Láska prochází účtem. Jak zamilovaní řeší (nejen) společné peníze

Jeden účet pro oba, nebo si ponechat každý svůj? A výdaje rozdělit napůl, nebo podle toho, kdo kolik vydělává? A kdo má společné nákupy kontrolovat. „Valentýnský průzkum“ Air Bank ukazuje, že pro páry i rodiny mohou být finance nejen zdrojem příjemných zážitků a stability, ale i nečekaného napětí.
Pevnost zamilovaného páru se pozná při řešení praktických věcí, zejména při nakládání se společnými penězi. Ilustrační foto: Pixabay.com
Pevnost zamilovaného páru se pozná při řešení praktických věcí, zejména při nakládání se společnými penězi. Ilustrační foto: Pixabay.com

Jedním z hlavních závěrů šetření, které mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici, je skutečnost, pro většinu českých domácností je klíčová rovnováha – mezi vlastním soukromím a současně vzájemnou důvěrou a transparentností.

Pokud jde o sdílené, respektive oddělené účty, je situace poměrně vyrovnaná. Z oslovených rodin 42 procent účty sdílí, 45 procent párů nemá vzájemný přístup k účtům a 12 procent finance zásadně nesdílí. Zároveň platí, že čím více finance sdílíme, tím více se ve vztahu otevíráme.

„Peníze mohou být v partnerských vztazích i zdrojem napětí a nejčastěji uváděným důvodem nespokojenosti bývá nerovné postavení v přístupu k účtům – například když je jeden z partnerů disponentem účtu druhého, ale naopak to neplatí,“ řekl Petr Šmíd, vedoucí oddělení Výzkum trhu v Air Bank.

Z šetření rovněž vyplývá, že lidé nejčastěji volí tři základní modely hospodaření. Jedna skupina má účty striktně oddělené a na společných výdajích se domlouvají podle potřeby. Druhá skupina kombinuje společný účet pro domácnost s individuálními účty, které si spravují podle svého.

A pak jsou tu páry, které mají finance zcela propojené a všechny výdaje sdílí. To je nejčastější u dlouhodobých vztahů a u párů s dětmi. Každý model má svá pro a proti – zatímco oddělené finance poskytují soukromí a kontrolu, sdílené účty mohou být efektivnější a ulehčují dlouhodobé plánování.

Přístup k rodinným financím se obvykle vyvíjí v závislosti na životních událostech. Prvním zlomovým okamžikem bývá sestěhování, kdy se partneři rozhodují, jak nastavit pravidla společného hospodaření.

Další změna přichází s hypotékou, která obvykle vede k užšímu propojení financí a vyšší kontrole výdajů. Narození dítěte mění nejen dynamiku vztahu, ale i finanční odpovědnost – kdo bude hlavním živitelem a jak budou výdaje rozděleny?

Naopak v případě rozchodu nebo rozvodu je klíčové, aby se finance daly snadno oddělit a každý měl přehled o tom, co komu patří. „Náš průzkum ukazuje, že sdílení peněz je v partnerských vztazích především otázkou důvěry a jasně nastavených pravidel,“ dodává Petr Šmíd.

Ženy chtějí praktické auto

Páry také obvykle dospějí do okamžiku, kdy si společně pořizují vozidlo. Společnost AAA Auto provedla ke svátku zamilovaných analýzu, jaké vozy upřednostňují ženy a jaké muži. U žen hrají hlavní roli aktuální i budoucí potřeby.

Mladší a bezdětné ženy preferují stále menší praktické hatchbacky, ty s dětmi ale nedají dopustit na praktické městské crossovery. Muži jsou při výběru daleko náročnější. Více než praktické využití řeší doplňkovou výbavu a výkon motoru. Nejprodávanějšími modely jsou ale u obou pohlaví Škoda Octavia a Fabia.

„Ženy a muži u nás kupují automobily v poměru třicet ku sedmdesáti, ale reálný rozdíl mezi řidiči a řidičkami je daleko menší. Muži často totiž pořizují auto do rodiny, a tak jeho reálným uživatelem nebývají jen oni, ale i jejich drahé polovičky,“ uvedla Karolína Topolová, šéfka skupiny Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto.

Pokud jde o výběr auta pro rodinu, pak obě pohlaví podle Topolové řeší hlavně praktickou stránku vozu. Pokud ale vybírá jen jedna strana, pak se přístup ke koupi vozu liší. „Ženy si bez ostychu nechají poradit a jsou často daleko zvídavější než muži,“ sdělila Topolová.

Řeší tak třeba velikost s ohledem na reálné užívání vozu, nevyžadují mnoho asistenčních prvků, když vědí, že je nebudou využívat, a zohledňují při výběru roční nájezd kilometrů. „Když nenajedou moc, raději si koupí mladší vůz, který jim pak déle vydrží,“ vysvětlila Topolová.

To ale neznamená, že by muži nebyli praktičtí. „Jen si rádi dopřejí komfort s více asistenčními prvky a prostě je baví mít více koní pod kapotou,“ poznamenala Karolína Topolová.

Nebezpečné online seznamování

Aby si zamilovaná dvojice mohla pořídit společné auto, musí se nejprve seznámit. Čím dál oblíbenější jsou různé seznamovací aplikace. Podle průzkumu Avastu, kterého se zúčastnila tisícovka dotázaných, je někdy ve svém životě použilo až 53 procent Čechů.

Jak upozornil Avast, přední značka v oblasti digitální bezpečnosti a ochrany soukromí společnosti Gen, ne všichni je považují za bezpečné. A mají k tomu důvod: 45 procent lidí se na seznamkách přinejmenším každý týden setká s podezřelými profily nebo zprávami.

„Seznamovací aplikace jsou mezi lidmi oblíbeným místem, kde se mohou seznámit. Důležité ale je, aby při jejich používání lidé mysleli hlavně na svou bezpečnost,“ sdělil Jakub Vávra, analytik hrozeb Avastu.

„Ne každý uživatel je totiž používá s dobrým záměrem a je poměrně snadné narazit na podvodníka či nebezpečnou osobu. S dotyčným bychom měli sdílet co nejméně citlivých informací a při podezření ukončit kontakt a osobu nahlásit platformě,“ dodal Vávra.

Trochu paradoxně považují Češi sociální sítě za bezpečnější místo k seznámení než tradiční seznamovací aplikace. O bezpečnosti Instagramu je přesvědčeno 59 procent Čechů. Na druhém místě volí LinkedIn, který jako bezpečný označilo 53 procent.

U seznamovacích aplikací se pak důvěra různí. Nejvyšší důvěru má aplikace Badoo, které věří 46 procent Čechů a oblíbený Tinder, který vnímá jako bezpečné místo zhruba 44 procent současných či minulých uživatelů seznamovacích aplikací.

Čokoláda i erotické pomůcky

A jakými dárky se zamilované páry – ať už se seznámí jakkoli – nejčastěji obdarovávají? To ve svém průzkumu pro online tržiště Allegro řešila agentura Perfect Crowd. Více než polovina Čechů přitom chce koupit aspoň jeden valentýnský dárek.

Klasikou zůstávají čokoláda, květiny a parfémy, ale roste i zájem o zážitky – oblíbené jsou dárkové poukazy, romantické večeře nebo deskové hry pro dva. Data také potvrzují, že ženy očekávají dárek častěji než muži, což se odráží v prodejních trendech.

Mezi nejprodávanějšími produkty dominují typicky ženské zboží, ale také erotické pomůcky, jejichž prodej v únoru výrazně roste. A právě muži – zejména ti ve třicítce – po nich sahají nejčastěji. Podle dat Allegro.cz patří mezi časté dárky také šperky, dámské spodní prádlo a pyžama.

Nezbytnou součástí Valentýna jsou i růže – a to nejen ty čerstvé. V posledních letech se hitem staly květiny z Lego stavebnic, přičemž rekordní prodeje na Allegro.cz byly zaznamenány mezi 8. a 13. únorem loňského roku. Nejprodávanější je Lego kytice růží, ale populární jsou i další varianty.

Muži sice dostávají dárky méně často, přesto některé kategorie vyčnívají. Mezi nejprodávanější produkty patří hodinky, následované pánským spodním prádlem – zejména boxerkami – a poněkud překvapivě i ponožkami.

Pandemie zvýšila popularitu deskových her pro dospělé, které si udržely silnou pozici mezi oblíbenými dárky. Kromě toho data Mall.cz ukazují, že v únoru stoupá prodej kondomů Durex až o třetinu, přičemž dominují velká balení po 40 a více kusech.

POZNÁMKA REDAKCE: Tento článek nebyl vygenerován pomocí umělé inteligence (AI) ani ve spolupráci s ní.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena