Dálnice. V čem se můžeme inspirovat jinde

Názor

Česko v EU nepochybně drží prim, pokud jde o zrušená dálniční odpočívadla. Zatímco na dálnicích v Německu či Francii, ale i v jiných zemích Unie, řidiči mohou zastavit a dát si rest, či si odskočit na toaletu každých pár desítek kilometrů, v Česku je hledání dálničního odpočívadla rovno neexistující jehly v neexistující jehly v kupce sena. Anebo zastavení před betonovým zátarasem u sjezdu ke zrušenému odpočívadlu.

Místo pro nás obvyklého slova „nafta“ se v Itálii můžete setkat s pojmenováním „gasolio“. Foto: Archiv

Je přitom úplně jedno, jestli zrušení odpočívadel iniciovala někdejší kriminalita, protože dnes by sledování měly pokrýt kamery nebo hlídky dálniční policie. A pokud tomu tak není, tak se někde se stala chyba. A je jedno, zda za to může policie nebo ředitelství dálnic. Podstatné je to, že řidiči v Česku nemají jinu možnost, než např. zastavit na toaletu sobě a těm, s nimiž jedou, u čerpacích stanic. A pokud jde o kamiony, pak o víkendech jsou jimi parkovací plochy u benzínek beznadějně přeplněné.

Řidiči na našich dálnicích rádi a s neskrývaným úsměškem glosují, že o víkendech se na nich nepracuje a neopravují se. Zřejmě to bude tuzemskou organizací práce, protože v jiných zemích EU se na opravách „maká“ i ve dnech pracovního klidu. Leč pozor, jsme světoví, neboť máme na dálnicích informační cedule, které nás dokážou informovat o tom, kolik stupňů má vzduch a kolik dálnice. A na některých úsecích tuzemských dálnic také dokážeme řidiče konkrétního vozidla upozornit na to, že jede příliš rychle a že by měl zpomalit.

Háček je v tom, že výzva na informačním panelu zní třeba takto: „HH AA 12 34, zpomal!“ Očekávat, že řidič vozidla z Hamburku bude rozumět česky a zpomalí, je nesporným projevem hlouposti těch, kdo taková sdělení pro řidiče vytvářeli. Jinde v EU pochopili, že na dálnicích nevytvářejí informační systémy jen pro „domácí“ řidiče. V Itálii mají na dálnicích informační cedule informující jak o vzdálenosti k čerpačkám, tak o jejich cenách dieselu a benzínu. A každý řidič si může vybrat, zda natankuje třeba za deset, dvacet či za padesát kilometrů, za jakou cenu a u koho.

I tak ale problémy v Itálii mohou nastat nejméně tři. Pokud přijdete k pumpě s obsluhou a necháte si od ní natankovat, počítejte s jinou cenou. Lidská práce prostě něco stojí.

A u pumpy bez obsluhy, pokud tu zkušenost nemáte, natankujete jen na kartu nebo vloženou hotovost do automatu u stojanu. Nepočítejte ale s tím, že u takové pumpy, natankujete plnou nádrž jen tak. Nejdříve totiž zaplatíte a až pak tankujete. Spočítat totiž z hlavy v eurech, kolik že vám paliva asi zbývá v nádrži a kolik že máte natankovat, není napoprvé úplně jednoduché.

A do třetice mohou být pro někoho matoucí názvy. Místo pro nás obvyklého slova „nafta“ se na Apeninském poloostrově můžete setkat s pojmenováním „gasolio“, což angličtinářům může znít jako „plynový olej“. Ale je to opravdu „potrava“ pro dieselový motor vašeho auta.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB