Maloobchodní tržby dál stagnují

Největší pozornost sice nejspíš opět strhne meziroční tempo maloobchodní tržeb (+6,2 %), které je ovšem ovlivněno loňským jarním lockdownem, takže vlastně nic moc o vývoji útrat domácností nevypovídá.
Obchody s oblečením a obuví sice zaznamenaly meziroční dramatický skok tržeb o více než sto procent, ale ve srovnání s rokem 2019 stále prodávají o pětinu méně zboží, i když za mnohem vyšší ceny. Ilustrační foto: Pixabay.com

Nejkřiklavěji to ilustruje meziroční dramatický skok tržeb v obchodech s oblečením a obuví (+121,3 %). Když se totiž podíváme na to, jak se třeba právě těmto obchodům daří ve srovnání s rokem 2019, tak stále prodávají o pětinu méně zboží, i když za mnohem vyšší ceny.

Celkově tržby v maloobchodě od loňského znovuotevření v květnu v podstatě stagnují. Lidé se tehdy vrátili do obchodů, nicméně jejich nákupy od té doby vlastně nijak nevzrostly. Nakupování obyvatel zůstává spíše opatrné a vyššímu zájmu se tak těší jen poměrně malá část obchodů, především ty s elektronikou.

Ani v letošním roce se ještě nevzpamatoval motoristický segment, který prochází postcovidovou krizí nedostatku nových automobilů, kterou automaticky doprovází růst cen nových i secondhandových vozů.

Výsledky maloobchodu zůstávají poměrně stabilní, i když inflace dál narůstá. S ohledem na vývoj kupní síly je zřejmé, že už lidé musejí sahat do rezerv. Částečným vysvětlením může být snaha předejít dalšímu zdražení zboží, avšak poklesu se nejspíš maloobchod ani tak nevyhne.

Výrazně spoléhat na rezervy z dob covidu totiž může jen část obyvatel a zbytek se bude muset vyrovnávat s rostoucími částkami na fakturách za energie. Maloobchod, který reprezentuje spotřebu domácností, čekají slabší měsíce.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena