Lidé šetří na všem. Kromě zdraví

Analýza
Český statistický úřad tento týden zveřejnil nová data o maloobchodu. Jsou to sice špatná čísla, ale mohla být ještě horší. Za samotné září totiž poklesly tržby meziročně jen o 5,6 procenta, zatímco kvartální pokles činí 7,2 procenta. Na vině je srpen, kdy maloobchod klesl víc než o osm procent.
V rámci specializovaných prodejen trpí všechny kromě lékáren a zdravotnických obchodů. Zkrátka – lidé šetří na všem kromě zdraví. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Při pohledu na strukturu dat je vidět, že v rámci specializovaných prodejen trpí všechny kromě lékáren a zdravotnických obchodů. Zkrátka – lidé šetří na všem kromě zdraví. Maloobchod se s propadem tržeb dostává pod tlak slev.

Mnozí lidé už žijí tím, že si v aplikacích vyhledávají slevy a podle nich nakupují. Maloobchod na to reaguje tím, že se snaží přitáhnout zákazníky skrze klubové karty. Ty umožňují obchodům sledovat své věrné zákazníky.

Vědí, co budou nakupovat, kdy budou nakupovat, jaké množství budou poptávat a jak budou reagovat na slevy. Tím dokáží velké kamenné obchody svůj provoz optimalizovat a bojovat s e-shopy, které tyto informace mají z logiky svého působení a dosud díky nim nad klasickým obchodem vyhrávaly.

PSALI JSME:
Češi milují věrnostní karty. Tři čtvrtiny mají aspoň jednu, někteří i víc než deset

E-shopy čelí novým výzvám

Tím se dostáváme k e-shopům. Jejich tržby klesají o 3,6 procenta. Dosud přitom rostly mnoho let. Nyní se zdá, že je trh saturován. E-shopů je hodně a všichni, kdo chtějí nakupovat on-line, tak už léta činí.

Není kde brát nové zákazníky. Digitalizace se tím v tomto oboru vyčerpala. Je třeba něco nového: Způsob platby, způsob dodání apod. Pouze to přetáhne lidi z kamenných obchodů do digitálních.

Ohledně e-shopů jsem ale rezervovaný. Další růst e-komerce podle mě narazí na levici. Ta dlouhodobě po celém světě volá po extra dani pro e-shopy. Klasicky se uvádí, že si lidé v kamenném obchodě vyberou parfém a pak si ho koupí někde na webu.

Kamenné obchody tím podle levice plní sociální roli, když zaměstnávají lidi, na nichž parazitují e-shopy. Levice se domnívá, že to je selhání trhu, které se napraví právě daní na e-shopy.

PSALI JSME:
Češi utrácejí více, než se čekalo

Prodej automobilů překvapuje

Zajímavé je také podívat se na automobilový segment. Tady vidíme, že prodej aut rostl v září o 2,8 procenta. Když k tomu ale připočteme i opravy, roste tento oddíl jen o jedno procento. To je obrat trendu, protože ještě v červenci jsme zde viděli pokles o 7,5 procenta.

Růst prodejů aut je divný. Neodpovídá sentimentu. Důvěra v ekonomiku je rekordně nízká a lidé větší nákupy odkládají. Poslední čísla tak vypadají jako odchylka od dlouhodobé trajektorie. Uvidíme, zda se tato odchylka potvrdí i v dalších měsících.

Ačkoli data za září vypadají optimisticky, bojím se, že to tak do budoucna nebude. Pesimismus bude přes zimu mezi spotřebiteli podle mě pokračovat. Stále panuje mezi lidmi strach o to, zda bude plyn a kolik bude stát. Sentiment podle mě ještě klesne a s ním i tržby.

Za celý rok 2022 očekávám pokles maloobchodu v rozmezí dvě až tři procenta. Rok 2023 bude ještě horší.

Autor je hlavní ekonom investiční skupiny CFG
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Lidé se omezují i při nákupu potravin

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.