdivý jenom teoreticky. Tak jako se málokdy stane, že spalovací automobil bude na čerpací stanici sám, tak se nebude stávat, že na ultrarychlé nabíječce bude nabíjet sám. To znamená, že se o nabíjecí výkon bude dělit s ostatními auty (fyzika nelze obejít) a z ultrarychlého nabíjení se stane nabíjení. To pak bude překvapených, kteří nedávali na základní škole ve fyzice pozor.
Vážený autore „odborníku“, Upřesněte si pojmy výkon a energie (kW x kWh).
„spotřeby cca 20 kW na 100 km“
Elektromobilita bude mít budoucnost až po uvolnění patentu a dalších cca 4.000 patentů na bázi „volná energie“ dle Nikola Tesla.
Do té doby je to jen hra pro veřejnost, která nemá šanci.
a co spotřební daň? Nikomu nevadí, že elektromobily jsou v podstatě černí pasažéři, kteří využívají zdarma infrastrukturu, kterou platí fosilové. U benzínu tvoří daně přes 50% jeho ceny. Až stejné zdanění stát zavede u elektromobilů, už to taková hitparáda nebude. Každá pozitivní diskriminace je cesta do pekel. Justice for all…
Vadí pane Konvičný, vadí.
Je malá. Možná vás to i překvapí, ale žádná spotřební daň nedokáže nahradit externality, jenž vyvolá. Např. ta stokoruna z jedné flašky tvrdého alkoholu, nenahradí náklady, jenž má společnost s jeho dvou-třídenní neschopnosti pracovat. Stejně tak ty desetitíce Kč, co se vybere v průměru za každý naftový vůz z nafty, nezaplatí ani zlomkem náklady na léčbu onkologicky nemocných.
Prostě si pletete pojmy a dojmy. Náklady na stavbu a údržbu silnic, jdou z jiných kapitol rozpočtu než z výběru spotřební daně. Jdou hlavně z mýta.
Ale souhlasím s vámi v tom, že by bylo skvělé, kdyby každé vozidlo platilo výkonové mýtné. Dle hmotnosti, čase jízdy, velikosti auta, atd. Ale všechna vozidla! Spalovací, Ev, hybrid, cokoliv. Super, máte mou podporu.
Pak by byla opravdu naplněna vaše myšlenka..,,Justice for all..“!
Autor tohoto článku, by se měl stydět. Zelené, nesmyslné šílenství pokračuje, jinak se tady ta katastrofa nedá jinak nazvat. Prosazování a vnucování v zájmu nějaké pomatené ideologie, to je velmi špatná věc. Divím se, že nás mohou ovládat takoví lídři, že se necháme takhle ovládat. Pokrok nezastavíš, to víme všichni, ale musí jít o pokrok vycházející z potřeb a přirozeně, ne násilně. Tedy elektroauta a jejich využití pro rozvozové firmy po městě, to by se dalo pochopit, ale vše ostatní je násilná diktatura, která bohužel přichází z Bruselu čím dál více. Potom si člověk říká, zda opravdu neopustit tuto diktaturu, která dělá lidem ze života jenom peklo. Omlouvat to vysokým znečištěním je naprostá kravina, daleko horší znečištění provází výroba, obnova a provoz těchto rádoby ekologických aut. Navíc Evropa, jako taková, se podílí pouze 9% znečištění, vůči ostatnímu světu, tak na co si tu hrajeme ??
Cena jedné kilowathodiny z nafty je cca cena/5. Tedy zhruba nějakých 6.50,-Kč/kWh.
No coment.
Cena 5 Kč za kW ze sítě je pěkná blbost, protože si autor zapomněl připočítat cenu za distribuci a DPH. Autor je podle mého asi pekař.
kW z domácí zásuvky určitě nestojí 5 Kč
Slepá kolej, mame auto na CNG a je to to nejlepší co existuje.
kW z domácí zásuvky určitě nestojí 5 Kč
kW možná ne, kWh klidně ano. Mám 20 hodin denně 1 kWh za 5,3 Kč (včetně distribuce, eko výpalného a DPH) a zbylé 4 hodiny za 5,8 Kč (opět konečná cena včetně všech poplatků). Normální přípojka bez spotu. Kde je problém?
Za ty peníze co stojí navíc oproti spalováku,to vaše elektro, můžu jezdit 40 let na benzín i se servisem . Když jsem s autem v práci,tak nemůžu doma nabíjet ze solárů. Když chci nabít u supermarketu,tak tam jsou 2 nabíječky furt obsazené.Venku zakopávám na sídlišti o prodlužovací kabely ,co mají lidi natažené z okna celou noc, aby dojeli alespoň do práce a zpět.
Říkáte hlouposti, když má majitel elektroauto fotovoltaiku tak nenabíjí zadarmo, musíte započítat pořizovací cenu fotovoltaiky a její údržbu.
My se mezi sebou hádáme, jestli je lepší diesel, benzín nebo elektro a Brusel má za tou podporou elektromobility úplně jiný zájem. Tím je snaha připravit co nejvíc lidi o svobodu osobní mobility. Prostě je chtějí vyštvat ze silnic a dálnic. Kdo si po zákazu levných a dostupných aut se spalovacím motorem koupí drahý elektromobil? Jen boháči nebo firmy. S vyším podílem elektroaut přijde určitě i vyšší cena elektřiny i nové daně. Takže chudší lidi na to mít nebudou a elektromobil se jim nevyplatí ani ojetý k vůli velké investici do výměny baterií. Je to chytře vymyšleno. Vždyť o tom už mluví i ředitelé automobilek.
Já mám ve smlouvě 1 kW za 4 Kč. Ale po poslední faktuře jsem si vydělil sumu v korunách na faktuře (za rok) počtem odebraných kW (za rok) a 1 kW mě prakticky vyšel na 10,1 Kč/kW. Takže žadnych 5 Kč,jak autor píše v článku.
Pane Eduard,
nemystifikujte nás tady prosím..
Samozřejmě, když odeberete jen malé množství, cena kWh jde nahoru. Když odeberete např. 1kWh/rok, dokáže být cena i klidně 3tisíce Kč(12měs. x 220,-Kč min. měsíční záloha). Takže můžete poté tvrdit, že by vás 1MWh mohla vyjít i na 3miliony Kč. A matematicky by jste nelhal. Je to stejné, jakobych tvrdil, že když si vsadím jednu Sportku nevyhraji, ale když si vsadím dvě Sportky, tak zvýším pravděpodonosti výhry o 100%, a 100% je přeci jistota že vyhraji!!
Takže vy, pane Eduard, prosím nemystifikujte.
Děkuji.
Tolik blábolů v jednom článků, to se povede opravdu málokdy.
Stejně se máme skvěle, všichni máme RD, samozřejmě s fotovoltaikou, elektromobil nebo rovnou dva až tři. A kdo tohle nemá, je buď líný nebo hloupý. To za komunistů nebyly ani banány ani toaleťák. Natožpak Iphony a wifina.
zapoměl jste jaksi na cenu nové baterie resp.na závady baterií.O nebezpečí požáru avýbuchu ani slovo.
Pane Pavle, nestrašte prosím.
Děkuji.
https://fdrive.cz/clanky/tipnete-si-kolik-shorelo-elektromobilu-za-14-let-na-celem-svete-13001
https://www.evfiresafe.com/ev-battery-fire-data
U nás (v ČR) shořela tři EV! A je jich tu evidováno přes 27600.
Tak prosím, nešiřte nepravdy.
Děkuji.
zapoměl jste jaksi na cenu nové baterie resp.na závady baterií.O nebezpečí požáru avýbuchu ani slovo.
Vážený autor nám ještě zapoměl sdělit jaká je účinnost nabíjení z domácího wallboxu nebo že by neměl žádné ztráty? Takto to domácí dobíjení spapá jen na svůj provoz část energie, která se do baterek nedostane, ale distributor ji samozřejmě bude chtít zaplatit. FVE zadarmo? Většina lidí jezdí autem přes den a noci jaksi to FVE nic nedodává a platit si další úložiště ať už fyzické nebo virtuální také není zadarmo. Opotřebení pneu? BEV ty pneu doslova žere. Článek je dosti manipulativní.
Tahle brilantní ekonomická rozvaha postrádá jednu úplně zásadní věc. Do nákladů na kilometr musíš rozpočítat taky pořizovací náklady na auto a pokud tvrdíš, že s domácí FVE máš náklady nula, pak taky náklady na pořízení FVE. Potom ta ekonomika vychází maličko jinak, že?
Já elektroautu nerozumím, ale už jsem si také řikal:
1 – až by to měl každý nafasujete spotřební daň, že se z toho zeser…te
2 – kolik je asi stojí kw, když potřebují dobíjet „expres“ někde na cestách
3 – jaký vliv na spotřebu má asi klima či topení v elektroautě ?
pominu tedy další argumenty: kdyby to měl každý, kde vezmem tolik eletriky atd. – nechci vypadat jako zapřísáhlý odpůrce 🙂 . Jen mi to přijde jako technologie a propaganda pro mimoně obecné (zatím).
Mám diesel 1.6 HDi Euro6 a dal jsem si tu práci spočítat to tak km cca 2,- kč včetně výměny oleje za minulý rok. Žádné starosti a na nádrž ujedu cca 1600km.
Sorry, ale to co stojí nějaké slušné elektroauto to neprojedu já osobně v naftě za celou dobu existence svého dieslu ( rozdíl nákupní ceny ). A předpokládám a doufám, že životnost vozu bude podstatně delší než u elektroauta.
Jinak majitelům elektroaut fandím – průkopníci musí přinášet oběti.
Pane, pletete si pojmy a dojmy. Ale nebojte, u nás je to velmi časté.
K vašim dotazům..
1) Spotřební daň na co?! Na to, že to jezdí na elektřinu? To nafasuje i malé dítě, když mu nabiju miniauto? Nebo aku pila, sekačka, vrtačka, rozbuška..? Nebo vy, že jste si dovolil napsat na tento web a spotřeboval u toho elektřinu?
Anebo si nastudujte, k čemu slouží Spotřební daň. A pak pochopíte, že primárně slouží ke krytí externalit, jenž sama vyvolává. Na alkohol..alkoholik a jeho léčba (,,zdarma“!), na paliva..na léčbu onkologicky nemocných (,,zdarma“!), i díky zdravotního pojištění. Ale mají jedno společné, NIKDY nepokryjí náklady na to co způsobují. Tudíž, náklady na silnice jdou z jiných kapitol.
2) od 8,-Kč do 13,-Kč/kWh. 50-75kW DC. Ale to nabíjím tak do 6-7% případů. Celoročně je to 4,5Kč. Páč doma atd.
3) Tak do 10% dojezdu. V mém případě místo 350km, 310km.
A teď mi dovolte okomentovat vaše tvrzení. Mluvíte o ceně nových Ev, ale u sebe nezapočíte do nákladů do ICE povinné servisní náklady..? Mohu porovnávat, podobná auta(Qashqai J11 vs. Leaf2 59kWh) a rozdíl je 10-13tis. vs. 4,5 tis./rok/30tis.km.
To je rozdíl o parník!
A životnost?! Mám najeto na dieselu 210tis. a budu měnit žhavicí svíčky. Cca 2tis..Kč, když půjdou v pohodě ven. U Leafa 100tis.km, a není potřeba měnit po dobu životnosti nic! Jen ,,fridex“ 1*4roky/60tis. Cena cca 1tis.Kč(v servisu).
A životnost baterie. Pokud chcete vidět najezdy a zdravi akku, pak si najděte např. stránky mobile.de, a zadejte Nissan Leaf, 150kW+, a máte tam nyní kousky s nájezdem 214tis.resp.246tis. Oba modely kolem 85-90% zdraví akku. Takže místo 390km, tak 370km. A dobíjete a jezdíte. Nic víc. A cena?. Kolem 300tis. Takže pane, nešiřte nepravdy. Děkuji
Pane Blažek, když už tedy píšete o mobile.de tak jistě víte, že v Německu né všichni ale většina (bavíme se o renaultu ) má baterie půjčené a platí měsíční nájem. Takže pokud kapacita klesne dostane jinou baterii vaše odpověď je tedy nepravdivá. Měsíční nájem je cca 40eur a ten raději také nikdo neuvádí. Článek komentovat nemá cenu. A uvedený příklad s nájezdem 70000km za rok je už úplný nesmysl. Nemám nic proti Ev ale je férové napsat také nevýhody.
Elektro prostě není pro lidi z paneláku!! Pokud nabiji n veřejné nabíječce, tak bez předplacení služeb, bude stát kWh 18kč, doma mě stojí cca 2.50-3.50 včetně DPH a ditribuce, mám spot! V noci je levnější, o vikendech i zadarmo:) To pak dává smysl.
Vydrží celý týden na běžné jízdy práce a nákupy. Km pak vyjde cca 0,6-1kč. jízda do práce pak stojí míň než MHD…
Pár takových článků a lidé budou věřit nepravdám o alektroautech. Mám pár přátel kteří tomu uvěřili a pořídili si ho. Po půl roce přiznali že realita je úplně jiná než jim prodejce říkal….. Ekonomika má svoje pravidla
v benzinu je obrovská spotřební dan a vychází stejně levnějš i stou obří daní
Najedu služebně cca 80-90 000 km za rok. Při spotřebě 7-8l/100 km lze spočítat, kolikrát týdně tankuji cca 5 minut, 10 minut i se zaplacením. Nebudu přepočítávat, kolik času bych s elektronesmyslem strávil navíc (i kdyby byla nabíjecí stanice volná), hlavně bych ale musel plánovat hotely po cestě, kterou jinak ujedu za 8-10 hodin. Takže do města ano, jinak to hlavně nikomu nevnucujte!!
Ja myslel, ze spotreba e-aut se udava v kWh a nikoliv v kW. Autor se tvari jako odbornika, ale plete si zaklady z 2. stupne.
V podstatě je alektromobilita drařší naž spalovací motory
Trošku matematiky: mám dlouhodobou spotřebu benzínu u VW 5.7 až 6.1 litrů na 100 km (léto/zima, auto poloobsazené/plné). Při ceně cca 35 Kč/litr mne stojí jeden kilometr (jen palivo, bez dalších náplní) průměrně 2.065 Kč na kilometr.
Popis cen nabíjení elektroaut je pěkný, přehledný. ALE – ať se na to dívám ze všech úhlů, prihlédnu-li k ceně elektroaut, tak se běžnému řidiči s benzínem elektroauto prostě nevyplatí. Ano, chtěl bych elektroauto. Ale za ty ceny pořízení a nabíjení? Na to prostě nikdo z běžných pracujících podle mne nemá!
Musíte mít těžký život. Teď si vemte 80. léta s dnešními technologiemi a na každém kroku estebak,nechci na to ani pomyslet.
Pan Electro Dad je známý demagog, který dokáže velmi efektně zdůrazňovat výhody elektromobility a současně zcela bagatelizovat nevýhody. Například:
V závislosti na spotřebě konkrétního elektromobilu (spotřeba se pohybuje mezi cca 13 až 23 kW/100 km) lze pak konstatovat, že ujetí 1 kilometru vyjde při využití ultrarychlého dobíjení uživatelé přibližně na 1,5 až 3 koruny.
Ceník ČEZ hovoří o 18Kč/kWh v případě ultrarychlého nabíjení. I moje dostatečná z matematiky mi stačí na to, abych si spočítal, že při (letní) spotřebě 20kWh/km zaplatím nikoliv 2Kč, ale 3.60Kč za jeden km. Ale Porsche to má možná jinak, nevím, a ani nikdy v praxi nezjistím. Stejně jako životnost baterií při tomto způsobu denního užívání.
Aby nedošlo k mýlce, elektromobil používám pátým rokem. Na jízdy po městě. Cokoliv dál než 100km jezdím třílitrem a budu to tak dělat dokud mi ho zelení ideologové neseberou nebo nezdaní deseti procenty jeho pořizovací hodnoty ročně. Pak budu jezdit po městě a sedět doma. Lépe než sedět v elektromobilu a čekat na volnou nabíječku. Hezký den
Pokud si koupím spalovák s rozdílem ceny 300t ,tak mám zadarmo 100t km při ceně 3kč/km + potom zajetý vůz narozdíl od unaveného elektrovozíku o který projeví zájem možná tak zběrné suroviny.
A komu tím pomůžete,
když budeme totálně závislí n Číně?
Viz stop výroby Tesly v Německu, když se ucpal průplav.
prostě musím reagovat,jedna lež za druhou…To Porsche bude mít spotřebu 25kW,pokud nepojede po dálnici 90km/h.skoro nikdo nemá doma proud za 5kč,realně spíš 6,5kč/sazba D02) a věřím že bude i víc a hle jsem z 1kč na 1km na 1,62kč.
Fotovoltaika..ano skoro zadarmo,jenže v letních měsících při výkonu 10,mě zbyde max 1000 kw tj 4000km jakoby zdarma,jenže jen v letních měsících….nebo budu nabíjet elektromobil a a provoz baráku platit za plnou sazbu,takže si rozpočítejte 250000 za elektrárnu do toho 1km.
A omezení akčního radiusu dojezdu elektromobilu proti spalováku snad vidí úplně každý.
je mi jedno,že si někdo pořídí elektromobil,jako je mi jedno že si bude myslet že jeho pohlaví je stolní lampa,ale at se prosím nesnaží lhát a udělat dojem že je to výhodné.
Pane Kudrna, je to výhodné.
Můžete mít Ev za 320tis. Ujede na jedno nabití 350km. Má parametry Hot-hetch auta a Golf je menší. Je necelé 4 roky ,,staré“ a jezdí za cca 15kWh/sto/roční průměr.
Servis stojí 4,5tis./rok(..v rámci osmileté záruky) a můžete jezdit od 20Kč-100Kč/sto. To už záleží na tom, za kolik máte onu kWh, jak píšete. V mém případě nabíjím min. půl roku(až 8 měsíců) za cca 0,15-1,20Kč/kWh. Páč FVE. Záleží, zda se nabíjí přímo z panelů do Ev, anebo přes baterky. Pokud nabíjím mimo dům, tak u práce (..mám cca 200m od Kauflandu) je AC kWh za 5,90Kč. Tam nabíjím 4 hodiny když jsem v práci. Takže nulová časová ztráta. Když jezdím po republice, tak DC Lídl za 10,-Kč/kWh. Zcela výjimečně DC E.On/PRE/CEZ za 13,-Kč/kWh. To jsou však jednotky procent energie za rok. Když to vezmu v průměru, jezdím za 4,50Kč/kWh. A to vychází na nějakých 68Kč/sto.
U auta, kde u těchto Ev při nájezdu 250tis.,baterka ukazuje SOH(zdraví) skoro 90%. Čili letní dojezd od 370km, zimní do 280km. Pro mne ideální. Pokud tedy ve vašem případě nemůžete/nechcete to takto mít, vaše věc. Ale netvrďte prosím, že to nejde, když to jde.
Apropos, FVE jsem si postavil sám bez dotací. A kWh vychází (při min. desetiletých zárukách na komponenty) do max. 2,50Kč/kWh, pokud by komponenty vydržely jen tu záruku. Ale i tak, jak jsem psal výše, není problém nabíjet Ev za halíře, pokud nabíjím napřímo ze Slunce. Což se mi, vzhledem k mému turnusovému zaměstnání, daří.
Pokud chcete vědět víc, napište mi na mail [email protected]. Pošlu vám bližší data. Ale prosím vás, nesuďte Ev mobilitu, pokud ji sám nevlastníte. Pak to dopadá tak, jak to od vás čtu.
Děkuji. Hezký zbytek víkendu.
Mám BMW X1,rok výr.2021 obsah 1995cm3 .prům.spotřeba,tedy stálá 4,5lna 100km nafty.Cena nyní 33 Kč litr.Cena na 1 km cca 1,50Kč.Auto bude jezdit 15 roků,za tu dobu bude muset automobil na elektro vyměnit baterky a to já neprojezdím,za celou dobu.A když budete argumentovat tím,že bude ropa a nafta dražší,tak el.energie dvojnásob.Nehledě k tomu že natankuji cca 50l a ujede kolem 1000 km bez problémů zastávek atd.Že to není tak eko?Ony ty elektrárny taky ne,co vyrábí energii.A výstavbu 2 bloků jaderky někdo bude muset někdo zaplatit cenou energie,tedy i provoz.elektro aut.
Nespekuloval jsem nad tím kde a jak nabíjím, ale jen kolik stojí 1 km a při spotřebě benzínu 6 litrů na 100 km je částka na 1 km 2,20 Kč. Mám auto nové za 424 tisíc a elektromobil vyjde na 1 000 000 Kč takže 576 tisíc Kč jsem ušetřil . Takže si mohu koupit druhé auto za stejnou cenu a ještě mi zbyde 252 tisíc Kč na benzín a při ceně 36 Kč za litr to mám na 7000 litrů a při spotřebě 6 litrů na 100 km má to na pěkně dlouhou dobu jízdy a najedu kolem 10 000 km ročně. Než budou elektromobily povinné budu jezdit zadarmo !!
Eletro Dad je člověk z vyšších vrstev, vlastní vilu a na ní má fotovoltaiku jež mu nabíjí domácí odběr a i elektrické auto. Když sečtete náklady na velkou střechu, garáž a na tom fotovoltaiku , pak bydlet v paneláku a jezdit autem za 500 000 Kč na benzín se spotřebou 6 litrů, budete hodně dlouho a ušetříte hodně peněz. Zapomněl jsem na ekologii, ale ti co mají hodně peněz mají daleko větší neekologickou stopu než my obyčejní občané co to těm bohatým musíme platit !! Bohatý by bez nás neexistoval a na to většina bohatých zapomíná a navíc nás ponižují !
Tak teda nevím jo ale já mám dvě auta na naftu 1 je 1.9 Sdi Octavka spotřeba 4l/100km nějakejch 1,40Kč druhé auto je 1.6Tdi spotřeba 5.5l/100km cena je 1.95kč a když vezmu v potaz času tankování na Benzínové pumpě kde s Elektro strávím 1hod na nabíječce a dieslem 10 min max tak vlastně jezdim zadarmo.
Tak teda nevím jo ale já mám dvě auta na naftu 1 je 1.9 Sdi Octavka spotřeba 4l/100km nějakejch 1,40Kč druhé auto je 1.6Tdi spotřeba 5.5l/100km cena je 1.95kč a když vezmu v potaz času tankování na Benzínové pumpě kde s Elektro strávím 1hod na nabíječce a dieslem 10 min max tak vlastně jezdim zadarmo.
Pane Staňku, zkuste se vyrovnat s jednotkami kW a kWh. Na první dobrou toho moc nezpopularizujete. Hodinky nejsou holínky, i když se oboje natahuje.
(spotřeby cca 20 kW na 100 km, spotřeba se pohybuje mezi cca 13 až 23 kW/100 km)