Prazvláštní praktiky při výpočtu slev, či spíše určování původních cen produktů, procházely na českém trhu poměrně dlouho. Dalo by se říct, že je až s podivem, co zákazníci vydrželi a za jakých podmínek byli ochotni nakupovat. Během pandemie a období střídavých lockdownů se ovšem Češi naučili nakupovat on-line ve velkém, a spolu s tím také porovnávat ceny.
A Black Friday s doporučenými cenami zboží nasazenými do oblak se brzy stalo pro mnohé nakupující spíše signálem „pozor, tady bude něco špatně“. O to víc, když se z výhodného dne či týdne stal rovnou měsíc plný nadpolovičních slev.
Zákazníci už dnes zkrátka moc dobře vědí, že magická procenta dolů u ceny nejsou všechno. Chtějí ušetřit doopravdy – o to víc v současné situaci, kdy řada z nich hlídá každý výdaj. Zároveň se nebojí dát formou recenzí a zpětné vazby na sítích dát vědět, že kouzlení s cenami u nich neprojde.
A na požadavky zákazníků zareagovala i EU, která svou směrnicí o ochraně spotřebitele jasně nastavila pravidla, jež by měla přimět e-shopy uvádět slevu z nejnižší ceny za posledních 30 dnů. Pro obchodníky to znamená jediné – pokud si chtějí udržet loajalitu a spokojenost nakupujících, musí být maximálně transparentní a zároveň se nebát zakousnout do svých marží.
Ano, někdy to je bolestivá cesta. I nám pár let trvalo, než jsme se obecnou praxi nastavování slev rozhodli změnit. Už od loňského roku ale u každého produktu zveřejňujeme graf vývoje cen a zároveň každou slevu počítáme z nejnižší ceny za posledních 30 dní.
V metodice jsme dokonce ještě přísnější, než Hlídač shopů, který byl v tomto směru průkopníkem a se kterým spolupracujeme už od roku 2019. Spolu s Alza.cz jsme se stali průkopníky férového přístupu k nastavování slev, ke kterému se postupně se přidávají i další e-shopy.
Snažíme se o maximální transparentnost cen a v praxi již nyní provozujeme model, na který budou muset od příštího roku přejít všichni prodejci. A zpětná vazba nás utvrzuje v tom, že jsme se vydali správnou cestou. Zákazníci totiž v rámci Black Friday mnohem víc ocení skutečnou slevu 20 procent, než vybájených osmdesát, a dávají to najevo jak počtem objednávek, tak ohlasy v recenzích.
Jak bude „očištěné“ Black Friday v praxi fungovat, můžeme jen odhadovat. Je jasné, že ze strany mnoha obchodníků přijde snaha o „alternativní“ výklad směrnice a její obcházení. Je škoda, že někteří obchodníci stále nepochopili význam prozákaznického přístupu a toho, že férově nastavené slevy se jim mnohonásobně vrátí.
Autorka je generální ředitelka společnosti CZC
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com