Češi jsou národ, který nakupuje podle aktuální nabídky obchodů, ale rád si počká také na slevové akce a výprodeje. Vyplývá to z ankety, kterou na svých stránkách uspořádal Finanční a ekonomický institut (FAEI). Podle aktuální nabídky nakupuje pětasedmdesát procent lidí, slevových akcí využívá čtvrtina.
Akce! Sezonní výprodej! Nejvýhodnější nákup! Sleva až 70 %! Takovými výkřiky nás výrobci oblečení a módních doplňků bombardují několikrát ročně. A potom už je jenom na nás, zda chceme být styloví a (ekonomicky) uvědomělí, nebo jen módní (a rozhazovační).
Sehnat v půlce extrémně horkého července v Praze kvalitní letní šaty, je paradoxně nadlidský úkol. Pokud byste ale zatoužili po trenčkotu, roláku nebo zatepleném podzimním saku či kalhotách na září či říjen, jste v obchodech v polovině léta na správném místě a ve správný čas. Ale plavky, lehké šaty nebo džínové šortky? Ty mají v obchodech v parných dnech, kdy by je člověk logicky potřeboval, dávno po sezoně a jsou odsouzeny na hromadu s obřím slevovým poutákem.
Kam ten spěch? Podstatou je samozřejmě nabídnout nové sezonní zboží mnohem dříve než konkurence. A tak módní značky v červenci, zatímco se opalujeme, odhalují slavné tváře svých vánočních kampaní a navážejí do obchodů boží, které nás bude reálně zajímat nejdříve za tři měsíce.
Po fast foodu přišla tzv. fast fashion s mottem „rychle prodat, rychle obnosit, znovu rychle nakoupit“. Móda se výrazně zrychlila. Nové zboží se do obchodů naváží několikrát týdně a sezonní slevy nebo speciální akce už dávno neprobíhají jen dvakrát do roka. Naopak, probíhají každý měsíc. Cílem obchodů je prodat co nejvíce zboží, přičemž s jeho rostoucími cenami klesá kvalita, protože oblečení musí být vyrobeno rychle a s minimem nákladů. A nám, stejně jako naší peněžence, z té rychlosti může být těžko stejně jako po obědě ve fast foodu.
Letní oblečení má teď po sezoně. Megalomansky avizované, až 70% slevy, mají jediný úkol – a tím není obohatit náš šatník, nýbrž uvolnit místo v obchodě. Samozřejmě, že se s trochou štěstí a trpělivosti dají najít i nositelné a cenově atraktivní kousky, ale tak jako celá masová řetězcová produkce šla materiálově i kvalitativně dolů, logicky šla dolů i úroveň zboží ve slevách. Slevy tedy ano, ale za dodržení několika důležitých předpokladů, které zajistí smysluplný nákup a uchrání naši peněženku.
- Upřednostňovat zboží kvalitních a osvědčených značek. Vyplatí se, protože vydrží více než jednu sezonu. I dražší značky mívají slevy 50 až 70 %, a to už se přiblíží peněžence průměrného zákazníka, kterému se jindy tolik peněz najednou investovat nechce.
- Prověřit kvalitu materiálů, rovnost švů, styl zpracování.
- Do obchodů zavítat s přesnou představu, co ve skříni chybí. Problémem většiny českých šatníků je absence základních kousků (kvalitní džíny, sako, kožené boty, kabelka, …). Ve zlevněném zboží nelze pochopitelně pořídit všechno. Ale s jasným záměrem, do čeho se vyplatí investovat, se vyhneme unáhleným spontánním nákupům.
- Prověřit počty. Finální sleva nemusí být tak výrazná, jako je avizovaná (50 %, 70 % až 90 %), protože původní, přeškrtnutá cena na zboží nemusí odpovídat realitě.
- Na slevy vyrazit hned, aby na nás nezbyly jen hadříky rozházené po zemi a minimum kousků v nestandardních velikostech.
- Dát si pozor na to, zda zboží není poškozené – v mnoha případech obchodník tvrdí, že zlevněné zboží není možné reklamovat, ale není to tak úplně pravda – platí na něj stejná reklamační záruka jako na zboží nezlevněné, tedy dva roky. Výjimkou je sleva zboží z důvodu poškození, takové pak opravdu reklamovat nelze.
- Důkladně prohlédnout, zda oblečení není roztržené, špatně ušité nebo ušpiněné od make-upu předchozí zákaznice.
Móda je nevypočitatelná. Nevíme, co bude in za rok, ovšem v případě značek fungujících dlouhá desetiletí je investice zajímavou možností zhodnocení kapitálu. Již ve chvíli, kdy si dokážeme spočítat, že je lepší investovat čas od času do jedné kvalitní věci prověřené značky, než kupovat každou sezonu několik věcí průměrné kvality, se kterými poté nezbývá než se rozloučit, se dostáváme z kategorie běžného spotřebitele hnaného reklamou do kategorie uvážlivého a zodpovědného spotřebitele.
Platí staré známé – nikdo není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci. Promyšlenými nákupy módních kousků budeme ekonomičtí a ohleduplní nejen vůči sobě a své peněžence, ale i vůči světu.