Maloobchod přišel více než o desetinu tržeb

Maloobchod v dubnu, nejhorším měsíci letošního roku, propadl o necelých 11 %. Tedy pokud do něj nezapočítáme motoristický segment, který měl sám o sobě tržby meziročně nižší o 43,4 %. Tržby celého maloobchodu se pak snížily o více než pětinu (-21,2 %).
Motoristický segment měl sám o sobě v dubnu tržby meziročně nižší o 43,4 %. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Uzavření některých obchodů a obezřetnost zákazníků se odrazily v nižších tržbách téměř celého odvětví. Slovo téměř je na místě, protože je tu jeden segment, kterému restrikce přihrály další zákazníky, a tím jsou internetové obchody. Jejich tržby v dubnu poskočily o 47,5 % a dále posílily již tak rostoucí podíl těchto obchodů na trhu. Jejich expanze je dlouhodobě neuvěřitelná a vlastně i v rámci EU nesrovnatelná.

Pokud se podíváme na jednotlivé typy kamenných obchodů, tak nejhůře dopadl duben u prodejců oblečení a obuvi (-81,1 %). O více než polovinu tržeb přišli prodejci knih nebo sportovního vybavení. Výrazný propad zaznamenali „klasičtí“ prodejci elektroniky a o deset procent přišly i drogérie.

Na druhou stranu nejméně byly restrikcemi a změnou chování zákazníků postiženy hyper a supermarkety. V jejich případě byl pokles spíš symbolický, protože se staly v podstatě jedním z mála míst, kde se dalo relativně volně nakupovat.

Duben byl pro maloobchod (a vlastně nejenom pro něj) pro letošek nejhorším měsícem. Dá se očekávat, že po uvolnění omezení se začne maloobchod vzpamatovávat a potvrdit to mohou už květnové výsledky.

Přesto je pravděpodobné, že po naplnění odložené poptávky se už obchod nevrátí ke svižnému růstu, který jsme viděli ještě na začátku roku. Už třeba proto, že růst mezd a tedy i kupní síly spotřebitelů výrazně zpomaluje, zatímco obavy z budoucnosti jsou vysoké. To není kombinace, která by nahrávala zvlášť nákupům zboží dlouhodobé spotřeby, jako jsou třeba auta nebo nábytek.

Velkou otázkou pro tradiční prodejce je, zda se jim vůbec podaří zákazníky „stáhnout“ z internetu a vrátit je do kamenných prodejen.

Autor je analytik ČSOB
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB