
„Jde tak o mírné zklamání. I to jsou však stále vysoká čísla, která potvrzují úspěch prodejců v loňském roce,“ sdělil Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) analytik Raiffeisenbank Vít Mikušek. Podle jeho názoru tuzemský maloobchod sice dál roste, začíná mu však docházet dech. „To potvrzují i meziměsíční data, když oproti říjnu tržby dokonce o 0,1 procenta klesly,“ vysvětlil analytik.
„Spotřeba domácností je stále o zhruba pět procent nižší než roku 2019, což nepotvrzuje zkratkovité teze o bujaré spotřebitelské náladě Čechů, kterou mají dokládat plná parkoviště před nákupními centry anebo návaly v horských střediscích – ty však vždy odrážejí chování jen určité výseče české společnosti, a to ještě nijak detailně,“ řekl faei.cz Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.
Jak přiblížil, loni v listopadu lidé v Česku navyšovali své maloobchodní výdaje hlavně za nepotravinářské zboží. „To koresponduje s obrázkem postupného oživování spotřeby domácností, které ve vyšší míře, byť zvolna, uchylují k nákupům nepotravinářského, tedy mnohdy zbytnějšího zboží. Tohoto zboží v listopadu nakoupily o 5,5 procenta více než v listopadu 2023,“ uvedl Kovanda.
„Tržby v listopadu táhly nahoru prodeje nepotravinářského zboží, které oproti říjnu narostly o 0,2 procenta, zatímco tržby za potravinářské zboží klesly o 0,7 procenta,“ potvrdil naší redakci Kevin Tran Nguyen, ekonom Komerční banky s tím, že listopadová data ČSÚ potvrzují, že spotřebitelská poptávka i v závěru loňska nejspíše rostla jen umírněným tempem.
Pohledem na jednotlivé oblasti maloobchodního sektoru zjišťujeme, že meziroční nárůst tržeb byl opět evidován ve všech oddílech. „Největší růst tržeb si udrželi prodejci pohonných hmot, a to o 10,8 procenta. Aktuální úspěch u pohonných hmot je vidět zejména ve srovnání s jejich celkovými tržbami od začátku roku, které zatím vykazují výrazně nižší meziroční růst (+4,9 %),“ upozornil Mikušek.
Dále se podle něj dařilo prodejcům s nepotravinářským zbožím, jejichž tržby vzrostly, stejně jako v říjnu, o 5,5 procenta. „Jen těsně se růst tržeb podařilo udržet prodejcům potravin, kde se meziroční tempo růstu snížilo z 2,1 procenta v říjnu na 0,4 procenta v listopadu. To ukazuje na případnou neochotu spotřebitelů akceptovat obnovený růst cen, když po většinu roku naopak klesaly,“ naznačil.
V listopadu nejvíce vzrostly tržby v případě prodejů kosmetických a toaletních výrobků, které v listopadu meziročně posílily o 12,9 procenta. „V případě dalšího sortimentu však výsledku již tak oslnivé nejsou, když rostla pouze kategorie farmaceutického a zdravotnického zboží (+3,7 %), zbylé kategorie pak stagnovaly či dokonce vykázaly snížení tržeb oproti loňskému roku,“ řekl analytik.
Jak upozornil ekonom KB Kevin Tran Nguyen, prodeje v motoristickém segmentu v listopadu meziměsíčně rostly již čtvrtý měsíc v řadě a v meziročním srovnání byly vyšší o 2,8 procenta. „To ale částečně odráží nižší srovnávací základu ze závěru roku 2023. Oproti průměru roku 2019 byly tržby za prodeje aut stále nižší o více než pět procent,“ uvedl ekonom.

Tržby v oblasti služeb v listopadu meziměsíčně nepatrně vzrostly o 0,1 procenta a navázaly tak na říjnový růst o 0,4 procenta. „Napříč odvětvími byly ale v listopadu citelné rozdíly. Oproti říjnu se tržby zvýšily v segmentu ubytování a stravování (+0,6 % m/m), činnosti v oblasti nemovitostí (0,5 %), profesních, vědeckých a technických činností (1,7 %),“ upozornil Kevin Tran Nguyen.
Měsíční indikátory tržeb podle něj potvrzují to, že spotřebitelská poptávka i v závěru loňského roku nejspíše rostla jen opatrně a postrádala výrazný impuls. „Pozvolný růst podle nás bude pokračovat. Obnova spotřeby domácností by tak měla být jedním z klíčových faktorů růstu domácí ekonomiky, který však bude i letos relativně mírný,“ naznačil očekávání ekonom Komerční banky.
„V poměrně slušném meziročním růstu listopadových tržeb se naplno projevila předvánoční atmosféra a listopadové slevové akce vrcholící Black Friday,“ zhodnotil údaje statistiků ve svém vyjádření pro faei.cz Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, která je jedním z lídrů on-line marketingu v Česku.
Silnější tržby podle něj odrážejí znovu nastartovaný růst reálné mzdy, kdy je inflace pod kontrolou a nominální mzdy rostou velmi slušným tempem. „Velká část domácností proto odložila své obavy z ekonomické situace, lidé naopak mají chuť utrácet a spotřeba domácností se tak na konci roku stala hlavním tahounem opatrného růstu ekonomiky,“ sdělil Čupr.
Češi, jak uvedl, už v posledních letech přistupují k nákupům strategičtěji: „Black Friday a předvánoční slevy si našly své pevné místo v nákupních kalendářích a zájem o ně je obrovský. Přesto povánoční výprodeje zůstávají velmi důležitou součástí sezóny, kdy lidé cílí na zboží, které pod stromečkem chybělo nebo bylo příliš drahé před svátky.“
Podle Víta Mikuška, analytika Raiffeisenbank, prodejci v maloobchodě i v listopadu vykázali v souhrnu solidní růst tržeb, který však byl tažen zejména několik silnými kategoriemi, zatímco růst tržeb většiny obchodníků začíná spíše ztrácet dech. „Za celý rok by přesto růst tržeb měl přesáhnout čtyři procenta, když spotřeba domácností byla a bude jedním z pilířů ekonomického růstu ČR,“ konstatoval.
„Slabší než očekávané maloobchodní tržby, které navíc trvaleji citelně zaostávají za svojí předpandemickou úrovní, představují určitý tlumič spotřebitelské inflace. Ta by tak letos měla zpomalit z loňské průměrné úrovně 2,4 na 2,3 procenta, a to při pokračujícím snižování základních úrokových sazeb České národní banky,“ vysvětlil Lukáš Kovanda z Trinity Bank.
Dle jeho názoru letošní pokračující růst reálných mezd, jenž by měl celoročně činit 3,4 procenta, dále spotřebu domácností povzbudí. „Spotřeba domácností tak letos bude hlavním tahounem celkového ekonomického růstu ČR, maloobchodní tržby by měly oproti loňsku sice zpomalit, ale i tak přidat 3,1 procenta,“ odhadl ekonom.