
Zákon stanoví povinnost zimního obutí v období mezi 1. listopadem a 31. březnem. Samotné časové vymezení však není to jediné, co musejí řidiči brát v potaz. Použít zimní pneumatiky musejí v daných měsících v případě, že se na komunikaci nachází sníh, led nebo námraza.
Musejí je použít také v situacích, kdy lze, vzhledem k povětrnostním podmínkám, sníh, led nebo námrazu na vozovce předpokládat. Jinými slovy, pokud je krásné počasí i na začátku listopadu, je možné přezout i o pár dní později a žádného přestupku se nedopouštíte.
Obecně se uvádí jako rozhodná teplota 7 stupňů – při nižších venkovních teplotách již letní pneumatiky ztrácejí své optimální vlastnosti, i kdyby bylo sucho. V praxi řada řidičů přezouvá během října a zpět na letní v průběhu dubna. Je to bezpečnější a zároveň se tím s jistotou vyhnou hrozbě pokuty.
Řidiči se mohou na některých komunikacích setkat s dopravní značkou „Zimní výbava“. Jde o problematické úseky se zvýšeným výskytem rizikových jízdních podmínek.
Dopravní značka je samozřejmě platná celoročně, proto u ní zpravidla naleznete dodatkovou tabulku omezující její účinnost. Za touto značkou musíte mít zimní pneumatiky vždy, i kdyby byl krásný zimní den a teplota deset stupňů nad nulou.
Jestliže vyrážíte na zahraniční cestu, zjistěte si, jaká právní úprava platí na tamních komunikacích. Například v sousedním Rakousku platí povinnost zimní výbavy, za podobných podmínek jako v ČR, až do 15. dubna. V horách buďte navíc vybaveni sněhovými řetězy, jinak se vystavujete riziku pokuty až do výše 5 000 euro.
V Německu není povinnost zimního obutí aut nijak časově omezena, je vyžadováno jen v případě, že se na vozovce nachází sníh, led nebo námraza. Ani na Slovensku není pro zimní pneumatiky žádné určené časové rozmezí, jsou podmíněny pouze nepříznivými klimatickými podmínkami.
Životnost je omezená
Samozřejmě není nutné kupovat každý rok nové zimní pneumatiky, nicméně jejich životnost je při běžném používání vozu omezena přibližně na čtyři roky. Nové gumy mají hloubku dezénu 7-8 mm. Používáním se jeho hloubka zmenšuje a když dosáhne méně než 4 mm, stav pneumatik je považován za nebezpečný a v zimních podmínkách je nelze používat.
Ohledně nutnosti vyměnit pneumatiky za nové si nechte poradit v servisu. Jestliže si je měníte svépomocí, hloubku změříte pravítkem. Vždy ale měřte na několika různých místech, pneumatiky mohou být opotřebované nerovnoměrně. K tomu, aby bylo opotřebení co nejrovnoměrnější, je vhodné pravidelně měnit přední pneumatiky za zadní.
I když služeb pneuservisu nevyužíváte, měli byste zde alespoň jednou za dva roky nechat překontrolovat optimální vyvážení pneumatik a případné defekty na podvozku.
K degradaci materiálu dochází i při samotném skladování. Své vlastnosti pneumatiky ztrácejí, aniž by byly použity. Rok výroby najdete přímo na plášti, poslední čtyřčíslí značí týden a rok zhotovení.
Pneumatiky starší deseti let se nedoporučuje používat, ani kdyby byly zcela nepoužívané. Při nákupu nových pneumatik se řiďte především technickými parametry vašeho vozu a dále také vaším stylem jízdy a četností využívání auta.
Rozdíly jsou pochopitelně i v ceně, nejlevnější modely se prodávají kolem 800 korun, za ty nejdražší dáte tisíce za kus. Kdo by chtěl ušetřit, ať pořídí ideálně střední třídu, která bude pro většinu řidičů dostačující. Vyměnit jen jednu nápravu a na druhé ponechat pneumatiky letní určitě bezpečnou jízdu neumožní.
S ohledem na mírné zimy volí stále více řidičů pneumatiky celoroční, na což svou nabídkou reagují také výrobci. „Celoročky“ kombinují vlastnosti obou typů pneumatik, jsou ideální do měst a do míst, kde je zima mírná a sníh a námraza je na silnicích jen výjimečně. Jejich výhoda je jasná – majitelé ušetří při přezouvání dvakrát do roka čas i finance.
Nevýhodou je výše počáteční investice, neboť jejich cena bývá vyšší. Je třeba si také uvědomit, že jsou pneumatikami kompromisními a nejsou vhodné pro náročné uživatele. Legislativní požadavky splňují za předpokladu, že nesou označení 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake – tři vrcholky hor se sněhovou vločkou, pozn. red.) a že je jejich dezén hluboký minimálně 4 mm.
Pneumatiky s označením M+S (Mud + Snow – bláto a sníh) již nejsou od loňského října přípustné. Výjimku mají jen pneumatiky s datem výroby před 1. lednem 2018, které byste ale s ohledem na jejich stáří již stejně používat neměli.
Důvod přechodu na nové značení je bezpečnostní, původní symbol mohly nést i pneumatiky, které zimní podmínky zvládaly jen průměrně. Gumy s novým označením naproti tomu musí procházet přísným testováním.
Bezpečí především
Motivací pro včasné přezutí gum je samozřejmě legislativní požadavek, ale především bezpečí na silnici. Rozdíl mezi letní a zimní výbavou tkví nejen v materiálech, z nichž jsou gumy vyrobeny, ale také v tvrdosti a typu dezénu. Zimní pneumatiky jsou měkčí, dezén jemnější a materiál umožňuje lepší přilnavost k vozovce.
Zimní vzorek má díky vyššímu počtu drážek menší styčnou plochu se silnicí. Díky tomu lépe odvádí vodu a tající sníh, ale zároveň snižuje ovladatelnost auta v zatáčkách nebo při vyšších rychlostech.
Pokud by vás napadlo sjeté zimní gumy využít jako letní, není to dobrý nápad. Jejich jízdní vlastnosti budou určitě horší než těch letních v optimálním stavu. Teplé počasí ovlivňuje jejich tvrdost a rychle se opotřebovávají. Vůz se pak hůře ovládá, prodlužuje se brzdná dráha a auto má vyšší spotřebu.
Na českých silnicích vám pokuta za používání zimních pneumatik v létě nehrozí, ale například v Itálii by vás mohlo přijít pěkně draho. U nás se nevhodné obutí vozidla může promítnout do výše pojistného plnění v případě nehody, jestliže použití nevhodných pneumatik bylo v příčinné souvislosti s jejím vznikem či mělo vliv na rozsah škody.
Totéž samozřejmě platí i v případě, že k nehodě dojde v zimních měsících a vliv na ni bude mít letní obutí vozidla. V takovém případě se o vás bude zajímat i policie. Body vám nehrozí, ale výše udělené pokuty je do 2 000 korun na místě, ve správním řízení 1 500 až 2 500 Kč. Policie vám navíc v odůvodněných případech může zakázat pokračování v jízdě.
V každém případě je nutné si uvědomit, že ani ty nejnovější a nejdražší zimní pneumatiky vám nezaručí naprostou přilnavost a stabilitu. Svou jízdu vždy přizpůsobte stavu vozovky a při výrazně špatném počasí zvažte odložení své cesty.

















