Lidé se necítí v Praze bezpečně. Mají strach z dopravy

Hlavní město propadlo v průzkumu takzvané dopravní bezpečnosti. Pouze sedm procent lidí se v pražských ulicích cítí bezpečně. Naopak v nebezpečí či dokonce v extrémním nebezpečí si připadá 40 procent obyvatel. Ukázal to mezinárodní průzkum, jehož výsledky poskytla Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) společnost Cyclomedia.
V centru Prahy je tolik aut, že ani nejde zaparkovat. Ilustrační foto: Pixabay.com
V centru Prahy je tolik aut, že ani nejde zaparkovat. Ilustrační foto: Pixabay.com

Podle nejnovějšího šetření Urban Road Safety Index (URSI) společnosti Cyclomedia, jehož patronem je v České republice organizace BESIP, se Praha na pomyslném žebříčku dopravní bezpečnosti na 27. místě z 32 měst. Bezpečně se v Praze cítí pouhých sedm procent dotázaných a průměrně bezpečně 53 lidí. Zbytku připadá, že se nachází v nebezpečí nebo dokonce extrémním nebezpečí.

Hůře dopadly jen Amsterdam, Marseille, Milán, Řím a Atény. Průzkumu se zúčastnilo téměř 12 tisíc lidí. Nejlepších výsledků dosáhla, stejně jako v loňském roce, estonská metropole Tallinn – v indexu výzkumu dosáhla skóre 75, zatím co Praha získala ve stejném započtení všech dílčích parametrů skóre pouhých 20.

„Pro srovnání: Vítězný Tallinn ve výzkumu ukázal, že se v něm cítí zcela bezpečně 21 procent dotázaných, 67 procent bezpečně a v nebezpečí jen 12 procent dotázaných,“ uvedla Dominika Doláková, Business Development Manager společnosti Cyclomedia.

„Z opačného spektra a poslední pozice v žebříčku výzkumu se nachází řecké hlavní město Atény – v nebezpečí si zde připadá 68 procent obyvatel, zcela bezpečně pak pouhá čtyři procenta,“ dodala. Odborníci upozorňují, že jedním z hlavních problémů pražské dopravy je vysoká míra automobilizace, která je například proti Vídni či Berlínu dvojnásobná.

„V roce 2023 se počet automobilů v Praze zvýšil o 43 975, čímž celkový počet registrovaných vozidel překročil hranici 1,3 milionu. Většinu z nich tvoří osobní automobily, kterých je přibližně 1,04 milionu,“ uvedl Oldřich Kassl, pražský koordinátor organizace BESIP. Dodal, že automobily na území Prahy najezdily v roce 2023 celkem 23,17 milionu kilometrů.

To představuje meziroční nárůst o více než 355 tisíc kilometrů. „Tato rostoucí automobilizace vytváří značný tlak na dopravní infrastrukturu a zvyšuje riziko nehod. Přitom kapacity veřejných parkovišť jsou nedostatečné, pohybují se v řádu jednotek tisíc, zatímco do města denně přijíždí přibližně 300 tisíc aut,“ poznamenal Kassl.

Oddělit cyklisty od aut

Pokud se má v hlavním městě zlepšit vnímání bezpečnosti, je podle Kassla zapotřebí zaměřit se nejen na zlepšení dopravní infrastruktury, ale i na změnu postojů a chování všech účastníků silničního provozu.

Průzkum zkoumal i další možnosti pro zlepšení silniční bezpečnosti. Nejvíce Pražanů (55 %) se domnívá, že by bylo vhodné oddělit na více místech jednotlivé druhy dopravy, jako jsou jízdní pruhy pro cyklisty, autobusy a tramvaje.

Dále 42 procent obyvatel uvádí, že by město mělo zaměřit pozornost na jasnější značení křižovatek, což by pomohlo snížit zmatek a zlepšit plynulost dopravy, zejména na frekventovaných místech. Ostatně nejrizikovější křižovatka v celé České republice se nachází na náměstí I. P. Pavlova v Praze, kde za poslední tři roky došlo podle Portálu nehod k více než stovce dopravních nehod.

Až 39 procent účastníků průzkumu považuje za důležité zlepšit značení silnic, včetně čar a značek přednosti, aby se předešlo nehodám způsobeným nejasnostmi typu „kdo má přednost“. Dalším krokem by mělo být zlepšení cyklistických tras, které navrhuje 29 procent obyvatel.

Dalších 19 procent obyvatel také navrhuje snížení povolené rychlosti. A 19 procent lidí uvádí, že by bylo vhodné zaměřit se na zlepšení osvětlení na silnicích.

„Velmi zajímavým aspektem výzkumu je parkování v Praze,“ upozorňuje Dominika Doláková ze společnosti Cyclomedia. „Na otázku, co si myslí o neukázněném chování řidičů při parkování – na chodnících, v cyklopruzích a na místech vyhrazených pro invalidy – odpovědělo téměř osm z deseti Pražanů, že se jim aktuální situace nelíbí,“ vysvětluje.

Petice za „třicítku“

Několik pražských organizací a spolků spustilo před prázdninami petici za maximální povolenou rychlost 30 kilometrů v hodině v ulicích širšího centra hlavního města. V petičním výboru jsou architekti, lékaři, odborníci na měření kvality vzduchu, ale i učitelé či lidé ze spolků, které dlouhodobě upozorňují na potřebnost zklidňování dopravy.

„Chceme, aby doprava v Praze byla ohleduplnější ke všem skupinám obyvatel a návštěvníků včetně dětí!“ upozornila Jarmila Johnová ze spolku Pěšky městem:

„Požadavek na změnu základní rychlosti v Praze na 30 kilometrů v hodině odpovídá tomu, oč usilujeme. Chceme se v Praze cítit bezpečněji, bez neustálého uskakování před auty a ohlušování burácejícími motory. V ulicích potřebujeme více prostoru pro zeleň a další pobytové plochy namísto aut parkujících i na chodnících.“

Iniciativa poukazuje na to, že města, jako Londýn, Barcelona či Helsinky, se v poslední době také snaží výrazně zklidňovat automobilovou dopravu. „Chceme jednat s městem o tom, jak přispět k cílům, ke kterým se město samo zavázalo. Věříme, že politici a političky své proklamace o tom, že bezpečnost a zdraví lidí je pro ně priorita, myslí vážně,“ řekl architekt Matěj Michalk Žaloudek ze Strany zelených.

Průzkum Urban Road Safety Index ale ukázal, že Praha je na úplném konci hodnocení s 60 procenty respondentů, kteří s podobným opatřením zásadně nesouhlasí. „Snižování rychlosti ve velkých městech je opakovaně diskutovaným tématem, které má zlepšit bezpečnost provozu. Nelze však s jistotou říci, zda by to vedlo ke skutečnému zlepšení průjezdnosti,“ uvádí Oldřich Kassl z BESIP.

Dodal, že už samotný nájezd téměř 300 tisíc vozidel denně vytváří dostatečný tlak na snížení průjezdnosti na již tak přetížených komunikacích. Prakticky každý den vznikají dopravní zácpy a v samotném centru města se vozidla často pohybují rychlostmi výrazně pod třicítkou.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Al Aleš

    Komentář byl redakcí odstraněn, autor použil neexistující adresu [email protected], která navíc sváděla k tomu, že pisatelem komentáře je někdo z redakce faei.cz.
    Redakce

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB