bool(false)

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět plat? Na Slovensku je to povinné

Kdo hledá novou práci, je pro něj jedním z nejdůležitějších kritérií výše nabízené mzdy. Některé společnosti platové podmínky zmiňují v pracovních inzerátech, jiné je tají. Na Slovensku dokonce platí od letošního jara nový zákon, který firmám nařizuje v inzerci mzdu uvádět.

„Nařizovat firmám uvádění platu v pracovní inzerci mi připadá absurdní,“ říká Tomáš Surka, Managing Partner v personálně-poradenské společnosti Devire. Může totiž docházet k nepříjemným situacím. Společnosti často nabídnou plat až podle toho, jak velké zkušenosti a dovednosti pracovník při pohovoru prokáže.

Na Slovensku nyní kvůli novému zákonu firmy nemohou přijmout člověka za nižší plat, než uvedly v inzerátu. „Často se však stává, že se na inzerovanou pozici přihlásí uchazeč, který je daleko juniornější, než inzerent zamýšlel. Přesto by ho ve firmě rádi vyzkoušeli. To v konečném důsledku povede k obcházení zákona, firmy budou nuceny vymýšlet nové pozice, aby se nedostaly do konfliktu s legislativou,“ uvádí Tomáš Surka.

Podle něj má být plat dohodnutý mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem v privátní sféře výlučně soukromou záležitostí těchto dvou subjektů, která vyplývá ze vzájemné dohody. Každá společnost se může sama rozhodnout, zda plat v pracovním inzerátu uveřejní, nebo ne. Obojí má totiž své klady i jistá úskalí.

Výhodou uveřejnění inzerátu je například rychlá filtrace nevhodných kandidátů. Lidé očekávající vyšší plat na nižší nabízenou odměnu vůbec nereagují, a neztrácejí čas na pohovoru. To samé platí pro personalisty, jimž co možná nejpřesněji nastavená kritéria zjednodušují výběr nových zaměstnanců.

Na druhou stranu mají zaměstnavatelé dost svých důvodů proč plánovanou mzdu dopředu neprozrazovat. „Firmy často nechtějí odhalovat svou platovou strategii před konkurencí. A někdy je lepší mzdu nového zaměstnance nezveřejňovat i kvůli budoucím kolegům,“ míní Tomáš Surka, Managing Partner v personálně-poradenské společnosti Devire.

V neposlední řadě si personalisté při výběru uchazečů rádi nechávají pootevřená zadní vrátka, kdy nakonec nabídnutá mzda odpovídá zkušenostem a znalostem vybraného pracovníka. Někdy může být vyšší než původně zamýšlená, jindy zase nižší.

Co by však v inzerátu určitě chybět nemělo, jsou různé benefity nabízené ke mzdě. Uchazeči totiž vedle měsíční odměny kladou stále větší důraz i na flexibilní pracovní dobu nebo na možnosti vzdělávání a dalšího osobního rozvoje.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

PROFI CREDIT vstupuje na trh on-line půjček pod značkou Razdva půjčka

Společnost PROFI CREDIT má za cíl si v segmentu on-line půjček vydobýt stejnou pozici jako má v off-linu, kde je třetím největším poskytovatelem nebankovních půjček v Česku. Sází hlavně na rychlost vyplacení peněz na účet klientů, a to do 15 minut od schválení žádosti. Na on-line trh nebankovních půjček letos …

Nejčtenější

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …
Rolovat nahoru