Koronavirus v datech: Prodej lihovin se propadl o třetinu

Analýza
Češi patří mezi největší konzumenty alkoholu. Ale ani tato národní neřest nezabránila v koronavirové pandemii v razantním propadu spotřeby nejen piva a vína, ale rovněž destilátů. Prodej lihovin v restauracích se vloni zatím snížil o více než dvě miliardy korun. Dostupná data ale ještě nezahrnují období vánočních svátků a konce roku, kdy se tvrdý alkohol nakupuje nejvíce.
V restauracích se prodeje tvrdého alkoholu propadly kvůli pandemii o několik miliard korun. Ilustrační foto: Pixabay.com

Alkohol tvoří téměř polovinu výdělku restaurací, od ledna do září se ale jeho podíl propadl na 17 procent. Na spotřebě i dovozu „tvrdého alkoholu“ se podle analýzy projektu Česko v datech podepsala protiepidemická omezení více než u piva a vína.

Svou roli hrálo jak uzavření restaurací, tak i výrazný úbytek zahraničních turistů. Zato tržby specializovaných obchodů s alkoholem v listopadu překonaly loňský výsledek až o 69 procent, jak ukazují údaje České spořitelny o karetních transakcích.

Vývoz českého piva na jaře oproti loňsku poklesl, v letních měsících ale podle Českého statistického úřadu vzrostl až na rekordních 60,9 milionu litrů. Z lihovin se podobně dařilo pouze rumu, a to v srpnu.

Zatímco piva a vína se během jarní vlny pandemie dováželo do Česka podobné množství jako v uplynulých letech, lihoviny se zejména v dubnu a květnu propadly o více než polovinu. Hodnota piva prodaného v Česku meziročně poklesla o 22 procent, u lihovin šlo podle průzkumu agentury Nielsen dokonce o 31 procent.

PSALI JSME:
Proč pivovary zdražují?

„Analýza sleduje meziroční změnu od ledna do září, promítl se do ní tedy jen první lockdown. V létě se hodnoty vrátily na běžnou úroveň. To však platí především u piva, u lihovin se návrat k původním hodnotám nekonal,“ uvedl Tomáš Odstrčil z analytického projektu Česko v datech.

Vinotéky a pivotéky si polepšily

Spotřebu alkoholu ovlivnilo uzavírání barů a restaurací, které více než polovina Čechů uvádí jako jeden z hlavních důvodů omezeného pití alkoholu. Vyplývá to z dat Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky.

Právě alkohol podle společnosti Dotykačka běžně tvoří téměř polovinu tržeb restaurací. Pivo představuje 38 procent, ostatní alkoholické nápoje asi 11 procent. V říjnu se pivo na tržbách podílelo jen 15 procenty a ostatní alkohol dokonce jen dvěma procenty.

Při prvním lockdownu dosáhl úbytek piva prodaného v restauracích 50 milionů litrů. O 30 milionů litrů (tedy asi miliardu korun) naopak podle agentury Nielsen vzrostl přímý prodej piva v obchodech. Prodejny zaměřené na alkohol si tak mohly výrazně polepšit.

PSALI JSME:
Od listopadu k dnešku: Kouříme a pijeme alkohol víc než před listopadem?

Podle údajů o karetních platbách klientů České spořitelny činil meziroční nárůst listopadových útrat ve vinotékách, pivotékách a podobných obchodech až 69 procent. Nejsilnější byl pro tyto obchody týden od 9. listopadu, kdy se meziroční přírůstek vyšplhal až na 89 procent.

Miliardové propady lihovin

Prodej lihovin se vloni v restauracích propadl o 2,2 miliardy korun, nárůst prodejů ve specializovaných obchodech o 0,2 miliardy korun však ztrátu ani zdaleka nevyvážil.

„Zatímco pivo tradičně zažívá největší oblibu v letních měsících, lihoviny Češi v největší míře kupují kolem Vánoc a Nového roku. Preventivní opatření proti šíření koronaviru ale s největší pravděpodobností zahýbají i se silvestrovskými večírky,“ řekl Tomáš Odstrčil z Česka v datech.

Loňské statistiky může výrazně ovlivnit také úbytek zahraničních hostů, jejichž počet v ubytovacích zařízeních v loňském druhém čtvrtletí meziročně poklesl zhruba o 96 procent.

PSALI JSME:
Alkoholová turistika a levné cigarety dělají z Čechů statisticky větší pijany a kuřáky

Pivovarnické ztráty

Razantní úbytek turistů a opakované uzavírání hospod, barů a restaurací má neblahý dopad rovněž na české pivovary. Týdně přicházejí o více než 340 milionů korun, celkově pak v druhé vlně pandemie mohou ztratit na tržbách za čepované pivo až 3,8 miliardy korun. Vyplývá to ze studie Centra ekonomických a tržních analýz (CETA) pro Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS).

Podle analytika centra Michaela Fanty může mít koronavirová pandemie citelný dopad na provoz hospod i poté, co se znovu otevřou. „Důvěra českých spotřebitelů v bezpečnost gastronomie je silně otřesena a vnitřní prostory restauračních zařízení mohou být nadále částí veřejnosti považovány za rizikové,“ řekl Fanta.

Výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová uvedla, že je zapotřebí brát v úvahu rovněž riziko, které pramení ve změně spotřebitelského chování. „Zákazníci, kteří svou spotřebu čepovaného piva nahrazují během pandemie pivem baleným, mohou u těchto zvyklostí zůstat i v budoucnu, což ovlivní míru ziskovosti nejen restauračních zařízení, ale také samotných pivovarů. Tradice české pivní kultury a české hospody je významně ohrožena,“ varovala Ferencová.

PSALI JSME:
Místo hospod garáže. Zavřít lidi doma prostě nejde, je to nereálné

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Ceny ve stavebnictví stále rostou

Investoři i drobní stavebníci už mnoho měsíců doplácejí na rostoucí ceny ve stavebnictví, které jim výrazně zvyšují náklady. A nic se na tom stále nemění, zdražování stále pokračuje. Podle aktuálních dat Českého …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.