V příštích sedmi dnech pohonné hmoty v ČR dále zlevní, a to k úrovni 43,40 koruny za litr v případě benzínu a k úrovni kolem 46,20 koruny za litr v případě nafty, pokud tedy nedojde k závažnému vyhrocení dění kolem války na Ukrajině a souvisejících sankcí Západu i ruských odvetných opatření.
Důvodem předpokládaného dalšího zlevnění je pokles cen ropy Brent na světovém trhu, pokles cen velkoobchodně prodávaných paliv na burze v Rotterdamu. Ropa Brent za posledních 14 dní zlevnila o zhruba 17 procent.
Ropa bezprostředně zlevňuje v důsledku záměru USA a jejich spojenců uvolnit až 240 milionů barelů ze svých strategických rezerv. K poklesu cen ropy i paliv přispívá také to, že Rusko zatím nadále pokračuje v prodeji ropy a plynu evropským zemím v euru, případně v dolaru, a že evropští odběratelé neukončují ani neomezují dovoz ruské ropy či plynu.
Výhledově další tlak na snížení cen pohonných hmot vyvolá snížení spotřební daně z benzínu i nafty, o němž Fialova vláda rozhodla ve středu. Snížení bude v rozsahu 1,50 koruny na litr a bude platné od začátku letošního června do konce září, tedy během vrcholné motoristické sezóny, kdy tradičně sílí poptávka po palivech.
Snížení spotřební daně může snížit také celkovou inflaci v ČR, byť opravdu jen omezeně, neboť i trvání snížení bude omezené. Motoristé v ČR ale z velké části stále jezdí na pohonné hmoty z ruské ropy, na níž mají nebývalé marže například polská společnost PKN Orlen či Maďarský MOL, dva největší provozovatelé čerpacích stanic v ČR.
Česko tedy snížením spotřební daně ekonomicky pomáhá firmám a celým zemím okolo – Polsku, Maďarsku či Rusku –, a to za cenu dalšího navyšování svého dluhu. Snížení spotřební daně pochopitelně dále navýší tuzemské veřejné zadlužení.
Podstatná část Česka jezdí nyní rekordně draho na ruskou ropu, která je přitom ale v rekordní slevě. Kdo před měsícem tleskal, když francouzské úřady u Marseille zabavily jachtu Igoru Sečinovi, ten by měl vědět i to, že tento souputník ruského prezidenta Vladimira Putina řídí Rosněfť, ruský ropný kolos.
Od ní podstatnou část své ropy kupuje třeba i zmíněný polský PKN Orlen. Orlen ropu zpracovává i v Česku, prodává pak pohonné hmoty v síti Benzina. Snížením spotřební daně z takto dodatečně navýšeného svého dluhu tedy ČR financuje právě i Rosněfť, resp. oligarchu Sečina.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)
„Česko tedy snížením spotřební daně ekonomicky pomáhá firmám a celým zemím okolo – Polsku, Maďarsku či Rusku –, a to za cenu dalšího navyšování svého dluhu. Snížení spotřební daně pochopitelně dále navýší tuzemské veřejné zadlužení.“….Asi měsíc před válkou jsem kupoval naftu za 30 Kč, nyní za 45 Kč. Rozdíl 15 Kč znamená, že na DPH má stát navíc oproti nákupu před válkou 2,60 Kč. Teď, když možná sníží spotřební daň o 1,50 Kč +0,315 Kč DPH=1,80 Kč, tak stále na tom bude lépe o 0,80 Kč, než před válkou. 2,60Kč-1,80Kč=0,80 Kč.
Provoz na cestách je obrovský a tak bych přivítal další zdražení benzínu a nafty alespoň o 10 kč……
Plně souhlasím, zdražil bych i o dalších 15Kč, kdo na to nemá ať nejezdí, těch dementů na silnicích je stále mnoho, a klesla by i úmrtnost a nehodovost…