„Mnoho studentů a studentek s hledáním letní brigády čeká, až skončí školní rok. A to již mohou být nejlepší místa obsazená. Vyplatí se tedy vybírat již v první polovině června,“ doporučuje Tomáš Pavlíček z portálu Prace.cz.
„Letos mají brigádníci největší šanci získat práci na pozicích prodavač, pokladní, administrativní pracovník a dělník. Následují pozice v gastronomii: číšník/servírka a kuchař, hodně poptávaná je i pozice zaměstnance provozu restaurace či pomocná síla do kuchyně, což koresponduje s růstem nabídky gastronomických služeb v turisticky exponovaných lokalitách,“ doplňuje Tomáš Pavlíček.
„Velký zájem zaměstnavatelů je také o řidiče a skladníky/manipulanty. Práce v logistice a skladech je hodně celý rok, nyní zde firmy potřebují vykrýt činnosti svých kmenových zaměstnanců, kteří budou čerpat dovolenou.
Žádaní jsou také pracovníci ostrahy ze stejných důvodů, léto je navíc hlavní sezónou hudebních festivalů a dalších velkých kulturních či sportovních akcí, kde jsou právě pracovníci ostrahy třeba,“ dodává Tomáš Pavlíček.
Brigádníci jsou ale často vybíraví, chtějí méně náročné pozice. Nicméně nabídka pracovních pozic ne vždy koresponduje s přáním uchazečů o práci. „Zájemce o brigádu láká často rozmanitější práce, např. jako řidič, kurýr či delegát cestovní kanceláře, nebo naopak pohodovější práce na recepci či jako fakturant/fakturantka,“ říká Tomáš Pavlíček z portálu Prace.cz.
Kolik si brigádníci vydělají?
Podle dat portálu Platy.cz si například pomocná síla do kuchyně vydělá v průměru 150 korun za hodinu, dělník 170 Kč/h, pracovník ostrahy 175 Kč/h, číšník 183 Kč/h. Prodavač pak 184 Kč/h, skladník 188 Kč/h, delegát cestovní kanceláře 193 Kč/h, administrativní pracovník 195 Kč/h, řidič 205 Kč/h, kurýr 215 Kč/h.
Průměrné hodinové výdělky v krajích | |
Praha | 165 Kč |
Středočeský kraj | 153 Kč |
Jihočeský kraj | 145 Kč |
Plzeňský kraj | 152 Kč |
Karlovarský kraj | 155 Kč |
Ústecký kraj | 153 Kč |
Liberecký kraj | 147 Kč |
Královehradecký kraj | 149 Kč |
Pardubický kraj | 143 Kč |
Vysočina | 144 Kč |
Jihomoravský kraj | 148 Kč |
Olomoucký kraj | 146 Kč |
Moravskoslezský kraj | 145 Kč |
Zlínský kraj | 141 Kč |
Pozn.: Jde o průměry, výdělky mohou být vyšší i nižší, a to v závislosti na dané pozici, situaci na trhu a typu práce (Zdroj: Fajn-brigady.cz)
Nejvíce brigádnických nabídek je z Prahy (40 %), Jihomoravského kraje (14 %) a Středočeského kraje (11 %). Dále pak následují kraje Moravskoslezský (6 %), Plzeňský (4 %), Jihočeský (4 %) a Královéhradecký (3 %). Ostatní kraje mají pod 3 %, nejméně pak kraj Karlovarský (1 %).
Nabídek brigád je méně, studenti mohou poděkovat vládě
Studenti i další lidé, kteří hledají práci na léto, mají letos menší šanci získat brigádu. Nabídka je výrazně omezenější než loni. Negativně ji ovlivnily změny v dohodách o provedení práce, které prosadila současná vláda (např. nárok na dovolenou, nárok na příplatek za práci v noci nebo ve svátek apod.) a postavila tak dříve atraktivní dohody v podstatě na roveň se zaměstnaneckým poměrem.
Zájem firem o brigádníky a sezónní pracovníky se letos ve srovnání s předchozími lety snížil. Zatímco ještě loni nabídka letních brigád převyšovala poptávku ze strany uchazečů, tento rok se podobná situace neočekává.
„Firmy se ve stále větší míře snaží snížit potřebu brigádníků a práci, na kterou je v minulosti najímali, rozdělit mezi kmenové zaměstnance,“ uvádí Jitka Kouba, marketingová ředitelka Grafton Recruitment, a dodává: „Příčinou tohoto trendu je především celková ekonomická situace. Firmy ještě pociťují následky dřívější vysoké inflace a ochlazení spotřebitelské poptávky.“
Z výše uvedeného tedy vyplývá snaha firem ušetřit. Nová legislativa znamená pro firmy nejenom obrovský nárůst administrativy, ale i výrazné zvýšení nákladů. „Rostoucí administrativní zátěž, vyšší náklady na brigádníka a nižší flexibilita však znamenají, že firmám dává menší smysl brigádníky vůbec najímat,“ říká Jitka Kouba.
I to může být podle ní jedno z vysvětlení tohoto poklesu nabídek. „Je však otázkou, zda nejde pouze o pokles dočasný. Lidé na trhu nejsou a je možné, že firmy nezvládnou vykrýt své potřeby vlastními lidmi a v létě nábor brigádníků přece jen zintenzivní,“ uzavírá marketingová ředitelka Grafton Recruitment.