Podle deníku Handelsblatt se z dlouhodobého hlediska na skandál s emisními šidítky na Volkswagenu příliš nepodepsal zdroj: Pixabay.com

KOMENTÁŘ: VW jede o sto šest, bruselský komisariát žije ve své bublině

To co se letos dělo kolem VW, zavání tím, že světovou jedničku ve výrobě aut, by rád někdo potopil. A ono se to navzdory aféře s emisním fixlováním u TDI (dieselů) nepodařilo. Bruselský komisariát tvrdí, že spotřebitele chrání proti emisní lži, když žádá pro evropské motoristy odškodnění, ale spotřebitele to, jak se zdá, ani příliš nezajímá. Cinknuté ojeté TDI od VW si naopak stále drží ceny, a celosvětově řidiči kupují nejvíce vozy právě od VW.

VW zjevně kauza nepoložila, jak možná někteří za oceánem doufali. Potvrdil pozici největšího světového výrobce au. Volkswagen za rok 2016 prodal 10,2 miliónu vozů, což je meziročně o 3,3 procenta více.  Podle deníku Handelsblatt se z dlouhodobého hlediska na skandál s emisními šidítky na Volkswagenu příliš nepodepsal.

VW také rozjíždí nový byznys. Investuje do mobilního systému na placení parkovného.  „Parkování a jeho výběr jsou zdlouhavé a v mnohých evropských a světových městech i kuriózní,“ citovali agentury Christiana Dahlheima z Volkswagen Financial Services. Má pravdu. Třeba parkování v Praze, to je přímo fraška.

V Americe chytili už před nějakým časem VW na hruškách, že v laboratořích má lepší emise, než na silnici. A že si k tomu pomohl šidítkem. Byl z toho poprask, VW platí jako mourovatý v USA, vyměnil vedení, zkrátka posypal si hlavu hodně horkým popelem. Ale ono to, jak se zdá, nestačí.

Evropská komise stále volá, že chce pro svůj evropský lid stejných tučných náplastí, jakým se dostalo americkým důvěřivým duším, tak moc morálně zasažených tou obří lží.  „Některá opravená auta VW nadále porušují emisní normy,“ burcovala nedávno Věra Jourová z evropského komisariátu. Brusel dokonce chce podle zpráv ze začátku prosince Česko a dalších sedm zemí Unie hnát k právní odpovědnosti za to, že jsou liknaví v trestání VW.

Vypadá to, že bruselským ochranářům už docházejí témata, protože ochránili a zregulovali kde co, a teď, nedej bože, dokonce i aféra VW začíná jít do ztracena. Jenže evropské motoristy zase až tak moc nezajímá. Ty zajímá, jak auto jezdí, kolik stojí, jaký je servis. Na globálním trhu v tom očividně vede VW (na rozdíl od amerických automobilek, po nichž zůstal vybydlený Detroit.)

 Byly publikovány analýzy, že „cinknuté“ ojeté vozy VW si pořád drží vysokou cenu. Jak ale pak určit výši odškodnění pro první majitele VW s emisním šidítkem? To je přitom základní podmínka, aby byla vůbec v našem evropském právním systému řeč o nějakém odškodnění – podle čeho určit výši újmy, jež se motoristovi měla stát? V praxi, tedy na silnici, v bazarech lidi zajímá, jak auto jede a kolik spotřebuje. Mezi motoristy se dokonce začíná šířit, že VW se šidítky jezdí svižněji, a je po nich (tiše) poptávka.

Už zhruba rok před dieselgate se podle poznatků FAEI.cz ve Škodě Auto mluvilo celkem otevřeně o tom, že tempo, s jakým komisaři EU, tlačí na snižování emisí, je technicky, vývojově, nezvladatelné, a padala otázka: Co s tím, když my to nestíháme vymyslet, ale Brusel si už napsal své normy? Celá aféra ve skutečnosti ukazuje na to, že EU jako instituce začíná stavět Potěmkinovy vesnice. Chce to klást reálné požadavky, ne stanovovat líbivé zelené kvóty. Není pak divu, že se to automobilky snaží obelhat jako malí kluci.

Jindřich Kolomazník

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *