Maloobchod dál odmazává ztráty z posledních dvou let

Navzdory klesající důvěře spotřebitelů v českou ekonomiku domácnosti utrácejí výrazně více než v předchozích dvou krizových letech. V červenci podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) stouply v meziročním vyjádření reálné maloobchodní tržby bez prodejů aut o 4,5 procenta. Své komentáře k aktuálním statistickým údajům poskytli Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) přední tuzemští analytici a ekonomové.
Motoristickému segmentu se v červenci nedařilo. Tržby za prodej motorových vozidel meziměsíčně propadly o 0,8 procenta a oproti předpandemické úrovni byly nižší o více než čtyři procenta. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Motoristickému segmentu se v červenci nedařilo. Tržby za prodej motorových vozidel meziměsíčně propadly o 0,8 procenta a oproti předpandemické úrovni byly nižší o více než čtyři procenta. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Růst maloobchodních tržeb v meziročním srovnání trvá nepřetržitě od loňského prosince a tento trend by podle nás měl pokračovat i po zbytek letošního roku. Nicméně očekáváme klesající tempo tržeb maloobchodních prodejců v dalších měsících,“ připomněl ve své reakci pro faei.cz analytik
Raiffeisenbank Martin Kron.

„Zaměříme-li se na jednotlivé oblasti maloobchodu, zjistíme, že meziročně rostly tržby napříč jednotlivými oddíly. Nejvíce stouply tržby obchodníkům prodávajícím nepotravinářské zboží (+5,9 %), ale i prodejci potravin zaznamenali velmi solidní výsledky (+4,0 %),“ okomentoval aktuální data tuzemských statistiků.

Při pohledu na prodejny dle prodávaného sortimentu se toho podle Martina Krona příliš nezměnilo: „Opět nejvíce vzrostly tržby prodejcům s kosmetickými a toaletními výrobky, ačkoli současný nárůst po delší době nedosáhl dvouciferné úrovně (+9,9 %). V těsném závěsu následují maloobchodní prodejci zaměřující se na farmaceutické a zdravotnické zboží (+9,6 %).

„V dalších částech maloobchodu už to ovšem žádná hitparáda není,“ řekl analytik Raiffeisenbank: „Kladnou nulu si připsali prodejci s počítačovými a komunikačními zařízeními (+0,3 %) a s výrobky pro domácnost (+0,2 %).“ Drobný nárůst (+0,6 %) evidují i prodejci pohonných hmot.

Negativní vývoj, jak Kron dodal, pokračuje v části s oděvy a obuví (-1,9 %), přestože v průběhu téměř celého roku v tomto sektoru ceny klesají. Stejně jako v předchozím měsíci se snížily tržby prodejcům s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 0,5 procenta. Ve specializovaných prodejnách potravin se prohloubil propad tržeb až na 3,1 procenta.

„Motoristickému segmentu se v červenci nedařilo. Tržby za prodej motorových vozidel meziměsíčně propadly o 0,8 procenta a oproti předpandemické úrovni byly nižší o více než čtyři procenta,“ uvedl ve svém vyjádření pro faei.cz ekonom Komerční banky Martin Gürtler a dodal, že maloobchodní tržby bez prodejů aut se v červenci meziměsíčně zvýšily v reálném vyjádření o 0,7 procenta.

Červencový nárůst tržeb se podle Gürtlera týkal hlavně odvětví informačních a komunikačních činností (+2,8 % m/m), činností v oblasti nemovitostí (+1,3 % m/m) a dopravy a skladování (+0,9 % m/m). „Ve všech třech případech však šlo o kompenzaci předchozího poklesu,“ vysvětlil ekonom Komerční banky.

Zdroj: Jan Bureš, Patria Finance
Zdroj: Jan Bureš, Patria Finance

Hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE Radomír Jáč ve své reakci na červencové tržby v tuzemském maloobchodě pro faei.cz uvedl, že „to byl lepší výsledek, než čekal trh. Výsledek za červen byl ovšem revidován směrem ke slabšímu růstu“. „Vývoj maloobchodních tržeb a spotřeby domácností jako celku ale v posledních měsících spíše zaostal za očekáváním,“ konstatoval Jáč.

„Pomyslné karty jsou díky obnovenému růstu reálné mzdy rozdány k tomu, aby v české ekonomice rostla spotřeba domácností a spolu s ní i maloobchodní tržby. Průzkumy spotřebitelské důvěry a vývoj spotřeby domácností ale naznačují, že nálada tuzemských spotřebitelů zůstává křehká a spotřeba domácností včetně maloobchodní tržeb zatím letos roste mírněji, než růst reálných mezd,“ uvedl Jáč.

„Lehce pozitivní čísla ukazují celkově na zrychlení dynamiky spotřeby domácností ve 2. kvartále. Po horších výsledcích spotřebitelské nálady jde o uklidňující zprávu. Potvrzují se tak zatím naše sázky na celkově rychlejší mezikvartální růst hrubého domácího produktu ve 3. kvartále, který předpokládá i Česká národní banka a ministerstvo financí,“ sdělil faei.cz hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš.

Podle Bureše tuzemský maloobchod opět nabírá na síle, ale… „Větší neznámou pro naše odhady je tradičně aktuálně ‚klopýtající‘ průmysl, jehož červencové výsledky zveřejní ČSÚ v pátek,“ uvedl. Na to, že „spotřebitelská poptávka pokračuje v růstu, nicméně stále spíše umírněným tempem“, upozornil Gürtler z KB: „Vývoj tržeb zůstává z měsíce na měsíc volatilní a často dochází k sestupným revizím.“

Charakter pouze pozvolného oživování podle jeho názoru potvrzuje rovněž vývoj spotřeby domácností, jejíž mezičtvrtletní růst v druhém letošním čtvrtletí výrazně zpomalil na 0,2 procenta poté, co v prvním čtvrtletí dosáhl 0,8 procenta. „V souladu s tím významně ve druhém čtvrtletí zpomalila i dynamika reálných mezd, která zaostala za odhady,“ podtrhl ekonom Komerční banky.

„Reálné mzdy navíc stále odpovídají pouze polovině roku 2018 a spotřeba domácností za svou předpandemickou úrovní zaostává o více než pět procent. Celkově dosavadní data potvrzují naše očekávání, že oživení spotřebitelské poptávky, a tedy i ekonomiky, bude jen pozvolné. Letos by tuzemské hospodářství podle nás mělo vzrůst o 0,7 procenta po loňské stagnaci,“ dodal Gürtler.

Martin Kron z Raiffeisenbank vyjádřil předpoklad, že maloobchodní tržby za celý letošní rok porostou okolo čtyř procent, podle Radomíra Jáče z Generali Investments CEE by mohl být vykázán růst mírně nad čtyřmi procenty. „Od počátku roku vzrostly maloobchodní tržby meziročně o 4,1 procenta, za celý rok předpokládáme průměrný růst maloobchodu o 3,9 procenta,“ řekl Jan Bureš z Patria Finance.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  1. Pa Pavel

    jak odmazává vše je předražené a když lidé kupují stejně zaplatí více takže to není zvýšení obratu zboží ale v pouhém okrádání spotřebitelů předraženým zbožím – vše u obchodníků běží podle hesla o co mín lidé nakupují o to více musíme zdražit máme přeci naplánované zisky a odměny za plnění plánů si nenecháme ujít

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB