Máme rádi zvířata: V českých domácnostech žije více než milion koček. Téměř polovina z nich je z útulku

Češi jsou národem milujícím domácí mazlíčky. Dokazuje to i srpnový průzkum agentury GfK, podle něhož čtyřicet procent domácností, které mají doma kočku, si někdy vzalo toto zvíře z útulku. Češi jsou rovněž ochotni utratit astronomické částky za krmivo či veterinární péči pro své kočky nebo psy.
Ačkoli neexistují přesné statistiky, podle různých odhadů žije v českých domácnostech více než milion koček. Foto: Pixabay

Rozhodli jste se pořídit si domů kočku? Pak se připravte na velkou změnu. Kočičí šelma dokáže Váš život obohatit, ale očekává, že na oplátku dostane tu nejlepší péči. Přestože péče o kočku není příliš náročná, je dobré se na nového člena připravit. Nezapomínejte, že kočka nebydlí u Vás, ale Vy bydlíte u své kočky.

Máme zvířata rádi, a proto chceme pomáhat opuštěným tvorům. Taková je nejčastější odpověď na otázku, proč si mnohé domácnosti někdy vzali domů kočku z útulku.V průzkumu agentury GfK jako další argument lidé uváděli, že kočky z útulku jsou vděčnější. Na třetím místě pak byla jednoduchá odpověď, že rodina prostě chtěla mít kočku z útulku.

Nejde přitom jen o pár rodin, které se k takovému kroku rozhodly. Výzkumníci z GfK zjistili, že si opuštěnou kočku z útulku někdy vzalo 40 procent majitelů koček nebo někdo z jejich rodiny. Ačkoli neexistují přesné statistiky, podle různých odhadů žije v českých domácnostech dokonce až více než milion koček. Toto zvíře má doma až pětina českých rodin.

PSALI JSME:
Za zvířecí mazlíčky utrácíme dost - a rádi!

Ženy motorem adopce

K adopcím jsou podle GfK více nakloněny ženy než muži. Nejvíce koček adoptovali lidé ve věku od 25 do 39 let a rovněž senioři nad 66 let. Podle regionů v minulosti nejvíce Češi přijali touto formou do své domácnost kočky v Ústeckém a Středočeském kraji a také v Praze. Naopak nejméně koček si lidé osvojili v Olomouckém kraji.

Výsledky v tomto ohledu potvrzuje i jednatelka spolku Pozor kočka! Kamila Hanesová, která se spolu s dalšími členy a dobrovolníky pomáhá opuštěným kočkám již více než deset let. „Častěji nás kontaktují určitě ženy, bývají iniciátorem i hnacím motorem celého adopčního procesu,“ řekla Hanesová. „Na věku příliš nezáleží. Míváme mladé zájemkyně, které třeba přijdou i s rodiči, pokud jim ještě nejsou plnoleté, ale už jsme svěřili do péče kočičku i paní, které bylo 85 let.“

Když se lidé z GfK naopak ptali, proč si chovatelé kočku z útulku nevezmou, nejčastěji odpověděli, že už jedno nebo dvě tato zvířata doma mají, protože ji dostali od příbuzných či známých, nebo se k nim zatoulala. Mezi další důvody patřilo například to, že preferují jinou rasu, kterou v útulku nemají, čistokrevnost plemene, ale třeba také obavy z nemocí.

PSALI JSME:
Iveta Bečvářová: Znám i chovatele, který zaplatil rovnátka svému psovi

Miliardy za péči

Češi tak milují svá domácí zvířata, že jsou za ně ochotni zaplatit až neuvěřitelně vysoké částky, přičemž mnozí by například za svou lékařskou péči takové sumy nikdy nevydali. Český statistický úřad (ČSÚ) vloni uvedl, že jedno nebo dvě zvířata chová asi polovina českých domácností, které jen za veterináře a další služby včetně psích hotelů utratí zhruba dvě miliardy korun ročně.

„Když připočteme i samotné náklady na pořízení zvířete, krmivo a jiné potřeby pro chov, dostaneme se k částce vyšší než dvanáct miliard korun ročně,“ uvedl Tomáš Harák z oddělení statistiky služeb ČSÚ.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Čtyřlístek posil v konzultační skupině FLO

Podle informací poskytnutých portálu Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) se digitální konzultační skupina FLO rozhodla rozšířit svůj management. Šéfem strategie se stává Pavel Špryňar, datový tým posiluje …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?