Lodní trhy podtrhují obavy o růst

Názor
V lodní dopravě se uskutečňuje 90 procent světového obchodu, což z ní činí barometr v reálném čase. Sazby za přepravu suchého nákladu i kontejnerovou přepravu klesly ze svých pandemických maxim (viz graf níže, pozn. aut.), protože dodavatelské řetězce a poptávka po zboží se normalizují.
Hlavní přepravci, od kontejnerových gigantů Maersk a Hapag Lloyd až po lídry v přepravě volně ložených nákladů ZIM a Star, pociťují dvojí úder v podobě nižších cen a slabších objemů. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Ceny zůstávají pod tlakem, protože znovuotevření Číny zklamalo trhy s volně loženými komoditami a poptávka po dovozu z USA a Evropy se pohybuje pod úrovní před pandemií.

To ulevilo obavám z globální inflace, ale připojuje se to ke slabým cenám komodit, výrobním indexům PMI a údajům o čínském obchodu, které varují před riziky světového růstu.

Hlavní přepravci, od kontejnerových gigantů Maersk a Hapag Lloyd až po lídry v přepravě volně ložených nákladů ZIM a Star, pociťují dvojí úder v podobě nižších cen a slabších objemů.

Freightos Baltic Index (FDX) sleduje sazby za přepravu 40 stopových kontejnerů, které se používají pro přepravu spotřebního zboží od elektroniky po oblečení a nábytek. Jde o vážený průměr 12 regionálních přepravních tras přes Pacifik, Atlantik a Suezský průplav.

Objemy kontejnerů zůstávají pod tlakem v důsledku snižování zásob maloobchodníků. Existuje naděje na stabilizaci poptávky ve druhém pololetí, ale existuje určité riziko, že nové kapacity kontejnerových lodí zvýší nabídku a oslabí ceny.

Baltic Dry Index (BDI) sleduje sazby za přepravu volně ložených komodit. Jde o složený index tří velikostí lodí na 20 trasách, které přepravují uhlí, železnou rudu a obilí. Capesize (40 % hmotnosti indexu) je největší, používá se pro železnou rudu a uhlí a je příliš velká na to, aby proplouvala Panamským nebo Suezským průplavem.

PSALI JSME:
Blokace Suezu potrvá déle, než se čekalo

Panamax (30 %) jsou menší lodě, které jsou tak pojmenovány jako největší velikost pro průjezd Panamským průplavem a zaměřují se na přepravu uhlí a obilí. Supramax (30 %) jsou menší, zaměřené na přepravu cementu a železné rudy.

Objemy i ceny jsou pod tlakem, přičemž relativně světlým místem v objemu je obilí. Odvětví reagovalo snížením rychlosti plavby a zvýšeným vyřazováním kapacit.

Autor je stratég pro globální trhy společnosti eToro
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Maersk loni dosáhl mimořádně dobrého výsledku, akcionáři dostanou vysokou dividendu

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Ceny ve stavebnictví stále rostou

Investoři i drobní stavebníci už mnoho měsíců doplácejí na rostoucí ceny ve stavebnictví, které jim výrazně zvyšují náklady. A nic se na tom stále nemění, zdražování stále pokračuje. Podle aktuálních dat Českého …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB