Koronavirus na silnicích: Mrtvých je paradoxně více

Analýza
Ačkoli kvůli pandemii koronaviru a omezení pohybu výrazně ubylo rovněž aut na silnicích, na nejtragičtějších následcích dopravních nehod se to zatím neprojevilo. Za první tři měsíce roku mrtvých na silnicích přibylo.
Provoz na silnicích je sice kvůli koronaviru výrazně slabší, ale tragických nehod zatím neubylo. Foto: Pixabay.com

Od ledna do března zemřelo při dopravních nehodách podle předběžných údajů 103 lidí, což je o 15 více než ve stejném období loňského roku. Po třech letech, kdy v prvním čtvrtletí nebylo usmrceno více než 88 osob, tak jde o srovnatelný výsledek jako před čtyřmi lety: Tehdy zemřelo 106 řidičů, spolujezdců nebo chodců.

Z policejních statistik vyplývá, že na nárůstů počtu obětí se významně podíleli řidiči, kteří jeli nepřiměřenou rychlostí, nevěnoval se plně řízení, přejeli z nějakého důvodu do protisměru anebo srazili chodce na přechodu.

Ani březen „nepomohl“

Vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold uvedl, že po nepříznivém začátku roku výrazně ovlivnila provoz na silnicích „protikoronavirová opatření“ omezující pohyb lidí. V březnu tak ubylo nehod, lehkých i těžkých zranění.

PSALI JSME:
Koronavirus na jaře v Česku zachrání život až desítkám lidí. Ubývá dopravních nehod i kriminality

Například počet nehod bylo bezmála o čtvrtinu méně, těžce zraněných dokonce o více než polovinu. „Ani v tomto měsíci se ale bohužel nepodařilo významně snížit počet úmrtí. Celková bilance čtvrtletí je tak u smrtelných nehod horší než v loňském roce,“ konstatoval.

Zajímavé je srovnání počtu nehod a zraněných v průběhu března, kdy začala platit pravidla o omezení pohybu lidí. Zatímco celkový počet těžce i lehce zraněných se celý měsíc pohyboval v meziročním srovnání pod hodnotami z loňského března, počet nehod byl vyšší až do 14. března, a až poté klesl po loňskou hranici.

U usmrcených to bylo jiné: Pod loňské hodnoty se počet dostal až 23. března. Od 21. do 26. března dokonce na silnicích nezemřela ani jedna osoba. Celkem bylo takových dní bez obětí celkem devět. Jenže v loňském březnu bylo takových dní evidováno deset.

PSALI JSME:
Systém, kterým si automobil v případě nehody sám zavolá o pomoc, už je v ostrém provozu

Neukáznění řidiči

Po nástupu pandemii v Česku přitom vedení policie oznámilo, že kvůli ochraně zdraví omezí některé kontroly na silnicích. Někteří řidiči si to vyložili tak, že je teď za porušení pravidel nebude nikdo trestat, a tak šlápli na plyn. Jenže pokuty a trestné body za rychlou jízdu, kterou zaznamenají například kamery, mohou motoristé dostat i během pandemie.

„Stále se ale objevují řidiči, kteří si právě klidnější provoz a nižší počet aut na silnicích vykládají jako ‚příležitost‘. Nerespektují pravidla silničního provozu a riskují tak nejen pokutu, ale ohrožují zdraví a životy dalších účastníků,“ uvedla například policejní mluvčí Ústeckého kraje Šárka Poláčková.

Šéf BESIPu Tomáš Neřold varoval před tím, aby řidiči podlehli klamnému pocitu bezpečí a volnějších pravidel, což vyvolává menší hustota dopravy kvůli nouzovému stavu. Nepřiměřená rychlost spolu s nevěnováním se řízení, upozornil, patří dlouhodobě k nejčastějším příčinám tragických dopravních nehod.

„Lidé v boji proti šíření koronaviru projevují silnou vlnu solidarity a vzájemné ohleduplnosti. Prosím řidiče, aby si odpovědnost a rozumné chování přenesli i na silnice. Záchranáře, hasiče a policisty potřebujeme v tomto období na jiných místech než u dopravních nehod,“ dodal Neřold.

PSALI JSME:
Staří šoféři do šrotu? Omyl. Nejvíce vážných nehod zaviní mladí do 25 let

Ochrana bezpečnostních pásů

Podle ředitele Centra dopravního výzkumu Jindřicha Friče je možné některé následky dopravních nehod eliminovat poměrně jednoduchým způsobem – důsledným používáním bezpečnostních pásů v automobilech.

„Za jednu z oblastí s nejvyšším potenciálem snížení fatálních a závažných následků nehod pokládám (ne)používání zádržných systémů. Dlouhodobě třetina usmrcených a pětina těžce zraněných nebyla ve vozidlech připoutaná bezpečnostním pásem,“ sdělil Frič.

Platí rovněž, že čím nižší třída silnice, tím vyšší je podíl nepřipoutaných. „Například na silnicích třetích tříd a místních komunikacích nebyla téměř polovina usmrcených osob připoutaná,“ dodal Frič.

PSALI JSME:
Bezpečnostní systémy pojistku nezlevní

Zavřít reklamu ×

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB