Letečtí dopravci v Evropě čelí „tsunami“ propouštění

Evropské aerolinky čelí nejtěžší situaci své moderní historie. Víra v rychlé oživení po koronakrizi bere zasvé a dopravci se připravují na novou realitu: Lidé budou trvaleji létat o dost méně než před úderem koronaviru.
British Airways minulý týden oznámily, že zřejmě budou muset propustit více než čtvrtinu svých zaměstnanců. Foto: Depositphotos.com

Jen v minulém týdnu evropské aerolinky oznámily, že sníží stavy zaměstnanců o desetitisíce pracovníků. Dopravci Ryanair, Lufthansa, British Airways, Scandinavian Airlines a Air France-KLM dohromady zruší 32 tisíc pracovních míst. Další aerolinky je v tomto budou následovat.

Snižování stavů bude probíhat několika i způsoby, které by měly zmírnit jeho tíživý sociální dopad, například přeřazováním pracovníků z plných úvazků na částečné, rozsáhlými stop-stavy nebo realizací předčasných odchodů do starobního důchodu.

Například 80 tisíc z celkem 130 tisíc zaměstnanců Lufthansy už nyní funguje v režimu zkrácené pracovní doby. Letový rozvrh německého leteckého dopravce číslo jedna se intenzitou zajišťovaných linek vrátil zhruba na úroveň roku 1955. Na tři tisíce denních letů společnosti je zrušeno a 92 procent její letecké flotily uzemněno.

PSALI JSME:
V Česku se asi budou znárodňovat aerolinky. A také v Itálii, Belgii, Německu či Austrálii

V dalších měsících dorazí opravdová „tsunami” propouštění, varují experti z letecké branže. Bez pomoci vlád bude prý odvětví zcela zdecimováno. British Airways minulý týden oznámily, že zřejmě budou muset propustit více než čtvrtinu svých zaměstnanců.

Celosvětové tržby civilní letecké dopravy letos poklesnou až o 55 procent, což odpovídá 314 miliardám dolarů, uvádí International Air Transport Association.

Vlády se zřejmě výrazně vloží do situace a budou aerolinky masivně zachraňovat. Lufthansa intenzivně vyjednává s německou vládou o finanční pomoci. Pomoc už získala od švýcarské vlády, jedná také s vládou rakouskou a belgickou. V problémech je také tuzemský dopravce Smartwings, ani on se zřejmě neobejde bez pomoci vlády.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Jak se ochránit před krachem aerolinek? Možností je víc

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Hodnota Tesly klesla o 50 miliard dolarů

Investorům se nelíbí, že Elon Musk představil pouze vize, které zatím nemají hmatatelnou podobu. Předpokládali, že Tesla přijde s přelomovou baterií o vysoké životnosti, která by mohla snížit náklady na provoz …

Ve stínu minulé slávy: eBay slaví čtvrt století

V září slaví eBay své 25. narozeniny. Začal v roce 1995 jako čistě aukční portál. Ve své době byl fenoménem a průkopníkem internetového obchodování. Na poli globální e-commerce neměl tehdy v podstatě konkurenci. …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru