Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly meziročně o 5,9 procenta, potraviny si polepšily o čtyři procenta a pohonné hmoty o 0,6 procenta. V meziměsíčním srovnání tržby za nepotravinářské zboží vzrostly mírně o 0,4 procenta a tržby za potraviny o 1,3 procenta; naopak tržby za pohonné hmoty se nepatrně snížily, a to o 0,1 procenta.
Meziměsíční snížení zaznamenaly tržby za prodej a opravy motorových vozidel (o 0,8 %). V meziročním srovnání pak poklesly o 2,1 procenta, nicméně zatímco tržby za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů klesly o 3,3 procenta, tržby za opravy motorových vozidel vzrostly o 2,6 procenta.
Meziročně se dařilo především tržbám ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky, které vzrostly o 9,9 procenta. Tržby v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím pak zaznamenaly nárůst o 9,6 procenta.
Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se zvýšily o 4,8 procenta, dařilo se také tržbám v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží, kde došlo k nárůstu tržeb o 14,3 procenta.
Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby snížily o 3,1 procenta a k poklesu došlo také u tržeb v prodejnách s oděvy a obuví a v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci. Ukazuje se však, že Češi mají velmi v oblibě internetové obchody. V červnu tržby internetovým a zásilkovým obchodům vzrostly meziročně o 17,2 procenta, o měsíc dříve dokonce zaznamenaly nárůst tržeb o 22 procent.
V červenci se podle konjukturálních průzkumů snížil souhrnný indikátor důvěry v českou ekonomiku, a to na hodnotu 95,1, přičemž indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 2,9 bodu na hodnotu 94,5 a indikátor důvěry spotřebitelů o 2,6 bodu na hodnotu 98,4. Do maloobchodních tržeb se však pesimismus Čechů propisuje zatím jen pozvolna.
Výdaje na domácnost a s tím spojené tržby obchodníků zatím pokračují v mírném růstovém trendu, jejich tempo nicméně od května zpomalilo. Zmíněný vývoj indikátoru důvěry pak představuje riziko, že se růst tržeb v maloobchodě na podzim zcela zastaví nebo dokonce začne v meziměsíčním srovnání klesat.
Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)