Majitelé si prodej firmy umí znemožnit sami

Rozhovor
Když chce majitel prodat svoji firmu, má dva úhlavní nepřátele: Sám sebe a daňovou optimalizaci. Kromě toho ještě musí najít manažera, který bude firmu reálně řídit, aby ji on sám mohl prodávat. Že na prodej firmy je potřeba myslet s předstihem několika let v rozhovoru pro portál Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) vysvětluje Jan Slabý, šéf společnosti Ecovis, která se fúzím a akvizicím věnuje.
„Rozhodnout se firmu prodat a předat před tím nástupci své kompetence, to jsou psychologicky nejtěžší kroky, které má majitel před sebou,“ upozorňuje Jan Slabý, šéf firmy Ecovis. Foto: Ecovis

Majitelé firem jen málokdy předem vědí, jestli ji někdy v budoucnu nebudou chtít prodat. Měli by kvůli tomu od začátku podnikání na něco dávat pozor, něco nedělat, aby si později nezkomplikovali prodej firmy?
Určitě by se měli majitelé firem vyvarovat míchání obchodních a soukromých aktivit, ať už jsou v podobě drobných položek typu firmou placených telefonních účtů rodinným příslušníkům, přes nákup osobních aut pro jejich soukromé potřeby, až po pořizování nemovitostí pro jiné, než podnikatelské využití.

Zároveň je třeba dbát i formální stránky, tedy existenci veškerých rozhodnutí valných hromad, schválení roční účetní závěrky a podobně, stejně jako obchodních smluv s dodavateli, klienty či poskytovateli externího financování a tak dále. Jinými slovy jde o eliminaci možných komerčních, finančních, daňových a právních rizik spojených s případným prodejem firmy v budoucnu.

Dá se říct, o kolik procent si uvedenými chybami můžou majitelé snížit prodejní cenu své firmy?
Některé z nedostatků by se kvantifikovat dalo, ale jde obecně spíše o případnou ochotu budoucích investorů taková rizika akceptovat. To, co se současnému majiteli zdá jako funkční a bezproblémové, může být kupujícím vnímáno jako rizikové, což se nakonec projeví v naprosto odlišných cenových očekáváních, popřípadě požadavky na smluvní záruky ze strany kupujícího, které pak nebudou přijatelné pro prodávajícího.

A mohli by si tak i sami sobě úplně znemožnit prodej?
Cenové představy obou stran pak mohou být natolik odlišné, že nakonec k prodeji opravdu nemusí dojít.

Jestli se někdo dopustil chyb, které uvádíte, jak těžké je uvést vše do správného stavu?
Záleží na rozsahu a hloubce takových chyb. Nicméně většina z nich je napravitelných. Za pomoci finančních, daňových a právních poradců je možné dostat firmu do takového stavu, aby zmíněná rizika z pohledu kupujícího byla minimalizována, popř. zcela odstraněna. Pochopitelně taková náprava stojí čas i peníze. Ale pro úspěšnou realizaci se vyplatí.

Která z chyb, o kterých mluvíme, je nejhůř odstranitelná?
Určitě takzvané daňové optimalizace. Ty totiž neodstraníte. Ty můžete jen někam odsunout, „odštěpit“ do nějaké sesterské firmy. Takže pak na jedné straně prodáváte firmu očištěnou od všech historických majetkových chyb, o kterých se bavíme, ale současně vám někde zůstává firma, která je má naopak všechny. Jak k ní potom musíte přistoupit, záleží na tom, zda chcete podnikat i po prodeji, nebo chcete z byznysu odejít.

Co je při přípravě firmy na možný prodej nejtěžší?
Nejtěžší je samotné rozhodnutí prodat. Jde o kus života, který je s firmou spjat. Něco jste budoval, hrál si s tím a teď to „něco“ máte předat někomu jinému. Jakmile se majitel/majitelka rozhodne takový krok učinit, ostatní jsou již spíše technické záležitosti, byť někdy komplikovanější.

Může být problémem to, že majitel je sám výkonným šéfem své firmy? U rodinných podniků to bývá běžné…
Samostatnou kapitolou je pak pozice majitele coby vrcholového manažera, tedy když s jeho odchodem nastává problém s řízením firmy, protože firma neměla nezávislý management. Málokterý investor chce kupovat firmu, aby ji likvidoval. Chce ji dále rozvíjet, což je bez schopného manažerského týmu nemožné. Pokud nechce nahradit pozici původního majitele, s nímž stojí a padá výkonnost celé firmy a jenž řešil nejen strategické, ale i operativní záležitosti, potřebuje oporu v řídícím týmu. A jestliže si investor nepřivádí vlastní manažery, kteří i tak potřebují čas, aby se s danou firmou dostatečně seznámili, je absence manažerského týmu pro investora významným rizikem.

A tomuhle problému se dá předejít jak?
Manažerská kontinuita po prodeji firmy je problémem všech firem, které stojí na jednom, nebo dvou lidech. Majitel se musí včas, to znamená s několikaletým předstihem, rozhodnout, že někdy opustí každodenní chod firmy, nebo že ji přímo prodá. A od té chvíle musí hledat svého nástupce. Až jej najde, musí mu dát dost času na to, aby do všeho pronikl, aby si vybudoval pozici u podřízených, zkrátka aby jej opravdu mohl zastoupit. Pak mu ještě musí opravdu předat všechny kompetence, protože dokud to neudělá, nepůjde nikdy o skutečnou výměnu na vedoucím postu. A to je také jediná výměna, která potenciálního kupce zajímá. Protože on chce vědět, že firma bude bez problémů fungovat i po tom, co z ní odejde její zakladatel.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Generali má celosvětově novou organizační strukturu

Správní rada společnosti Generali schválila tento týden na svém zasedání novou organizační strukturu, která odráží hlavní aktivity skupiny tak, jak je navrhl její generální ředitel Philippe Donnet. Od letošního …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB