Maďaři už platí za naftu více, než Češi

Názor
Maďarská vláda premiéra Viktora Orbána v úterý pozdě večer ukončila takřka třináct měsíců trvající zastropování cen pohonných hmot. Učinila tak nouzově, po naléhání ropného a plynárenského podniku MOL, který již dále nebyl s to stále kritičtější situaci zvládat.
Zahraniční společnosti typu OMV nebo Shell musí na zrušení zastropování cen nafty a benzínu v Maďarsku zareagovat a přesměrovat tam své dodávky z jiných zemí. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zhruba čtvrtina jeho čerpacích stanic v Maďarsku – tedy přibližně sedmdesát z nich – se v úterý ocitla zcela bez pohonných hmot. Motoristé podléhali panice a i pod vlivem spekulací o blížícím se ukončení zastropování hekticky paliva vykupovali, aby se předzásobili.

Úderem jedenácté hodiny večerní tak bylo zastropování cen, trvající od 15. listopadu 2021, s okamžitou platností zrušeno. Řadovým Maďarům tedy z minuty na minutu ceny pohonných hmot vylétly. Nafta jim u čerpacích stanic MOL zdražila z v přepočtu 28,40 na 41,30 koruny za litr.

To znamená, že se prodává dokonce dráž, než v Česku, kde její průměrná cena v úterý činila podle dat společnosti CCS 39,90 koruny za litr. Nafta se v úterý v Česku poprvé od prvních dní invaze Ruska na Ukrajinu, konkrétně od 2. března, prodávala za méně než 40 korun na litr.

PSALI JSME:
Maďarsko s okamžitou platností ukončilo zastropování cen pohonných hmot

Nicméně maďarský trh s pohonnými hmotami se nachází v krajní nerovnováze. Stabilizace situace si vyžádá dva až tři měsíce. Během této doby mohou ceny pohonných hmot v Maďarsku vyskočit citelně nad úroveň těch v Česku, neboť při pokračujícím vychýlení z rovnováhy se trh ještě řadu týdnů bude potýkat s nedostatečným zásobováním.

Zahraniční společnosti typu OMV nebo Shell totiž musí na zrušení zastropování zareagovat a přesměrovat své dodávky z jiných zemí do Maďarska, kdy nyní již mohou prodávat za nezastropovanou cenu.

To nepůjde ze dne na den. Právě Orbánovou vládou nařízený prodej „pod cenou“ tyto společnosti odrazoval od dodávek na maďarský trh. To společně se zhruba dva měsíce trvající odstávkou jediné rafinérie v zemi, Danube, a dále s výpadky ruských dodávek ropy ropovodem Družba a navýšením poptávky ze strany maďarských motoristů způsobilo kritický nedostatek pohonných hmot.

PSALI JSME:
V Maďarsku se hroutí zásobování pohonnými hmotami

Maďarsko mělo až do úterka nejlevnější benzín v EU a druhou nejlevnější naftu v EU, po Maltě, jak plyne z dat Evropské komise. Maďarsko je jedinou zemí EU, kde letos dochází k meziročnímu navýšení spotřeby pohonných hmot.

Orbánova vláda se snaží svalit ukončení zastropování na embargo EU na dovoz ruské ropy, které mělo narušit dodávky do Maďarska. Embargo začalo platit předevčírem. Budapešť ale spíše jen využila situace a snaží se klamně argumentovat způsobem „poté, tedy proto“.

Avšak to, že ke zrušení zastropování došlo po zavedení embarga EU, hned neznamená, že mezi oběma ději je příčinná souvislost. Není. Důvodem maďarského fiaska je nikoli embargo, ale zastropování, které způsobilo, že země nebyla s to zajistit si dostatek paliv z dovozu.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Každý dolar ropného stropu znamená pro Rusko ztrátu dvou miliard dolarů

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Ceny ve stavebnictví stále rostou

Investoři i drobní stavebníci už mnoho měsíců doplácejí na rostoucí ceny ve stavebnictví, které jim výrazně zvyšují náklady. A nic se na tom stále nemění, zdražování stále pokračuje. Podle aktuálních dat Českého …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB