VW jede o sto šest, bruselský komisariát žije ve své bublině

Názor

To co se letos dělo kolem VW, zavání tím, že světovou jedničku ve výrobě aut, by rád někdo potopil. A ono se to navzdory aféře s emisním fixlováním u TDI (dieselů) nepodařilo. Bruselský komisariát tvrdí, že spotřebitele chrání proti emisní lži, když žádá pro evropské motoristy odškodnění, ale spotřebitele to, jak se zdá, ani příliš nezajímá. Cinknuté ojeté TDI od VW si naopak stále drží ceny, a celosvětově řidiči kupují nejvíce vozy právě od VW.

Podle deníku Handelsblatt se z dlouhodobého hlediska na skandál s emisními šidítky na Volkswagenu příliš nepodepsal. Foto: Pixabay

VW zjevně kauza nepoložila, jak možná někteří za oceánem doufali. Potvrdil pozici největšího světového výrobce au. Volkswagen za rok 2016 prodal 10,2 miliónu vozů, což je meziročně o 3,3 procenta více.  Podle deníku Handelsblatt se z dlouhodobého hlediska na skandál s emisními šidítky na Volkswagenu příliš nepodepsal.

VW také rozjíždí nový byznys. Investuje do mobilního systému na placení parkovného.  „Parkování a jeho výběr jsou zdlouhavé a v mnohých evropských a světových městech i kuriózní,“ citovali agentury Christiana Dahlheima z Volkswagen Financial Services. Má pravdu. Třeba parkování v Praze, to je přímo fraška.

V Americe chytili už před nějakým časem VW na hruškách, že v laboratořích má lepší emise, než na silnici. A že si k tomu pomohl šidítkem. Byl z toho poprask, VW platí jako mourovatý v USA, vyměnil vedení, zkrátka posypal si hlavu hodně horkým popelem. Ale ono to, jak se zdá, nestačí.

Evropská komise stále volá, že chce pro svůj evropský lid stejných tučných náplastí, jakým se dostalo americkým důvěřivým duším, tak moc morálně zasažených tou obří lží.  „Některá opravená auta VW nadále porušují emisní normy,“ burcovala nedávno Věra Jourová z evropského komisariátu. Brusel dokonce chce podle zpráv ze začátku prosince Česko a dalších sedm zemí Unie hnát k právní odpovědnosti za to, že jsou liknaví v trestání VW.

Vypadá to, že bruselským ochranářům už docházejí témata, protože ochránili a zregulovali kde co, a teď, nedej bože, dokonce i aféra VW začíná jít do ztracena. Jenže evropské motoristy zase až tak moc nezajímá. Ty zajímá, jak auto jezdí, kolik stojí, jaký je servis. Na globálním trhu v tom očividně vede VW (na rozdíl od amerických automobilek, po nichž zůstal vybydlený Detroit.)

 Byly publikovány analýzy, že „cinknuté“ ojeté vozy VW si pořád drží vysokou cenu. Jak ale pak určit výši odškodnění pro první majitele VW s emisním šidítkem? To je přitom základní podmínka, aby byla vůbec v našem evropském právním systému řeč o nějakém odškodnění – podle čeho určit výši újmy, jež se motoristovi měla stát? V praxi, tedy na silnici, v bazarech lidi zajímá, jak auto jede a kolik spotřebuje. Mezi motoristy se dokonce začíná šířit, že VW se šidítky jezdí svižněji, a je po nich (tiše) poptávka.

Už zhruba rok před dieselgate se podle poznatků FAEI.cz ve Škodě Auto mluvilo celkem otevřeně o tom, že tempo, s jakým komisaři EU, tlačí na snižování emisí, je technicky, vývojově, nezvladatelné, a padala otázka: Co s tím, když my to nestíháme vymyslet, ale Brusel si už napsal své normy? Celá aféra ve skutečnosti ukazuje na to, že EU jako instituce začíná stavět Potěmkinovy vesnice. Chce to klást reálné požadavky, ne stanovovat líbivé zelené kvóty. Není pak divu, že se to automobilky snaží obelhat jako malí kluci.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Ekonomika

Důvěra českého stavebnictví v ekonomiku se propadá

Podnikatelé ve stavebnictví už dva měsíce po sobě zhodnotili svou současnou i celkovou ekonomickou situaci záporným znamínkem. Čísla z konjukturálních průzkumů Českého statistického úřadu (ČSÚ) za červenec a srpen …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Devět z deseti rodičů dává dětem kapesné. Nejčastěji kolem pěti stovek měsíčně

Průzkum
Typické české dítě jako kapesné od svých rodičů dostává kolem 500 Kč měsíčně, rodiče mu je vyplácí pravidelně každý měsíc a nejčastěji v hotovosti. Vyplývá to z marketingového výzkumu, který si na téma rodinné finance u výzkumné agentury Kantar zadala Equa bank. Oceňujeme, že banka šetření neprezentuje jako „reprezentativní průzkum“, což při pěti stech respondentů činí řada jiných firem.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru