Rozumný kompromis v zájmu klientů

Názor

Jako rozumný kompromis je nejčastěji charakterizován pozměňovací návrh novely zákona o pojišťovnictví, na kterém se minulý týden dohodla koaliční rada. Spokojeny jsou pojišťovny, protože novela by měla posílit jejich finanční stabilitu. Podle názoru odborníků mohou být spokojeni i spotřebitelé pojišťovacích služeb, protože při předčasném ukončení smlouvy dostanou zpět vyšší částku.

Ilustrační foto: Pixabay

A tak nespokojení jsou pouze zprostředkovatelé pojištění a externí prodejci. Koaliční návrh novely zákona, který bude v září projednávat Sněmovna ve druhém čtení, sice nestanoví finanční strop jejich provizí, jak se očekávalo, takže odměny v tomto segmentu zůstávají ve srovnání s jinými službami i nadále vysoce nadstandardní, trnem v oku je však těmto prodejcům to, že nově bude vyplácení jejich provize rozloženo do pěti let.

Poradci, kteří sjednávají životní pojištění, tedy už nebudou dostávat celou odměnu najednou, ale rovnoměrně po dobu pěti let, tedy každý rok dvacet procent. Pozměňovací návrh současně počítá se změnou pravidla pro peníze vyplacené klientům ze zrušených smluv. Pojišťovny budou muset pořizovací náklady, tvořené z většiny právě provizemi, rovněž rovnoměrně rozložit do prvních pěti let trvání pojištění. Lidé tak na tzv. odbytném dostanou víc peněz než dosud.

Zdá se to jako kosmetický detail, ale v praxi může tato změna ukončit jeden z nešvarů na trhu s pojištěním, a to tzv. přetáčení smluv. Někteří prodejci totiž nutili své klienty k předčasnému vypovídání smluv s tím, že v nové smlouvě budou mít nastaveny lepší podmínky. Pravou motivací však bylo získávat díky jednomu klientovi opakovaně provizi, kterou pojišťovna vyplácela zprostředkovateli obvykle naráz a bezprostředně po podpisu smlouvy.

V ohrožení se také ocitají zejména tzv. multilevely, tedy zprostředkovatelské firmy fungující na principu pyramidy. Provizi totiž potřebují dostat na začátku celou, protože ji musí rozložit mezi jednotlivé stupně svých pracovníků, od nejvyšších manažerů až po samotné prodejce. Dá se rovněž očekávat, že nyní mnoho poradců z této branže odejde, protože nyní budou mít své výdělky rozložené v mnohem delším čase, a firmám tak klesne celkový obrat, což by pro především menší společnosti mohlo být likvidační.

Na trhu se spekuluje, že by se někteří zprostředkovatelé mohli domluvit například se slovenskými pojišťovnami a v Česku by prodávali slovenské produkty. Samozřejmě nikoli proto, že by byly pro klienty výhodnější. Hlavním lákadlem jsou neregulované provize, protože na Slovensku zatím není takové omezení, jaké se chystá v Česku. Portál iDnes však přinesl vyjádření šéfa Partners Petra Borkovce, jehož firma prodává v Polsku české pojištění MetLife: „I když jde o český produkt, musíme se řídit polskými pravidly,“ upozorňuje, že tudy zřejmě cesta k neregulovaným provizím nepovede.

Ale zřejmě nejvíce zaujal argument z prohlášení Unie společností finančního zprostředkování a poradenství. Pokud prý bude zprostředkovatel motivován rozložením provize v čase k tomu, aby klienta držel po dobu pěti let ve smlouvě, bude to ve prospěch výhradně pojišťoven. Ty si tak prý „zamknou“ klienty ve starších, nevýhodných smlouvách.

Chyběl tam už jen dovětek – a kdo vlastně ty najednou nevýhodné smlouvy klientům celou dobu k podpisu nabízí? A pokud skutečně pojištění tak rychle stárne, jaký je pro klienta problém smlouvu změnit? Třeba po pěti nebo osmi letech? Ono se toho totiž pro klienta zase tak moc nemění, ale když si jeden představí, co provizí mezitím uteče…

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Změny v povinném ručení se dotknou i vás

Kdo si myslel, že jsme si všechny změny v legislativě odbyli se začátkem roku, měl by zbystřit. S dubnem nám do života vstupují nová nařízení ohledně povinného ručení. Povinnost se rozšiřuje na více druhů vozidel, …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.