Lidé si během pandemie zvykli vařit doma. Kvůli inflaci teď začínají na jídle šetřit

Obsah nákupních košíků Čechů se v posledních letech značně měnil vlivem pandemie i nastupující hospodářské krize. Začátek pandemie v roce 2020 nahnal zákazníky do obchodů pro zásoby trvanlivých potravin.
V dnešní době už čteme cenovky pečlivěji a hledáme levnější alternativy. Ilustrační foto: Shutterstock

Uzavření restaurací a škol přimělo rodiny k domácímu vaření a nakupování surovin podle jasně daného plánu. Krátké uvolnění a období, kdy si lidé chtěli častěji dopřát kvalitní a čerstvé potraviny, utnula inflace a zdražování životních nákladů. Pečlivému zvažování každé položky na nákupním seznamu se zřejmě čeští spotřebitelé nevyhnou ani v budoucích měsících.

V letech před pandemií rostl zájem nakupujících o čerstvé potraviny. Tato změna byla patrná i na první pohled v supermarketech, kde chladicí regály zabíraly čím dál větší prostor. Lidé chodili nakupovat čerstvé potraviny několikrát týdně. České ekonomice se dařilo a řada domácností si podle statistik obchodníků mohla dopřát kvalitnější jídlo a experimentovat s novými chutěmi.

Koronavirová pandemie nákupní chování Čechů uvrhla do krizového režimu. V první fázi se lidé nahrnuli do obchodů, aby si vytvořili zásoby trvanlivých produktů, protože netušili, co je v dalších týdnech čeká. Potvrzují to data Českého statistického úřadu (ČSÚ) o spotřebě potravin.

„V porovnání s předcovidovým obdobím se obyvatelé chtěli během nouzového stavu preventivně zásobit některými potravinami s delší trvanlivostí a dobrou nutriční hodnotou a také pečovat o imunitu organismu zvýšenou konzumací ovoce a zeleniny,“ informovala Renata Vodičková, vedoucí oddělení statistiky zemědělství a lesnictví ČSÚ.

PSALI JSME:
Na čem Češi šetří v době krize?

Na nákup s jasným plánem

Když prvotní panika pominula, musela si společnost zvyknout na lockdown a domácí vaření. To znamenalo i pečlivé plánování, co nakoupit, a omezení cest do obchodu na minimum kvůli bezpečnosti.

„Obyčejný nákup se změnil na strategickou akci. Do obchodů se vydali muži s nákupními seznamy v rukou, kteří si odškrtávali položky, dokud neměli úkol splněný. Pro obchodníky to nebyla dobrá zpráva, protože takoví zákazníci nekoupí nic navíc,“ popsala Michaela Dražanová z logistické společnosti Raben.

S postupným uklidněním pandemické situace nastala v nákupním chování Čechů opět fáze svobody a „dopřávání si“. „Trh s čerstvými potravinami se na konci pandemie nejprve vyrovnal a poté došlo k objemové explozi a nárůstu poptávky o místy až patnáct procent. Společnost po náročném období pandemie zatoužila po kvalitnějších a často i exotičtějších potravinách,“ doplnila Dražanová.

PSALI JSME:
Cukr za měsíc zdražil o více než 60 procent

Strach z finanční nejistoty

Začátek roku 2022 s rostoucími cenami energií a válečným konfliktem na Ukrajině však domácnostem přinesl nepříjemné vystřízlivění. Řada lidí se dostala do finančních obtíží už během pandemie a vývoj světového trhu v letošním roce problémy ještě prohloubil.

„Zatímco první vlna pandemie na jaře 2020 byla spíš šokem z neznáma, další vlny a s nimi spojená opatření se dotkly nemalé části zaměstnanců či podnikatelů. Když k tomu přimícháme vysokou inflaci a relativně nízké mzdy či sociální podpory, dostáváme nebezpečný koktejl,“ uvedl Jan Vávra ze Sociologického ústavu AV ČR, který zkoumal vztah Čechů k jídlu před pandemií a po ní.

Aktuální průzkumy veřejného mínění dopady zdražování na českou společnost potvrzují. Průzkum banky Creditas a agentury Ipsos ukázal, že v meziročním srovnání (srpen 2022 vs. srpen 2021, pozn. red.) domácnosti vydávají za potraviny o deset procent více, než před rokem.

PSALI JSME:
Za obyčejný oběd v restauraci brzy přes 200 korun

Dvouciferná inflace v letošním roce ukrojila také z reálných příjmů domácností. Podle údajů Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd ČR jsou více než dvě třetiny (69 %) českých občanů toho názoru, že jejich reálné příjmy jsou v porovnání s uplynulým rokem nižší. Obchodníci v potravinářství musejí počítat s tím, že domácnosti budou každou položku nákupu pečlivě zvažovat.

„Ještě před několika měsíci jsme nakupovali spontánně, aniž bychom přemýšleli o každé utracené koruně. V dnešní době už čteme cenovky pečlivěji a hledáme levnější alternativy. Dá se čekat, že postupem času bude chování spotřebitelů procházet hlubšími a hlubšími změnami,“ dodala Michaela Dražanová.

„Pokračující zvyšování cen v potravinářském průmyslu se pravděpodobně bude i v dalších měsících propisovat do pokračujícího zdražování potravin pro spotřebitele. Již říjnová data spotřebitelských cen ukázala na výrazné meziměsíční zdražení potravin tři procenta,“ sdělil naší redakci Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

PSALI JSME:
Lidé se omezují i při nákupu potravin

Zavřít reklamu ×
  1. No, já téměř nikdy nekupuji nic navíc. Tím téměř myslím to, že během nákupu mne může napadnout ještě nějaká položka, pro kterou bych musel jít opět do obchodu, ale určitě ne proto, že vidím slevu. V zásadě nakupuji pouze to co potřebuji a na slevy kašlu. Když něco potřebuji, nebudu přece týdny čekat na slevy. Slevy jsou pro mne pouze bonus u položek, které bych si koupil i beze slev

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.