Maloobchod v době restrikcí

Názor
Maloobchod v říjnu zasáhla omezení zavedená v polovině měsíce v důsledku nástupu podzimní vlny pandemie. Podle sezóně očištěných dat se v říjnu tržby obchodníků snížily reálně oproti září o necelá dvě procenta, v meziročním srovnání byly o tři desetiny procenta níže. Relativně malý propad tržeb ukazuje, že co ztrácejí kamenné obchody, získaly z větší části ty internetové.
Nákupy na letošní Vánoce se odehrají v daleko větší míře na internetu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Část obchodníků byla nucena uzavřít své provozovny a v lepším případě pak mohla pokračovat s prodejem prostřednictvím e-shopů. Nejvíce zasaženi byli prodejci oblečení a obuvi, kterým tržby meziročně propadly o téměř 36 procent, ale zdaleka nebyli jediní. Výrazný propad zaznamenaly obchody se zbožím pro volný čas, textilem i elektronikou.

Internetový prodej naproti tomu získal stejně jako na jaře silný impuls, který dál zrychluje jejich expanzi. Třicetiprocentní nárůst tržeb e-shopů proto není v dané situaci vlastně už nijak překvapivý. Pozice e-shopů na českém trhu roste dlouhodobě a od začátku letošního roku se jejich tržby zvýšily už o více než čtvrtinu.

Vzhledem k tomu, že omezení prodejů pokračovalo i po celý listopad, je pravděpodobné, že i na těchto číslech uvidíme další masivní vzestup internetových obchodů a naproti tomu dramatický propad tržeb uzavřených obchodů, tak jako jsme to viděli v dubnu.

PSALI JSME:
Soumrak kamenných prodejen v přímém přenosu

Nákupy na letošní Vánoce se odehrají v daleko větší míře na internetu a v prosinci otevřené obchody nebudou mít v podstatě šanci své dosavadní výpadky smazat ani v případě rychlé realizace odložené poptávky.

Za pozornost stojí tentokrát i výsledky restaurací a hotelů, kterým podzimní lockdown srazil tržby podobně jako už ten jarní. Tato část ekonomiky se přitom ani v létě nestihla oklepat z jarních ztrát. V případě hotelů se reálné tržby v říjnu meziročně propadly o více než 80 procent, v restauracích díky okénkovému prodeji a rozvozu jen o necelou polovinu. Od začátku roku byly hotely na polovině loňských tržeb, restaurace o 29 procent níže.

Vzhledem k tomu, že restrikce pokračovaly po celý listopad, budou další výsledky už jen horší. Půjde o nejhorší výsledky za posledních dvacet let, ale možná i víc, avšak delší časová řada není k dispozici.

Autor je analytik ČSOB
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Pokud se obchody a restaurace v prosinci opět zavřou, bude to pro řadu z nich likvidační

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.