Novinové články nesmějí lhát. zdroj: pixabay.com

KOMENTÁŘ: Novinové články nesmějí lhát. Ani v titulcích

Novinový titulek býval kdysi něco jako reklamní slogan: měl za úkol přimět čtenáře, aby zhltnul zboží v podobě článku, který následoval. Ještě ke konci minulého století se tak třeba v černé kronice objevovaly headliny, jako „Provaz, který kousal“. Kdo nečetl dál, nedověděl se, že noční chodec v (tehdy) liduprázdné pražské Karlově ulici narazil na jedovatého plaza uprchlého ze soukromého terária, a příliš pozdě litoval pokusu zvednout ten „kus špagátu“ z chodníku.

Dnes by titulek zněl spíš nějak jako „Náhodný chodec byl v Praze uštknut jedovatým plazem“, což příliš velkou touhu číst dál nevyvolává. Ze zpravodajského hlediska je to ale vlastně v pořádku, protože víc než titulky dnes většina lidí nečte. Takhle by každý dostal alespoň základní informaci a navíc by si sám na vycházce rozmyslel sbírat kdeco.

Čím zhuštěnější zkratku musí ale dnes titulkáři vytvářet, tím opatrnější by měli být, aby v těch několika slovech skutečně všechno „sedělo“. Stále znovu se ovšem v médiích objevují příklady velmi volného až lehkomyslného přístupu, jako by se na titulkový aparát nevztahoval požadavek novinářské pravdivosti, objektivity a nestrannosti.

Je to zhruba dva roky, co Rada Českého rozhlasu řešila vulgární výroky prezidenta republiky Miloše Zemana v pořadu Hovory z Lán. Protože radní na prezidenta osobně žádnou páku nemají, pokárali za jeho výroky nešťastné rádio, které s nimi mohlo v živém vysílání těžko něco dělat.

Jenže v redakci MF Dnes už se tak těšili, až hlava státu dostane za ucho, že měli dopředu připravený titulek. A nejspíš se jim ho nechtělo měnit. Nenápadný dvoják na čtvrté straně tedy byl otitulkován takto: „Rozhlasová rada: Zeman porušil sprostými slovy zákon“. V textu se ovšem nic takového nedočtete. Rozhlasová rada totiž nic podobného netvrdí. Zákon – a také svůj vlastní etický kodex – podle ní porušil Český rozhlas.

MFD ale tuto praxi neopouští. V pátek 15. července 2016 v rubrice Ekonomika sdělila národu, že „Generali zaplatí pokutu ČNB. Za klamání klientů“. V textu se ovšem dočtete, že ve skutečnosti jde o poněkud opožděný důsledek šetření týkajícího se období 2011-2014, kdy společnost ČP Invest (!), patřící do tehdejšího Generali PPF Holding, společného podniku italského pojišťovacího obra a nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, „nedostatečně informovala o výpočtu svých poplatků a konečné ceně produktů“.

Pod jednoslovným označením Generali, které je uvedeno v titulku, si samozřejmě každý představí pojišťovnu, nikoli společnost která „poskytuje služby v oblasti kolektivního investování a investičního managementu“, jak se uvádí na webu www.generali-investments.cz.

Tam se také píše, že „s účinností ke dni 1. 1. 2016 došlo k zápisu fúze sloučením společnosti Generali Investments CEE, a.s. a společnosti ČP INVEST investiční společnost, a.s. do obchodního rejstříku. Od tohoto data nese společnost nové jméno Generali Investments CEE, investiční společnost, a.s.“

Nebylo by tedy divu, kdyby v pojišťovně Generali už teď zasedali právníci a hledali způsob, jak MF Dnes připomenout základní pravidla tvorby novinářských titulků. Třeba se to v redakci konečně naučí.

Ludvík Kaláb

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *